YouTube - ‫ط§ظ„ط´ظٹط® ط§ظ„ط´ط¹ط±ظˆط§ظٹ ظٹط±ط¯ ط¨ط¨ط³ط§ط·ط© ظˆط¨ط§ظ„ط¯ظ„ظٹظ„ ط¹ظ„ظ‰ ط§ظ„ظ…طھط´ط¯ط¯ظٹظ† ظپظٹ ظ…ط³ط£ظ„ط© ظˆط¬ظˆط¯ ط§ظ„ط§ط¶ط±ط.ط© ظپظٹ ط§ظ„ظ…ط³ط§ط¬ط¯‬‎
عرض للطباعة
فتح الله عليك ياشيخ ورحمة الله عليك
أنما الأعمال بالنيات
طالما النية خالصة لله عز وجل على حد علمي لايفرق وجود ضريح أو قبر في المسجد من عدمه.............نحن نقيم وجهنا لله عز وجل
شكرا على الفيديو.....جزاك الله خيرا
يعني ما لقيناش غير الشعراوي الصوفي نستفتيه في الاضرحة !!!
الصلاة في مسجد فيه ضريح حرااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااام
من الردود الشهيرة القاضية
إنما للأسف المعنيين بما قاله الشيخ الجليل لا يستمعون لأصحاب العمم
جزاك الله عنا كل خير .........
ربنا يرمك يا شيخ شعراوى , و الله محتاجين واحد زيه من تانى ...
الشيخ متولي الشعراوي لم يشجع على بناء الأضرحة.
الراجل قال بوضوح تام أنه وجود أضرحة في المساجد ليس الأمر الجلل في حد ذاته علشان ننقسم حوله
وألا لا نصلي في المسجد النبوي طالما حرام وجود مقبرة داخل حدود المسجد!!!!!!!!!!!
الله يرحم الشيخ الشعرواى.. محتاجين رجل مثله دلوقتى فعلا..
عموما انا تابعت التقرير عن الموضوع دا على اكتر من برنامج ... المؤيدين والرافضين بيرفضوا الاسلوب الى الناس الى عايزه تهد الاضرحه بتستخدمه..يعنى مينفعش يدخلوا زى عصابه كدا تهجم ولا ينطوا من الشباك دا بيت ربنا فى النهايه...
المفتى على جمعه كان له موقف شديد جدا من الموضوع دا
YouTube - ‫ط´ط§ظ‡ط¯ طھظ‚ط±ظٹط± ظ‡ط§ظ… ظ…ظ† ط§ظ„ط¹ط§ط´ط±ط© ظ…ط³ط§ط، ط.ظˆظ„ ط§ظ„ط³ظ„ظپظٹظٹظ† ظˆ ظ‡ط¯ظ… ط§ظ„ط§ط¶ط±ط.ط© ظˆ ط±ط¯ ط§ظ„ظ…ظپطھظٹ ط¹ظ„ظ‰ ط¬ظ…ط¹ط© ظˆ ظ†ط¯ظˆط© ظ„ظ„ط³ظ„ظپظٹظٹظ†‬‎
انت او علماء الدين اللى بتتبعهم شايفين كده
عظيم مفيش مشكلة
فى علماء تانية مش شايفة كده
و انه صوفى مش سبه
انا معاك انه يعرف الرجال بالحق و لا يعرف الحق بالرجال
لكن الشعراوى عالم جليل و رأيه له وزنه و حجته و اتباعه مش خطأ
معاك جدا
اولا من اعتدي علي الاضرحة . . لا يعلم احد من هم . .
ثانيا وجود ضريح في مسجد . . حرمة اجماع اهل السنة خصوصا بعد ظهور البدع . . وانة ليس مكان لدفن الموتي !! المسجد ليس مكان لدفن الموتي
هناك المقابر الكل يدفن فيها . . .
وحفاظا علي انفسنا من الفتنة . .
----
وبخصوص ازالتها طبعا بشجع ازالتها لكن زي ما الشيوخ قالوا مش بلطريقة دية بلاتفاق يتم ازالة الضريح ونقل الرفاة الي المقابر العادية
هنعمل اية ولا هيفدنا اية ميتين في مساجد !! وعليهم ابهة زي دية ويجي واحد مش عارف دينة ولا مزنوق في حاجة ويقعد يكلم الميتين وينسي حياتة !!
وعلي فكرة انا اول مرة اعرف ان الشعاروي صوفي ( بلمعني الحديث للكلمة ) فلا يوجد اي دليل علي تقديسة لا لميتين ولا لمقابر ولا لاولياء . . . او اي شئ من هذا
يا جماعة الخير هناك فرق
بين حكم الصلاة في مسجد به ضريح بالفعل
وبين حكم بناء مسجد ووضع داخلة ضريح
وبين حكم دعاء من بالضريح بالنفع او بالضر
الحالة الاولي ليست حرام علي وجة الاطلاق ويقول الشيخ ابن باز -رحمه الله-:
((إذا كان في قبلة المسجد شيء من القبور فالأحوط أن يكون بين المسجد وبين المقبرة جدار آخر غير جدار المسجد أو طريق يفصل بينهما ، هذا هو الأحوط والأولى ؛ ليكون ذلك أبعد عن استقبالهم للقبور.
