انا مفهمتش ما تبعتلي في رسالة تقصد اية
كون حضرتك مش مقتنع فده راي شخصي وهناك راي يقابله فده مش موضوعنا. ولكن يجب ان نكون صادقين مع انفسنا ان التجربة مكنتش كاملة وكانت بتقابل بمحاولات افشال فلا يمكن ان نسميها تجربة فاشلة.
وايه هي نظم الحكم الثابتة تاريخيا ??? وهل هي قران منزل لا يمكن تغييرها حتي يصبح العالم الثالث في مرتبة افضل ??!!!!
هو بصراحة مش فاهم اوي المعني بس في كل الحالات لا يمكن تشبيه وضع نظام ادمي بحديقة حيوان. لان فالحيوان البقا للاقوي. والنظام الادمي نسعي لوضع اسس تحترم الانسان.
فعلا كلامك صح و انا شايف النسبة من قبل ما ارد النسبة 82%
بس مفهوم الناس على الشرعية مختلف، انا فاهمها حاجة وانت فاهمها حاجة و احنا الاتنين موافقين
و الفكرة ان مش منتدى الي هيحدد
مانا ممكن انزل اسأل صحابي في شارع و معظم الشارع مثلا تبع فئة محددة
او اروح اسأل قرية فيها مسيحين و نشوف النسب؟
اهم حاجة التنوع
معلش محدش هيحكر علي راي حد. اللي قال نعم قالها لفهمه ليها ولو فهمه غلط يتحمل اختياره. انما مش نقول انا فاهما بشكل وانتا فاهمها بشكل. المهم اننا اتفقنا عليها ولكل اسبابه.
ومادام المنتدي مش هيحدد ليه قولت مثال ميت واحد 98 عايزين يروحو.مكان واتنين عايزين مكان تاني يبقي راي مين اللي هيمشي
مااحنا ممكن نعمل نفس المنطق بقي اكيد في ناس نايمة كانت عايزة تروح مع الاتنين نفس المكان
الصراحة مع النفس اولا شي مهم جدااااا
بالنسبة للنقطة الأولى هنقول نطبق الدين لو انا بعد البقر هقول يبقى نعبد البقر و انا موافق لتطبيق الدين :)
ناس نايمة؟! دا واجب انك تنزل تنتخب و محددين معاد و انت المفروض مجبور انك تنزل (المفروض بيتجمعضريبة حسب كلامهم) و كمان محددين المعاد قبلها بشهور ومدينك اجازة من شغلك :3mla:
تعديل (1): الصراحة مع النفس اولا :)
طيب انت خليك صريح مع نفسك و اعرف انكم أقليه و مينفعش تحكموا كلامكم على الأكترية