| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 4 من 7 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 40 من 64

  1. #31

    الصورة الرمزية otefa

    رقم العضوية : 27285

    تاريخ التسجيل : 10Dec2008

    المشاركات : 11,282

    النوع : ذكر

    الاقامة : الكرة الأرضية

    السيارة: -Cabrice-LTZ

    السيارة[2]: ِAlfa156 seles-جيب جراند شيروكي

    الحالة : otefa غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة otefa مشاهدة المشاركة
    بالمناسبة أعمالهم الخيرية مالية الدنيا وليها وزنها
    أنا لا معاهم ولا ضدهم بس كلمة حق لازم تتقال...........ليهم عيوب زي ماليهم حسنات...........الكمال لله وحده.

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة otefa مشاهدة المشاركة
    بالظبط كده ..........الكلام الي في الخبر المنقول غير منطقي بالمرة...........في حاجةغامضة دول بيموتوا في القرش وعارفين قيمته كويس مش يالسفاهة يعني زي مالخبر مصورهم
    عند وتحدي ممكن زي ماحصل قبل كده من أحد الأثرياء الخليجين حول الرولزرويس بتاعته لتاكسي عادي ورفعوا عليه قضية وعلي ما أتذكر كسبوها.

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MASERATI مشاهدة المشاركة

    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته






    الثرى العربى مابعتش عربيته عشان يتعملها صيانة فى بلد المنشأ , ده حسب الخبر , الثرى ده بعت العربية عشان يتغيرلها زيت, بصرف النظر اذا كان الخبر كده صح و لا لأ , لو كان عاوز يغير الزيت , كان يروح التوكيل , مش لازم يروح عند محمد لامبورجينى يغير الزيت لأنه ممكن يحطله زيت مضروب و لا ممكن مايلقلش الزيت اللى هو عاوزه عند محمد لامبورجينى ده, أنا متأكد أنه فيه توكيل للامبورجينى فى بلده , اذا كانت مصر فيها توكيل للامبورجينى و الفيرارى و المازيراتى و الرولزرويس و البنتلى و اللاندروفر و الأستون مارتن و الجاجوار, و لما يكون محتاج أنه يعملها صيانة, التوكيل مش هيقدر يعملها زى ما هو عاوز , يبقى يبعتها بلد المنشأ و لا حتى يبعتها القمر تتصلح .

    الغرب بالنسبة لأمور الترف و البذخ و التبذير لا يجب أنه يكون لنا قدوة على الاطلاق, احنا بناخد منهم الحاجات الكويسة بس زى الاجتهاد فى العمل و التقدم العلمى و الكلام ده, لكن مابناخدش منهم الحاجات السيئة , لأننا لو فتحنا الباب للكلام ده, يبقى ساعتها هنلاقى عذر للخلايجة أنهم مثلا, يعملوا أكبر طبق كبسة فى التاريخ فى حين أن هناك مسلمين فى شتى أنحاء الأرض يموتون جوعا كل يوم و طبق الكبسة ده كان ممكن يشبعهم, الا اذا كانت النعمة اللى منحها الله للخلايجة من بترول و أموال , اتعملت عشان يتعمل بيها أكبر طبق كبسة و عشان يتبنى بيها أكبر برج على البحر الأحمر و لا على الخليج العربى و لا عشان يتكيف بيها مدينة كاملة زى الدوحة سنة 2022م و أن فقراء المسلمين ليسوا هم الأولى بيها , اذا كان الاسلام أمر بكده, يبقى ده أمر تانى بأه .لأن مما لاشك فيه, أن الاسلام يكون أمر بأن الفلوس يتعمل بيها الكلام ده فى حين أن هناك فقراء معدمين فى العالم العربى و العالم الاسلامى.

    إِن يَنصُرْ.كُمُ اللَّـهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُ.كُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّـهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ ﴿160)
    م/محمد


  2. #32

    الصورة الرمزية MASERATI

    رقم العضوية : 68210

    تاريخ التسجيل : 17Apr2010

    المشاركات : 2,398

    النوع : ذكر

    الاقامة : Saskatchewan - Canada

    السيارة: NISSAN MAXIMA SE

    السيارة[2]: PEUGEOT 505

    دراجة بخارية: مابعرفش أسوقها للأسف !!!!

    الحالة : MASERATI غير متواجد حالياً

    Talking -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed1981 مشاهدة المشاركة
    وهي جريدة الصن كانت جابتلنا أمر الشغل بتاع العربية في التوكيل عشان نعرف العربية كان بيتعمل فيها إيه..........................

    أنا شخصياً بشحن أجهزة في الطائرة تروح تتصلح في خارج مصر في آخر بلاد العالم رغم تفاهتها إلا إن مفيش حد في مصر بيقدر يصلحها حتى التوكيل نفسه

    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته






    احنا بناخد الأمور على علتها لحد ماييجى حد و يكذب الخبر أو يصححه أو يقولنا الخبر الحقيقى كذا و كذا .

    اللى أودامنا لحد دلوقتى , أنه بعت عربيته يتغير ليها الزيت , الخبر قال كده , مش أنا اللى قلت , و بالتالى احنا بنتعامل مع الموضوع ده على أد غيار الزيت , الا اذا, طلع حد تانى و قالنا يا جماعة , الخبر ده غلط , لكن الصح كذا و كذا و الدليل أهوه, ساعتها يبقى فيه كلام تانى .