أما إن كانت عن يمين المسجد أو عن شماله ، أي عن يمين المصلين ، أو عن شمالهم فلا يضرهم شيئا ؛ لأنهم لا يستقبلونها ، لأن هذا أبعد عن استقبالها وعن شبهة الاستقبال)).
السلام عليكم
بصراحة يا استاذ احمد كمال
انا كنت زي حضرتك كده و متابع لرأي جمهور العلماء بأنهم يفتون بعدم الصلاة في مساجد التي بها اضرحة حتي لو الضريح علي جانب المسجد ( للاحوط ) و حينما من الله علي هذا العام بالحج و صليت في الحرم النبوي ( اللهم اكرمنا بالصلاة في الروضة الشريفة مرات و مرات امين يا رب العالمين )
و لما شاهدت بنفسي و ضع الروضة و وضع المسجد و و ضع قبور سيد الخلق و لو استثنينا حبيبنا و نبينا رسول الله صلي الله عليه و سلم
فأن قبور صحابة رسول الله ( سيدنا ابو بكر الصديق و سيدنا عمر بن الخطاب ) و ايضا من خلفهما ( سيدتنا عائشة رضوان الله عليهم اجمعين ) و مع معرفتي التاريخية لضم هذه المقامات للمسجد حديثا الا اني اري ان ديننا لا يفرق بين البشر و لو ان القائمين علي امور الدين بالمملكة العربية السعودية من مئات السنين و العصور المتتابعة و هذا المقام في نفس مكانه الحالي
و لوجود نفس الوضع في بعض المساجد و لو اني لا افتي بغير علم
فبدأت بكل صراحة اميل ( شخصيا ) الي ان بالقياس فلا حرج من الصلاة في مسجد به ضريح جانبي و هذه قناعة شخصية مرة اخري اكررها حينما شاهدت بنفسي المسجد النبوي
و الله اعلي و اعلم
م.حاتم السباعي
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=83g89URUNnQ[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4SCzkzt59Ms[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=rVrg2vbqzko[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tigA-Zl9zps[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=rVrg2vbqzko[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tigA-Zl9zps[/youtube]
التمسح ده شرك وش وفاعليه عايزين يتفرمتوا
توسعة المسجد النبوي هي الي اجبرت يدخل قبر رسول الله صلي الله علية وسلم . . في المسجد
وللعلم انا رحت عملت عمرة قبل كدة واي حد بيحاول يقف هناك مجرد يقف عشان يدعي باي حاجة العساكر بيمشوة
--------------------------
لسة علي قناة الحياة حاجة حصلت مسخرة . . لسة شيخ ابو يحي بتاع قضية كاميليا شحاتة بعد مية سنة المذيع بيخلي الممثل للطرف الازهري والصوفي يتكلم . . ويجي عند ابو يحي وميخلوهش يتكلم ويقاطعة
المهم اول لما قال الشيخ ان النيابة والنائب العام والمجلس العسكري برأ التيار السلفي من المساس بلأضرحة . . وفجأة الاستديو هاج وماج والمذيع قعد يقول لا لا في سؤال اخر ومش عارف اية
قمة الاسلوب الحقير !!
العجيب بقة ان اقسم بللة الخلافة الاسلامية هترجع والاسلام هيحكم العالم كلة !! مش عارف انا دول مشاكلهم اية يوقعوا التيارات الاسلامية في بعض و عندهم حب صنع الفتن
عموما الشيخ ابو يحي قال شئ جميل .. وهو ان التيار السلفي يدعوا لهدم الاضرحة من القلوب . . . وهو هدم اعتقاد اي حد بلظن او الفعل ان الميت او القبور هينفعة ولا هيشكل فرق . . .
ودة الي لازم يحصل وهو نشر العلم الديني :)
الشيخ الشعراوى كان صوفيا و الامام عبد الحليم محمود كان صوفيا .
السؤال الاهم ما هو تعريفك للصوفية ؟
اذا كانت الاجابة ان الصوفية قبورين يبقى المعلومات كلها غلط . للأسف الشديد بعض الناس أسائت للصوفية و جعلت الناس كلها تظن أن الصوفين بيتمسحو فى حديد الاضرحة و يقولو مدد و دة أكبر غلط الصوفية مش كدة خالص خالص
انا لا سلفى ولا صوفى انما من عامه المسلمين
لا أصلى فى مسجد فيه قبر الامضطرا لأنى من الاصل كنت أستنكف رؤيه الجهلاء تتمسح بالقبور ولأنى وجدت من نصحنى .
