أهلا بكل الاخوة في المنتدى , انا عندي تمبرا كاربيراتير موديل 1997 و لكن فيها مشكلة غريبة لما بأدورها سواء ساعة الصبحية أو آخر النهار و هي باردة بتدور زي الحلاوة بدون أي مشاكل لكن لو كانت سخنة و جاية من مشوار و طفيتها لا يمكن تدور تاني الا لو بردت .

الموضوع ده مجنني يعني كذا مرة أدخل أمون في محطة بنزين و بأطفيها و بعد ما أمون و أجي ادورها ما تدورش غير زق و لو عمال المحطة مش عاجبهم البقشيش و رافضين يزقوا أفضل راكنها على جنب في المحطة عشر دقائق تبرد و بعد كدها أدورها و أمشي بيها .

الكهربائي قاللي ده عيب جلب المارش , فكيت المارش و خرطت جلب جديدة و برضه نفس المشكلة و لما رحت له تاني قاللي تلاقيه تقسيم سير الكاتينة مقدم و لازم تأخره شوية أو الاسبيراتير عالي .

أنا اللي شايفيه أن الاسبيراتير فاضي و ما فيهوش ابلاتين و كوندنسور و كله في ال digiblix و هي مضبوطة بضبطة الفابريكا يعني ما فيش حد بيلعب فيها .

رحت للميكانيكي قاللي ما فيش حاجة اسمها تقسيم سير الكاتينة في التمبرا ده كان زمان ايام ال 128 القديمة بتاعتي لان تقسيم سير الكاتينة فابريكا و ما حدش بيلعب فيه .


الاخوة في منتدى الفيات قالو لي أن المشكلة بسبب البوبينة و أنها تحتاج تغيير لكن نفسي أعرف السبب ايه اللي بيخلي البوبينة تفصل كهرباء لما تسخن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ميشيل سليم