    اللى بيخلينا نعتقد بجواز أن الواقعة دى ممكن تحصل هو أنها اقترنت بناس , كلنا عارفين أنهم بيحبوا المنظرة بشكل كبير جدا و ان كتير منهم من اللى بيقدر يتمنظر و معاه فلوس للمنظرة -لأن مش كل الخلايجة معاهم فلوس و أثرياء- بيتمنظر و مفيش أصدق من كلامى أكتر من الفيديو بتاع الجماعة القطريين اللى نزلوا من كام شهر لندن و ملوا شوارع لندن بالعربيات الفخمة بتاعتهم, و الكلام ده بيتكرر كل سنة فى كتير من مدن أوروبا فى الصيف و انا شوفت الكلام دع بعينى فى جنيف لما كان فيه -على ما أعتقد- اماراتيين بيقضوا الصيف فى سويسرا, حصل نفس المنظر بتاع القطريين اللى فى لندن ده, بالظبط, فمن ناحية المنظرة و الفشخرة , هما بيموتوا فيها و اللى يقدر منهم عليها مابيتأخرش .

    و زى ما أنت قلت , أنك بتبعت الأجهزة تتصلح خارج مصر لأن التوكيل هنا مابيعرفش يصلحها , لكن لو كان بيعرف زى بره, كنت أكيد هتصلحها فى التوكيل هنا الا اذا كان غرضك أنك تصرف فلوس بزيادة , ده أمر تانى .

    لكن , اللى أنا متأكد منه, أن أكيد توكيل اللامبورجينى فى بلد الثرى العربى ده, بيقدروا يغيروا الزيت , اذا كان أنا ممكن أغير الزيت بتاع اللامبورجينى رغم أنى عمرى ماغيرت زيت عربية شاهين حتى, قبل كده.

    Maserati Quattroporte
    بسم الله الرحمن الرحيم
    لقد كفر الذين قالوا إن الله هو المسيح ابن مريم وقال المسيح يا بني إسرائيل اعبدوا الله ربي وربكم إنه من يشرك بالله فقد حرم الله عليه الجنة ومأواه النار وما للظالمين من أنصار(72)لقد كفر الذين قالوا إن الله ثالث ثلاثة وما من إله إلا إله واحد وإن لم ينتهوا عما يقولون ليمسن الذين كفروا منهم عذاب أليم(73)
    صدق الله العظيم


  3. #33

    الصورة الرمزية ahmed1981

    رقم العضوية : 778

    تاريخ التسجيل : 24May2007

    المشاركات : 6,693

    النوع : ذكر

    الاقامة : العالم الإسلامي

    السيارة: C

    السيارة[2]: G

    الحالة : ahmed1981 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maserati مشاهدة المشاركة
    احنا بناخد الأمور على علتها لحد ماييجى حد و يكذب الخبر أو يصححه أو يقولنا الخبر الحقيقى كذا و كذا . اللى أودامنا لحد دلوقتى , أنه بعت عربيته يتغير ليها الزيت , الخبر قال كده , مش أنا اللى قلت , و بالتالى احنا بنتعامل مع الموضوع ده على أد غيار الزيت
    طيب ممكن حضرتك تراجع الموضوع
    جايز إنت اللي بتقول إنه زيت فقط وليس الموضوع


    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_su مشاهدة المشاركة
    . وإذا علمنا أن جزء بسيط للغاية من هذا المبلغ سوف يخصص لتغيير الزيت وصيانتها وهو 3552 جنيه إسترليني من أجل صيانتها عند مركز صيانة معتمد،
    تغيير الزيت والصيانة بمبلغ 3552 جنيه إسترليني
    بما يوازي بالجنيه المصري 32000 (إثنين وثلاثين ألف جنيه مصري فقط لا غير)

    أنا شايف الموضوع عادي جداً طالما الصيانة اللازمة إتكلفت هذا المبلغ الخرافي في سيارة غيرمنتشرة وبالتالي دفعهم في أفضل مكان متخصص أحسن
    وإن كان الأمر نسبي
    فلا ألومه على قدر ما ألوم الحملة المسعورة لتشويه العرب ولتحويل الحبة إلى قبة من قبل الغرب

    مهندس أحمد. facebook.com/AHMED1981
    facebook.com/AHMED1981MECHANICAL


  4. #34

    الصورة الرمزية otefa

    رقم العضوية : 27285

    تاريخ التسجيل : 10Dec2008

    المشاركات : 11,282

    النوع : ذكر

    الاقامة : الكرة الأرضية

    السيارة: -Cabrice-LTZ

    السيارة[2]: ِAlfa156 seles-جيب جراند شيروكي

    الحالة : otefa غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maserati مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته




    أنا مش مستغرب من التصرف ده و لا حاجة لأن الخلايجة بيطلع منهم أكتر من كده بكتير جدا .

    أنا اللى خايف منه, أن الراجل بتاع غيار الزيت فى انجلترا, يكون ضحك عليه و ماغيرش الزيت و يكون صفرله العداد و خلاص:pointiy2[2]: , هو يعنى الراجل الخليجى ده كان عارف و لا شايف حاجة !!!!!!!!!!!!
    وبيطلع منهم برضه الخير ده كله وأكتر من كده كمان (مشاريع تنموية في الأماكن المحتاجة دعم ومساعدة علشان يشيلو نفسهم بنفسهم بدون الحاجة المستقبلية للصدقة والزكاة فيه فكر خيري أبدع من كده!!!!!!!)

