أنا شايف ان الناس مستغربة لما بأقول ان فيه أكتر من 20 حالة عنف طائفى ضد الأقباط فى السنين الأخيرة ، فيا إما أنا مش عايش فى البلد دى أو انتم اللى مش متابعين اللى بيحصل فيها ..

أنا مش هاتكلم عن نفسى لأن فيه واحد اعترض على ذكر مواقف شخصية ولا حتى هاتكلم عن مواقف من البلد اللى أنا عايش فيها ، هأحيلكم لدراسة منهجية عملها مركز لحقوق الإنسان وده ملخصها:

رصدت المنظمة 53 حالة عنف دينى فى عامى 2008 و2009، أى بمعدل حالتى عنف دينى شهريا، منهم 51 حالة عنف ضد الأقباط، وحالة واحدة ضد البهائيين، وحالة وأحدة ضد مسلمين، مما يجعل التقرير فى الواقع هو العنف ضد الأقباط فى عامين.
من ناحية أخرى فان المنظمة رصدت حالات العنف الواضحة التى نشرت عنها الصحف واذاعتها الفضائيات ووكالات الأنباء واستدعت تدخل الشرطة، ولم تتحدث عن حالات العنف الفردى ضد الأقباط، ولم تتحدث عن أشكال الإضطهاد الأخرى بخلاف العنف، ولم تتحدث عن حالات التمييز الواسع الواقع عليهم،ولم تتحدث عن التحرش الدينى والعنف اللفظى الواقع على الأقباط، ولم تتحدث عن العنف الإعلامى ضدهم، .. ولو رصدنا وجمعنا كل ذلك بشكل دقيق نكون إزاء كارثة حقيقية وجرائم متعددة الأبعاد.


وطبعاً بعد ما شفت التبريرات اللى بتقولوها ، راعيت ان الدراسة يكون عاملها واحد مسلم مش مسيحى تأكيداً للمصداقية، هه حد مهتم يقرا هذه الدراسة بالتفصيل واللا الحقيقة اللى ماتبسطش حد بلاش منها؟