برده النهاردة إمام المسجد اللى بيصلى فيه والدى قال أنا لنصرة الإسلام هقول نعم كان هيتضرب من الفئتين لأنهم اتفقوا إنه مش من حقوا و هو صاحب ميكروفون إنه يقول رأيه على العامة و يحثهم عليه
برده النهاردة إمام المسجد اللى بيصلى فيه والدى قال أنا لنصرة الإسلام هقول نعم كان هيتضرب من الفئتين لأنهم اتفقوا إنه مش من حقوا و هو صاحب ميكروفون إنه يقول رأيه على العامة و يحثهم عليه
يعني امام المسجد لما قال انه هيقول نعم لنصرة الاسلام
يعني بيقول رايه مش بيقول للناس روحوا قولوا نعم زيي كان هاينضرب
وليه لما رجال الدين المسيحيين بيقولوا في الدروس وفي القنوات المسيحية لازم الناس تنزل تقول لا محدش بيقول انهم غلط
ولما حد بيقول انهم غلط ليه بيتهاجم هجوم عنيف ومن المسيحيين والمسلمين في نفس الوقت ؟؟؟؟؟؟؟؟
امر عجيب
انا مش هاخد مساعدة فى رأيى فى مسألة سياسية ومستقبلية من رجل دين.. خلصت .
وانا هاقول لا ان شاء الله
لم أكن أريد أن أكتب هذا الكلام....ولكنه واقع مرير نعيشه
لم أرى قبطي واحد يُنشىء موضوع جديد ينتقد فيه ويسخر من الكهنة أو القساوسة الذين يدعون النصارى بكل قوة لقول لا
ونحن المسلمون نسخر ونستهزء بعلماء ومشايخ الأمة وأصبحنا فقهاء في الدين لنمليَ عليهم ونحاسبهم
والله إن هذا لإثمٌ عظيمٌ إقترفتموه
أُشهدك ربي إني بريءٌ مما يقولون
واغفر لهم فإنهم لا يعلمون
وإنا لله وإنا إليه راجعون
مش لازم ندخل اخوننا النصارى في كل حاجة
مع احترامي ليهم الموضوع رياضي بحت
نزلوا قالوا لأ نزلوا قالوا آه منزلوش مش حتفرق كتير
فـحشد الاقباط في الكنيسة ميفرقش
لو قلبنا الآية - أي دولة غربية - نقول فرنسا فيها جالية مسلمة كبيرة
رأيهم كاستفتاء عام مش مهم
أنا بأتكلم على الاعداد ومش حاجة تانية
انا ضد ان الشيخ . . يقول رأي سياسي من علي منبر بتأصيل حرام وحلال منفردا يعني لو في مجلس فتوي زي زمان واتفاق كل علماء من كل التيارات اوك
لكن طبعا مع ان اي شيخ يتكلم في السياسة ويقول رئية ويدعوا الناس الية في التلفزيون او علي المنبر بشرط ( انه ميأصلش حرام وحلال الا بفتوي من مجمع فتوي مش فتوي فردية )
ويا جماعة علي فكرة الي قال لا للتعديلات زي الباردعي قال الي هيقول نعم خيانة !! والي يقلك الي هيقول نعم تبع الحزب الوطني والي يقلك الي عمل التعديلات دول تبع صفوت الشريف وكلام في التلفزيون والجرايد و الكنيسة علني بتقول في كل الكنايس قولوا لا و في ناس استخدمت فزاعة الاسلام !! وسبحان الله احنا في دولة مسلمة مش محتاجين الاخوان يجوا يخلونا دولة مسلمة
فا الجميع اخطأ فأرجوا عدم التركيز فقط علي شيوخنا وعلمائنا مهما اخطأوا في النهاية هما بشر واحنا بشر ودة ظاهرة جيدة انا ننتقد ونحلل لكن الخطأ اننا نتجاوز خصوصا ان الشيخ دة لا بيقول كدة عشان هياخد فلوس ولا بيقول كدة عشان قوة خارجية امريكا ولا اسرائيل ولا ايران هوا بيقول شئ بنية صافية ووطنية ودينية اصاب عادي وتمام اخطأ يبقي الرجوع للدليل و لو شئ عام يبقي فتوي تطلع من مجلس فتوي عام بدل الفتاوي الفردية الي بتعمل بلبلة
الموضوع خلص فيه الكلام كل واحد النهارده هينزل يقول رايه وراى الاغلبيه هو اللى هيمشى وانا وغيرى كتير وجه الاعتراض انك تملئ رايك على الناس وتقولهم واجب شرعى ودينى انك تقول نعم ده شئ احنا معترضين عليه معترضين على مبدأ اللى يخلفنا الرأى يبقى كافر او نكفره مختلفين على مبدأ اللى يعترض علينا فى السياسه يبقى بيعترض على الدين دى نقطه
النقطه التانيه
ده دستور يعنى مش قرأن من حقنا نختلف عليه ونقول لا
انا هنزل بكره واقول لا
استاذى العزيز و لماذا لا تقل ان السلفيين هم الذين شوهه صورة انفسهم بأنفسهم
اليس هم من عمل المؤتمر و البسوا الدين فى التعديلات السياسية التى لم تمس الدين من قريب او بعيد فهى مجرد شروط ترشح و تعديل مواد تخص عمل مجلس الشعب
و لماذا استخدام اساليب الدعاية الانتخابية على مجرد تعديلات دستورية ما الهدف من ذلك
استاذي .. اظن ان حضرتك لا علم لك بما في نفوسهم سواء هذا او ذاكاقتباس:
هؤلاء الرجال لا يفعلون المنكرات و المعاصي و ان فعلها احدهم كانت معصيته في الخفاء بينه و بين ربه
لا مثل بعض الشباب الذين كانو يجاهرون بالمعاصي و المشي مع البنات و شرب البانجو و غيرها من المفسدات و بعض مدعي الفن من اصحاب افلام العري و القذارة و تلويث عقول الشباب
و لمجرد نزوله للتحرير اصبحو ثوار و اصبحو شهداء و اصبحو ممنوعين من النقد بل اصبحو قدوة لبعض الشباب
فارجوك بلاش الكلام ولا علي دة و لا دة .. منعاً لحدوث تطور في النقاش