    الجمعيات الخيرية" الخليجية الوجه المشرق "للثراء النفطي"
    الجمعيات الخيرية" الخليجية الوجه المشرق "للثراء النفطي" صمدت في وجه التحديات

    محاصرتها تحتاج إلى محاصرة الخير في نفوس المحسنين
    تمكنت العشرات من الجمعيات الخيرية في دول الخليج العربي، خلال العقود القليلة الماضية، من تقديم المجتمعات النفطية الثرية والناشئة بصورة مغايرة لبقية شعوب العالمين العربي والإسلامي عن تلك الصورة النمطية التي كثيراً ما تُعرض للخليجي "الثري المنهمك في صرف أمواله بلا مسؤولية والبعيد عن قضايا أمته".
    وظلت الجمعيات الخيرية في تلك الدول ميزة اجتماعية، تمثل مؤسسات مجتمع مدني لا تتلقى التمويل من أي جهة أجنبية، بقدر ما هي مؤسسات تتلقى تبرعات المحسنين قبل أن يصار إلى توزيعها على المحتاجين من الفقراء والمعوزين في أنحاء العالم الإسلامي.
    وتمكنت قبائل تسكن مجاهل أفريقيا من أن تتعرف على دول الخليج لأول مرة، عبر تلك المساعدات المالية والتنموية التي كانت تصل إلى تلك القبائل قادمة من المحسنين في تلك الدول، فتعينهم على مواجهة مجاعة أو مرض أو كارثة طبيعية.
    ونجح الناشطون في العمل الخيري في دول الخليج، لأول مرة في مأسسة العمل الخيري هناك قبل نحو ثلاثة عقود من الزمان، وتم تحويل لجان خيرية متناثرة هنا وهناك إلى مؤسسات عمل تطوعي كبيرة، تتحرك بأموال تصل إلى مئات الملايين من الدولارات، وتطور عمل هذه المؤسسات من عملية التوزيع التقليدي للمساعدات، إلى تأسيس وإنشاء مشاريع تنموية ومشاريع بنية تحتية واستثمارات للأسر الفقيرة والأيتام والأرامل.
    وتوجد المئات من الجمعيات الخيرية الخليجية التي لديها برامج للمساعدات، سواء للإغاثة في الدول التي تتعرض لنكبات طبيعية أو أزمات وصراعات، أو في الدول التي تحتاج إلى مساعدات لإعادة الإعمار. وتأخذ هذه الجمعيات أشكالاً عدة، فمنها ما هو حكومي كجمعيات الهلال الأحمر، ومنها ما يعود للأسر الحاكمة التي تؤسس جمعيات خيرية باسمها لمساعدة المحتاجين في كل مكان، ومنها جمعيات نفع عام تأسست من تبرعات رجال الأعمال والمقتدرين.
    إلا أنه وفي ظل الحملة الأمريكية على "الإرهاب" والتي ابتدأت عام 2003؛ تغيرت علاقة الأنظمة الحاكمة في دول الخليج مع هذه الجمعيات التي لطالما اعتُبر ناشطوها سفراء وئام وتنمية غير معيّنين لهذه الدول. وأصبح معيار التعامل معها هو معيار التعامل ذاته مع الجماعات الإسلامية المتشددة، ووجهت لهذه الجمعيات اتهامات نمطية تتعلق بتمويلها لأنشطة الجماعات الإسلامية المسلحة، التي اتهمت بتنفيذ عمليات الحادي عشر من أيلول (سبتمبر) 2001 التي استهدفت نيويورك وواشنطن.
    وقد أوعزت الإدارة الأمريكية إلى الحكومات العربية، خصوصا الخليجية بتشديد قبضتها على الجمعيات الخيرية، تحت زعم تمويلها لما تصفه بالجماعات الإرهابية ضمن خطة أمريكية، مدعومة إلى حد ما أوروبياً، تهدف إلى تجفيف مصادر تمويل الجماعات الإسلامية. إلاّ أنّ الخطة الغربية تحوّلت بحسب المراقبين إلى خطة لتجفيف منابع الخير والمشاريع التنموية في المنطقة، خصوصاً وأنّ تلك الجمعيات حققت نجاحات تنموية لم تقدر حكومات على إنجازها.
    ونظراً لصعوبة اتخاذ قرار بإنهاء عمل هذه الجمعيات؛ فقد اتخذت السلطات الخليجية إجراءات سعت إلى وضع أنشطة تلك الجمعيات واللجان تحت مراقبة صارمة، وهي مراقبة تهدف إلى التأكد من الأماكن والجهات التي تستفيد من أموال تلك اللجان. إلا أن تلك الإجراءات لم تكن كافية بالنسبة للأمريكيين الذين طالبوا بمراقبة طرق جمع الأموال، الأمر الذي دفع السلطات الخليجية إلى وضع ضوابط لجمع الأموال، تمثلت في طلب تصريح قبل جمع التبرعات، إضافة إلى منع وضع صناديق اللجان الخيرية في الأسواق والتجمعات كما كان حاصل سابقاً. وباتت الجمعيات مطالبة بإبلاغ الحكومات بأنشطتها، وباتت السلطات مطالبة بمتابعة أنشطة الجمعيات التي كانت في السابق تمارس عملها دون تدخل من السلطات؛ لإدراكها أن مساعدات جمعياتها تتوجه في الطريق السليم. وقد حدث ذلك في الإمارات والكويت والسعودية.
    ففي الكويت، تم الإعلان عن إنشاء لجنة عليا للإشراف على الجمعيات الخيرية، كما أعلنت حكومة دبي عن تأسيس مجلس إشرافي تنسيقي لمتابعة أعمال الجمعيات الخيرية في الإمارة.
