اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memos مشاهدة المشاركة
انا م /ايمن حسن
سياره byd gli 2010 شهر 9
شاسيه796
ماتور381
رقم السياره ب ن ل 598
الحكايه اني من ساعه ما استلمت السياره وانا بروح الصيانه وبطلب في الjob انهم يكشفوا علي البنزين حوالي 5 مرات وانا بطلب الكشف ده وكل مره يقولوا اتعملك برنامج جديد وتقدر تجرب السياره وهتلاقيها كويسه ولكن للاسف لا يوجد جديد واخرها عملت صيانه ال5000 يوم 1/12 وطلبت نفس الشيء وخرجت السياره من الصيانه وتمام بس انت جربها وبعدين ؟مش عارف ايه اخرتها انهارده بمون العربيه لاقيتها بتعمل 180 في الصفيحه يعني كل 20 لتر ياريت الاقي عندك الحل لان ده خراب بيوت مفروض ان دي عربيه انجكشن ما تسحبش السحب ده كله انا كان معايا ستروين اكسارا 2001 / 1600 كانت بتعمل 280 في الصفيحه جوه البلد ياريت يكون عندك الحل تحياتي لكي وجزيل احترامي
شرحه...
نفس المشكلة من بعد أول 500 كم .. العربية ماشية زى الساعة وبعد كده غووووول بنزين... وكانت يوم ما تبقى أصيلة تعمل من 200 : 220 كم فى الصفيحة على الطرق السريعة وبدون تكييف والإزاز مقفول ..
الإستهلاك تحسن بعد صيانة إسكندرية لما نضفوا الفلتر ووصل الإستهلاك 270 : 280 كم فى الصفيحة.. هو أسبوع بالكتير وكل شئ عاد كما كان... ناوى أغير الفلتر إن شاء الله بنوعية أحسن وأتعشم أن ينصلح الحال..
بما أن مسألة إستهلاك البنزين ظهرت وبشكل واضح جدا عند العديد من العملاء فربما يكون هناك خلل ما إما فى ظبط المحرك أو أحد مكونات المحرك والشركة لم تفطن له إلى الآن.. وربما أيضا ألا يكون هناك أى خلل فى المحرك ويكون هناك سبب أخر لزيادة البنزين لأن برضه فيه واحد قال لى من فترة إن علبة البيئة فى الشكمان بتتسبب فى كتم الموتور وبالتالى زيادة الإستهلاك وإقترح عليا إنى أشيلها مؤقتا وأجرب من غيرها..
أقترح أن تستدعى الشركة أحد الخبراء من الشركة الأم فى الصين لمعاينة المشكلة على الطبيعة فى السيارات ذات التجميع المصرى.. لعل هناك خطأ بسيط جدا فى نقطة ما لم يفطن له العاملين فى مراكز الصيانة وتسبب فى هذه المشكلة.. نقطة أخيرة... هل حد فكر إن الجهاز نفسه اللى بيكشفوا بيه على السيارة ربما يكون محتاج معايرة أو ظبط أو تحديث.. يعنى الخلل مش من الموتور نفسه ولكن فى البرنامج ...