    وبالرغم من أن بعض الجمعيات الخيرية في الإمارات تتبع الأسر الحاكمة هناك، مثل مؤسسة الشيخ زايد بن سلطان للأعمال الخيرية ومؤسسة آل مكتوم الخيرية؛ إلاّ أنّ ذلك لم يكن منبع طمأنينة للأمريكيين. وبلغ حجم إنفاق مؤسسة زايد لوحدها على المشاريع الخيرية في داخل الإمارات وخارجها عام 2004 نحو 83 مليون درهم (24 مليون دولار)، وتمتد مشاريعها لتشمل إنشاء عدد من المراكز الصحية ودور الأيتام، وكذلك مشاريع خيرية حول العالم، كما وصلت مساعداتها إلى السويد وبريطانيا لإنشاء مساجد للجاليات الإسلامية هناك. وكذلك هناك مؤسسة محمد بن راشد للأعمال الخيرية والإنسانية التابعة لحاكم إمارة دبي.
    وعن الجمعيات التي تأسّست من قِبل رجال الأعمال وكبار التجار فهناك مثلا جمعية "بيت الخير" في دبي التي يرأس مجلس إدارتها رجل الأعمال المعروف خليفة النابودة، وتشكلت بمبادرة من مجموعة من رجال الأعمال لتقديم المساعدات المادية والعينية للأسر المحتاجة في داخل الإمارات وخارجها، وتعتمد مثل هذه الجمعيات في مصادر تمويلها على تبرعات رجال الأعمال والزكوات التي تجمعها على رؤوس أموال التجار.
    وعادة ما تنشط الجمعيات الخيرية في شهر رمضان بالتحديد لجمع زكاة المال من التجار ورجال الأعمال، وفي المقابل تقدم المساعدات للمحتاجين في هذا الشهر حول العالم.
    وقد اتبعت جمعية مثل "بيت الخير" في دبي فكرة تمويل أنشطتها بشكل مستمر عن طريق أن يتعهد رجل الأعمال بتخصيص مبلغ سنوي لأنشطة الجمعية علاوة على زكاة المال التي يخرجها سنوياً، لذلك لدى الجمعية العديد من المشاريع الخيرية مثل مشروع الصدقة الجارية "عطاء"، وهدفه تكوين وقف خيري لكل مشروع قائم أو تقوم به الجمعية على مدى عامين، وتعطي الجمعية من خلال هذا المشروع للمحسن أو المتبرع الحق في أن يعمل لنفسه وقفاً خاصاً به أو يساهم مساهمة دائمة في هذا الخير.
    ويعود السبب في انتشار الجمعيات الخيرية بكثافة في دول الخليج دون غيرها من الدول العربية والإسلامية إلى السبعينيات والثمانينيات من القرن الماضي، إلى ما حققته دول الخليج من وفرة مالية جراء ارتفاع عائدات بيع النفط. ورأت الحكومات الخليجية ومعها رجال الأعمال ضرورة مشاركة الآخرين همومهم من خلال مساعدة المحتاجين، ودعم الدول الإسلامية المحتاجة إلى مساندة مالية لإنشاء المساجد والمراكز الصحية والمستشفيات والمدارس.
    ويرى بعض المراقبين أنّ العمل الخيري أضفى على دول الخليج طابعاً إنسانياً إيجابياً عند الشعوب المتلقية لمساعداتها الخيرية، كما يرى كثيرون أنّ دول الخليج استفادت إعلامياً من المساعدات الخيرية التي تقدمها للدول الفقيرة. وأيا كان الأمر؛ فليس هناك خلاف على أنّ المساعدات الخيرية التي تُقدّم من قبل الجمعيات الخيرية لعبت دوراً جوهرياً في تحسين معيشة العديد من الأسر المحتاجة.
    وقد ظلّت الجمعيات الخيرية منذ انطلاقتها وحتى ست سنوات خلت، تمارس عملها الإنساني دون رقابة تذكر من جانب الحكومات الخليجية لأسباب أبرزها إدراك الحكومات أن مساعدات هذه الجمعيات تذهب إلى أوجه مشروعة. ولكنّ الرقابة بدأت تتسلّل إلى هذا القطاع بالتدريج، بمفعول ضغوط أمريكية أساساً.
    وقد قال مسؤولون أمريكيون في عدد من التصريحات إنّ تصريحات المسؤولين في دول الخليج حول إحكام الرقابة على عمل المؤسسات الخيرية "لم يتعدّ سوى الحديث والكلام"، معتبرين أنّ تلك السلطات "أخفقت" في السيطرة على تلك الجمعيات التي يدريها رجال أعمال كبار، مشيرين إلى خشية الحكومات من الدخول في صراعات مع القائمين على تلك الجمعيات. كما أنّ هناك إجماعاً عاماً لدى الرأي العام الخليجي مفاده أنّ مساعدات هذه الجمعيات لم تذهب يوماً لأية جماعات خارجة على القانون.
    إلاّ أنّ الخبير الاجتماعي الخليجي فؤاد العلي؛ رأى أنّ محاصرة "عمل الخير" في دول الخليج يبدو وكأنه "المهمة المستحيلة" لواشنطن والحكومات الخليجية معاً، مشيراً إلى أنّ عمل الخير ينبع من النفوس "ومحاصرته تحتاج إلى محاصرة الخيرين أنفسهم"، معتبراً أنّ ذلك "من الصعب أن يحصل .. لن تتمكن من تكبيل رجال الأعمال الذين يعتبرون جزءا من قادة الرأي العام في الخليج .. إن القضية مرتبطة بمفاهيم راسخة نابعة من العقيدة الإسلامية".

    عن شبكة إمارات نيوز الإخبارية - قسم الدراسات والأبحاث

    إِن يَنصُرْ.كُمُ اللَّـهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُ.كُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّـهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ ﴿160)
    م/محمد


  5. #35

    الصورة الرمزية MASERATI

    رقم العضوية : 68210

    تاريخ التسجيل : 17Apr2010

    المشاركات : 2,398

    النوع : ذكر

    الاقامة : Saskatchewan - Canada

    السيارة: NISSAN MAXIMA SE

    السيارة[2]: PEUGEOT 505

    دراجة بخارية: مابعرفش أسوقها للأسف !!!!

    الحالة : MASERATI غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته










    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_su مشاهدة المشاركة
    [img]file:///c:/docume%7e1/admini%7e1/locals%7e1/temp/moz-screenshot-2.png[/img]



    ثري خليجي يرسل سيارته اللامبورجيني إلى بريطانيا لفحص الزيت






    رصدت تقارير صحافية بريطانية بكثير من الدهشة الممزوجة بحالة من الاستياء قيام ثري خليجي بارسال سيارته "اللامبورجيني" التي تبلغ قيمتها حوالي 350 ألف دولار في رحلة طيران من هذا البلد الخليجي إلى مطار هيثرو في بريطانيا من أجل فحص الزيت الخاص بها ثم عودتها مرة أخرى...!



    وذكر تقرير "الصن" أن الأموال قد لا تمثل أية مشكلة لهذا الثري العربي الخليجي حيث كلفت تلك الرحلة ذلك الشيخ حوالي 50 ألف دولار، ولكن ما لا يعلمه أن ما قام به قد أثار غضب المدافعين عن البيئة، كما أنه يشكل استفزازًا صريحًا للطبقة الاجتماعية السائدة في العالم، وهي الطبقة المتوسطة التي أصبحت تعاني من أجل تدبير حاجاتها الأساسية في الحياة على خلفية حالة الغلاء التي تطارد هؤلاء في أبسط مطالب الحياة .

    المدهش في الأمر أن التكلفة الكلية لإرسال تلك السيارة اللامبورغيني إلى لندن من أجل تغيير الزيت لها سوف يتكلف أكثر من 23 ألف جنيه إسترليني. وإذا علمنا أن جزء بسيط للغاية من هذا المبلغ سوف يخصص لتغيير الزيت وصيانتها وهو 3552 جنيه إسترليني من أجل صيانتها عند مركز صيانة معتمد، ولكن التكلفة الأكبر هو ثمن طيرانها من البلد الخليجي إلى بريطانيا والتي تبلغ قيمته 20 ألف جنيه استرليني (حوالي 40 ألف دولار) .

    وقد وصلت تلك السيارة الأعجوبة من منطقة الشرق الأوسط يوم الجمعة . وتم دفع الضرائب وتم شحنها إلى ميكانيكي متخصص في لندن من أجل إجراء الخدمة اللازمة لها. وفي يوم الاثنين تم شحنها مرة أخرى في طريق عودتها إلى ذلك البلد الغني بالنفط على مسافة 3250 ميل لإعادتها إلى صاحبها.

    وقد انزعج مسؤول الشحن في مطار هيثرو من الضرر بالبيئة الذي تحدثه السيارة. حيث قال بأنها تضر بالبيئة أكثر من الطائرات. وقد انزعج الكثيرون بسبب ما تسببه تلك السيارة وسيارات الأغنياء من ضرر بالبيئة وقالوا بأنه لم يكن في الحسبان مسؤولية الأغنياء عن الضرر بالبيئة والمناخ بينما كان يتم توجيه اللوم للفقراء على استخدامهم للسيارات من أجل الذهاب إلى إنجاز أعمالهم.

    حيث يجب على الأغنياء أن يقوموا بصيانة سياراتهم الفارهة هذه في أوطانهم قريبا منهم، حيث أن تلك السيارات من أكثر السيارات تلويثا للبيئة مثلها مثل الطائرات. وقالوا بأن هناك حالة من المباهاة هي التفسير الاقرب للمنطق في مثل هذه الحالات، حيث يرغب أصحاب هذه السيارات في الإحساس بحالة من الفخر حينما يقولون أن خدمة وصيانة سياراتهم تتم في الخارج ..!


    منقــــــــول
    أنا فعلا , كنت قريت الموضوع بسرعة و بدون تدقيق , بس العربية دى لو كان هيتغير فيها مسمار و لا هيتعمل فيها حاجة غير غيار الزيت , كان اتكتب فى العنوان أو الموضوع, و أنا أعتقد أن صيانتها اللى حضرتك تقصدها دى , المقصود بيها غيار الزيت , لأن اللى كاتب الخبر , لو ماكانشى عارف العربية هيتعمل فيها ايه , كان كتب, صيانتها من الأول و خلاص و سابها عايمة , لكن لأنه عارف ايه اللى هيتعمل فى العربية , كتب غيار الزيت , ده حتى ماقلش اذا كانوا غيروا الفلتر و لا لأ .



    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة otefa مشاهدة المشاركة
    وبيطلع منهم برضه الخير ده كله وأكتر من كده كمان (مشاريع تنموية في الأماكن المحتاجة دعم ومساعدة علشان يشيلو نفسهم بنفسهم بدون الحاجة المستقبلية للصدقة والزكاة فيه فكر خيري أبدع من كده!!!!!!!)
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة otefa مشاهدة المشاركة

    الجمعيات الخيرية" الخليجية الوجه المشرق "للثراء النفطي"

    الجمعيات الخيرية" الخليجية الوجه المشرق "للثراء النفطي" صمدت في وجه التحديات



    محاصرتها تحتاج إلى محاصرة الخير في نفوس المحسنين.................................. ....




    أى احسان من جانب الأغنياء الى الفقراء , ده مش فضل و لا منة , ده حق الفقير على الغنى و من غير مايطلب و مش معنى أنهم بيعملوا الخير الكتير ده , يقوموا يعملوا أد منه سيئات و أهوه دى تنضرب فى دى, لأ طبعا , يعنى أنا مثلا , أروح أسهر فى شارع الهرم و أسكر و بعد ما أخرج من الكباريه , أتصدق للغلابة و أبنى جامع و أقول أهى دى بتشيل دى , ده مبدأ مرفوض .

    Maserati Quattroporte
    بسم الله الرحمن الرحيم
    لقد كفر الذين قالوا إن الله هو المسيح ابن مريم وقال المسيح يا بني إسرائيل اعبدوا الله ربي وربكم إنه من يشرك بالله فقد حرم الله عليه الجنة ومأواه النار وما للظالمين من أنصار(72)لقد كفر الذين قالوا إن الله ثالث ثلاثة وما من إله إلا إله واحد وإن لم ينتهوا عما يقولون ليمسن الذين كفروا منهم عذاب أليم(73)
    صدق الله العظيم


  6. #36

    الصورة الرمزية otefa

    رقم العضوية : 27285

    تاريخ التسجيل : 10Dec2008

    المشاركات : 11,282

    النوع : ذكر

    الاقامة : الكرة الأرضية

    السيارة: -Cabrice-LTZ

    السيارة[2]: ِAlfa156 seles-جيب جراند شيروكي

    الحالة : otefa غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    سبحان الله أيه ألي دخل شارع الهرم(المصري) دلوقتي في الموضوع
    وتمام كده قوي الموضوع مش مستاهل أكتر من كده
    وفي رأي الخبر من أساسه غير منطقي وغير مدعم بأية أثباتات ومضمونه لايستحق النقاش من الأساس .
    الناس دي زي ماليهم هفوات ليهم أعمال خيرية بالعالم أجمع.........الكمال لله وحده
    تحياتي

    إِن يَنصُرْ.كُمُ اللَّـهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُ.كُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّـهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ ﴿160)
    م/محمد


  7. #37

    الصورة الرمزية MASERATI

    رقم العضوية : 68210

    تاريخ التسجيل : 17Apr2010

    المشاركات : 2,398

    النوع : ذكر

    الاقامة : Saskatchewan - Canada

    السيارة: NISSAN MAXIMA SE

    السيارة[2]: PEUGEOT 505

    دراجة بخارية: مابعرفش أسوقها للأسف !!!!

    الحالة : MASERATI غير متواجد حالياً

    Talking -

    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته



    و عشان يبقى رأيى واضح و ده رأيى اللى أنا حر فيه , زى ما كل واحد له مطلق و كامل الحرية فى رأيه :

    أن من الأصل , ركوب سيارة بهذه التكلفة فى البلاد العربية التى يعانى أكثر أهلها من المسلمين الفقر و الجوع و المرض و منهم من ينام بالعراء فى هذا الشتاء القارص زى الفلسطينين اللى بيوتهم وقعت على دماغهم, من المكروهات لأن فيه كسر لقلوب الضعفاء و المساكين و هو ما نهانا عنه رسول الله صلى الله عليه و سلم .

    أن ارسال العربية دى عشان يتعمل لها الخدمة دى بالتكلفة دى , هو من التبذير و البذخ و السفه فى انفاق المال و هو ما نهانا عنه رسول الله, لأن الأحسن له أنه مايركبهاش و لا أنه يضيع الفلوس دى كلها عليها و هى فى النهاية عربية, الفلوس اللى أكيد ربنا هيسأله هو أنفقها فى ايه , أكيد ربنا مش هيرضيه أنه يكون اتصرف المبلغ ده على غيار زيت العربية أو أى متعة من متاع الدنيا فى حين أن فيه فقراء من المسلمين بموتوا كل يوم من المرض و الفقر و الجوع و أن كل مننا من المسلمين , هو مسؤول يوم القيامة عن أى فقير فى أمة محمد صلى الله عليه و سلم طالما أنه علم به و بفقره و بحاجته الى المال اللى هو لما حكم على هذا المال , حكم عليه فى طريق الترف و البذخ و لم يعين به فقيرا من المسلمين رغم علمه بوجود هذا الفقير .

    لأن المال ده حتى لو أنا كسبته بتعبى و بمجهودى , فهو مش مالى , ده مال الله و ربنا ادهولى عشان أستعين بيه على قضاء حاجتى و حوائج المسلمين , فايدة المال ده كده , مش فلوسى بأه و أنا حر , أعمل بيها اللى أنا عايزه , أدام مش حرام , يبقى خلاص .

    اللى بييجى فى بلد زى مصر مثلا و يركب عربيةmercedes s550 مثلا , فى وسط الناس التعبانة و الشقيانة دى و يا سلام بأه لما يعدى بيها كده و هو راكبها لوحده و قافل الازاز و مشغل التكييف على ناس واقفة مستنية الأتوبيس فى عز الظهر فى أغسطس , ده أكيد تصرف غير مستحب و مكروه, بالظبط زى ماييجى واحد تخيييييييييييييين و بكرش و يقوم رايح جايب كيلو كباب و قاعد أودام عيال أيتام و غلابة و يقعد ياكل أودامهم, اللى يفكر فى الكلام و يتخيله , يعرف أن دى زى دى بالظبط , خلى أى واحد كده راكب عربية فخمة و ماشى بيها فى الصيف فى عز الحر و مشغل التكييف و قافل الازاز و معدى على ناس واقفة فى الشارع , و شوف الناس دول ستات و رجالة هيبصوله ازاى و النظرة اللى فى عنيهم هتبقى شكلها ايه , أكيد مش كل الناس حقوده و نفسيتها تعبانة, لأن أكيد هيكون العيب منه , مش من كووووووووووول الناس اللى واقفة , بالعقل يعنى .

    الحاجة لما تكون بتتعمل فى حدود المعقول , ماحدش بيعترض , يعنى لما الزيت اللى بيتغير ب 500 جنيه مثلا , يتغير ب 5000 جنيه و لا ب10000 جنيه, نقول ماااااااااااااااااشى , لكن أنه يتغير ب 250000 جنيه ( 50000 دولار × 5 جنيه ), ده أكيد يبقى تبذير و سفه و مالهوش تفسير خالص , كله بالعقل, لكن كده , مايصحش يعنى .

    Maserati Quattroporte
    بسم الله الرحمن الرحيم
    لقد كفر الذين قالوا إن الله هو المسيح ابن مريم وقال المسيح يا بني إسرائيل اعبدوا الله ربي وربكم إنه من يشرك بالله فقد حرم الله عليه الجنة ومأواه النار وما للظالمين من أنصار(72)لقد كفر الذين قالوا إن الله ثالث ثلاثة وما من إله إلا إله واحد وإن لم ينتهوا عما يقولون ليمسن الذين كفروا منهم عذاب أليم(73)
    صدق الله العظيم


  8. #38

    الصورة الرمزية otefa

    رقم العضوية : 27285

    تاريخ التسجيل : 10Dec2008

    المشاركات : 11,282

    النوع : ذكر

    الاقامة : الكرة الأرضية

    السيارة: -Cabrice-LTZ

    السيارة[2]: ِAlfa156 seles-جيب جراند شيروكي

    الحالة : otefa غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maserati مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته




    الحاجة لما تكون بتتعمل فى حدود المعقول , ماحدش بيعترض , يعنى لما الزيت اللى بيتغير ب 500 جنيه مثلا , يتغير ب 5000 جنيه و لا ب10000 جنيه, نقول ماااااااااااااااااشى , لكن أنه يتغير ب 250000 جنيه ( 50000 دولار × 5 جنيه ), ده أكيد يبقى تبذير و سفه و مالهوش تفسير خالص , كله بالعقل, لكن كده , مايصحش يعنى .
    +1
    الأختلاف في صحة الخبر وتطوره بالتبعية أن الناس دي بتصرف فلوسها في الهيفات دون ذكر أيجابياتها ألي أكتر بكتير من سلبياتها وكفاية أنهم معيشين شعوبهم بطريقة مقبولة وأنسانية لحد كبير(خدمات صحية وتموينية لكل منطقة سكنية-خدمات عامة وطرق نظيفةووووووووووووووو .......والكمال لله وحده)

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة otefa مشاهدة المشاركة
    بالظبط كده ..........الكلام الي في الخبر المنقول غير منطقي بالمرة...........في حاجةغامضة دول بيموتوا في القرش وعارفين قيمته كويس مش يالسفاهة يعني زي مالخبر مصورهم
    عند وتحدي ممكن زي ماحصل قبل كده من أحد الأثرياء الخليجين حول الرولزرويس بتاعته لتاكسي عادي ورفعوا عليه قضية وعلي ما أتذكر كسبوها.

    إِن يَنصُرْ.كُمُ اللَّـهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُ.كُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّـهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ ﴿160)
    م/محمد


  9. #39

    الصورة الرمزية ahmed1981

    رقم العضوية : 778

    تاريخ التسجيل : 24May2007

    المشاركات : 6,693

    النوع : ذكر

    الاقامة : العالم الإسلامي

    السيارة: C

    السيارة[2]: G

    الحالة : ahmed1981 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maserati مشاهدة المشاركة
    أنا فعلا , كنت قريت الموضوع بسرعة و بدون تدقيق , بس العربية دى لو كان هيتغير فيها مسمار و لا هيتعمل فيها حاجة غير غيار الزيت , كان اتكتب فى العنوان أو الموضوع
    ما هو إتكتب فعلاً في الموضوع
    ولا لازم كل حاجة مكتوبة فب الموضوع تتكتب في العنوان ؟!
    أمال يبقى عنوان إزاي ؟؟؟
    وأنا وضحته لحضرتك في ردي السابق

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_su مشاهدة المشاركة
    المدهش في الأمر أن التكلفة الكلية لإرسال تلك السيارة اللامبورغيني إلى لندن من أجل تغيير الزيت لها سوف يتكلف أكثر من 23 ألف جنيه إسترليني. وإذا علمنا أن جزء بسيط للغاية من هذا المبلغ سوف يخصص لتغيير الزيت وصيانتها وهو 3552 جنيه إسترليني من أجل صيانتها عند مركز صيانة معتمد
    كلمة الصيانة كلمة جامعة
    فأكيد الصحفي مش هيكتب وتم تغيير كستيبانات الزيت وإمبلر التربو ودفرانشيل خلفي و..... $%&*@#
    الصحفي هيكتب صيانة وخلاص لأنه صحفي مش مهندس إستقبال في التوكيل

    ثانياً :
    3552 جنيه إسترليني = 32000 جنيه مصري
    مش محتاجة تفسير
    ولا يمكن العربية دي بتاخد 4 طن زيت موبيل وان مثلا!!!!!!!!!!!!

    بالإضافة لأن التلفيق في الموضوع واسع قوي ومفضوح على الآخر
    مثلا نقطة تكلفة الشحن

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_su مشاهدة المشاركة
    ولكن التكلفة الأكبر هو ثمن طيرانها من البلد الخليجي إلى بريطانيا والتي تبلغ قيمته 20 ألف جنيه استرليني (حوالي 40 ألف دولار) .
    شحن سيارة من الخليج لبريطانيا ثم العودة يتكلف 40 ألف دولار = 232800 جنيه مصري
    هل يظن ذلك الصحفي أن العرب حمقى مثلاً أو أغبياء ؟؟؟

    حضرتك لو عايز تتأكد إن هذا الكلام ضحك وإستهبال على الناس لمجرد تشويه صورة العرب
    ممكن تروح أي شركة شحن طيران لأوروبا واسألهم عن سعر الكيلوجرام والعربية هنفترض وزنها 1000 كيلوا جرام
    وبعدها أحكم بنفسك

    عن نفسي عارف إن هذا الرقم الذي كتبه في الصحيفه كذاب كبير

    والموضوع من أوله إلى آخره كذب مركب
    لدرجة إن اللي يقرأه بتمعن سيكتشف كم هو مركب وكاذب بشرط يكون عنده فكرة عن الأسعار والتكاليف

    في البداية أنا علقت بشكل عام بدون الدخول في تفاصيل الكذب الواضح في الموضوع


    أما بخصوص تحويل الموضوع عن مساره:

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maserati مشاهدة المشاركة
    أى احسان من جانب الأغنياء الى الفقراء , ده مش فضل و لا منة , ده حق الفقير على الغنى و من غير مايطلب و مش معنى أنهم بيعملوا الخير الكتير ده , يقوموا يعملوا أد منه سيئات و أهوه دى تنضرب فى دى, لأ طبعا , يعنى أنا مثلا , أروح أسهر فى شارع الهرم و أسكر و بعد ما أخرج من الكباريه , أتصدق للغلابة و أبنى جامع و أقول أهى دى بتشيل دى , ده مبدأ مرفوض .
    حضرتك مطلوب منك تجيب دليل قاطع وأربعة شهود على إن هؤلاء الذين يفعلون الخير يقومون بشرب الخمور ودخول الكباريهات
    وذلك تحت نظرية دي تشيل دي
    وبدون الدليل القاطع والأربعة شهود على كل واحد من فاعلي الخير وإلا فإن حضرتك قذفت فاعلي الخير هؤلاء بدون دليل

    وفي النهاية نزعل لما نسمع عن واحد بيقول المصريين كلهم حرامية لأنهم مسكوا حرامية مصريين كثير في الخليج

    مهندس أحمد. facebook.com/AHMED1981
    facebook.com/AHMED1981MECHANICAL


  10. #40

    الصورة الرمزية eng.m7md.ali

    رقم العضوية : 55300

    تاريخ التسجيل : 09Dec2009

    المشاركات : 8,794

    النوع : ذكر

    الاقامة : مدينة العبور

    السيارة: PROTON GEN2

    السيارة[2]: ...

    دراجة بخارية: no bike

    الحالة : eng.m7md.ali غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    ياخسارة ..............
    العربية خرجت من الضمان

    eng f3lix سابقا



 
صفحة 4 من 7 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. ضرورى لك من ركب ابواب اللامبورجيني و الجى بي اس
    بواسطة iwantes350 في المنتدى كــماليــات السيـــارات و الإكسسوارات
    مشاركات: 11
    آخر مشاركة: 02-10-2017, 08:28 PM
  2. برنامج كمبيوتر لفحص السيارات
    بواسطة Car's Sniper في المنتدى دايــو+شيفرولية لانوس
    مشاركات: 7
    آخر مشاركة: 06-07-2010, 06:06 PM
  3. لفحص سيارة أبيزا
    بواسطة asem_nrc في المنتدى ســـيات
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 31-05-2010, 02:48 PM
  4. طلب برنامج لفحص الانوس 1 على لاب توب
    بواسطة skodac في المنتدى دايــو+شيفرولية لانوس
    مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 31-01-2010, 12:52 PM
  5. ملك المغرب يرسل سيارته لاصلاحها في بريطانيا على متن طائرة عسكرية
    بواسطة Dr Zezo في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 51
    آخر مشاركة: 29-09-2009, 08:08 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2