الدين النصيحه هل اللى هاجم الشعراوى او اللى عمل الفيديو ليهاجم الشعراوى او صور فيديو لمن يتبرك او يدعوا بالاضرحه قام بالنصيحه الخالصه لوجه الله . وبالدعوه لتصحيح عقيده مسلم بالحسنى فيئجر عليها بدل من عمل فيديو على اليوتيوب لا يراه الا الصفوه من شعب مصر
انا ضد التجريح فى الشعراوى لأنه علم من أعلام الاسلام
وأذكر الاخوه السلفين كما كانوا يهاجمونا على انتقادنا شيوخ السلفيه على الاخطاء الدنيويه !! ان لحوم العلماء مسمومه , ام ان لحوم علماء السلفيه مسمومه وباقى العلماء مستباحه
أنا استمعت لرأى الشعراوى وهو رأى شخصى جدا له ولم يقنعنى بالمرة
الشيخ يرى أن القصد من اتخاذ القبور مساجد هو فقط استخدام المساحة المدفون فيها الميت فى السجود والركوع ، ويتهم من يرى أن بناء المسجد حول قبر واعتبار ذلك من اتخاذ القبور مساجد بالغبى!!!
معلش أنا مش غبى ومش مقتنع بالكلام ده خالص وإلا لو انا رايح "المقابر " يبقى لازم أمشى على الجثث علشان أبقى رحتها
صوفى او غير صوفى , مع كامل احترامى ل م أحمد كمال فأنا لم أذكره لكن بما انك ذكرت رأيه , هو لم يذكر انه صوفى فقط لكن التمهيد للأخبار غير مناسب ولا يليق فى رأى حتى لو كنت مختلف معاه مذهبيا , فهو أجتهاد يؤجر عليه
انا استمعت لفيديو الشيخ حسان و الشيخ ابو اسحاق وهم على حق فيما قالوه بدون تجريح او نيل من أحد
لكن الفيديو ده فيه كتير من الخلط
YouTube - ‫ط¨ظٹط§ظ† ط®ط·ط£ ظپطھظˆظ‰ ط§ظ„ط´ط¹ط±ط§ظˆظٹ ط.ظˆظ„ ط§طھط®ط§ط° ط§ظ„ظ‚ط¨ظˆط± ظ…ط³ط§ط¬ط¯‬‎
وبعدين حضرتك سيبت الدعوه لتصحييح عقيد عامه المصريين بالحسنى و مسكت اخر جزء فيها :10_1_102v[2]:
الصوفية ليست مذهب
الصوفية سلوك تعبد يعتمد الزهد والورع واحياء الروح بذكر الله استنادا الى مقام الاحسان (الاحسان ان تعبد الله كانك تراه فان لم تكن تراه فهو يراك)
والصوفية هم اهل السنة والجماعة وهم اهل العلم الصحيح الصافي المنبع
ارجو من السلفيين ان يقرأوا للشيخ ابن تيمية (عماد مذهبهم) قول الحق في الصوفية
ولكن يجب لتفريق بين الصوفية والمتصوفة (بسكون الصاد)
فالمتصوفة دخلاء على الصوفية ولا تجد فيهم عالم واحد بل جهلاء
كما ان السلفيين فيهم دخلاء ليس فيهم رجل علم واحد
ولقد خلط الناس كثيرا في راي ابن تيمية رحمه الله فلم يفرقوا بين قوله في الصوفية وفي المتصوفة وظنوا ان الاثنين واحد ولهذا عمم الناس بجهل كرههم للصوفية
كما اعتمدوا على الفكر الشعبي السائد ان الصوفيين اهل شعوذه ودراويش والمفترض ان عقولنا نضجت عن هذا المفهوم السخيف والخاطئ
وكما قال اول امس الحبيب على الجفري لا يوجد سند الان للقران او كتب الحديث الستة بدون ان تجد في اركان هذا السند يخلو من السادة الصوفية
الصوفية ليست مفهوم طارئ على الاسلام ولكنه ممتد من العهد النبوي
الشيخ الشعراوي صوفي وهذا فخر له وليس اتهام
كما كان الامام حسن البنا صوفيا ايضا
اما ادلة جواز الصلاة في مسجد به ضريح فاكثر من ان تحصى ولكن من يسمع
أعتقد و الله اعلم ان حضرتك قرأت فى الصوفية و تعرف عنها كثيرا .
و كما ذكرت فأن الصوفية ليست مذهب و لكن معناها ليس لبس الصوف كما قال بعض الناس و لكنها صفاء مع الله أى أن تصفو بروحك و الصوفية ليسو بأناس سيئين ابدا بالعكس الصوفين الحقيقين مثل أى مسلم عادى جدا
أنا شوفت بعض الكتب للشعرانى و أبن تيمية و أبن العربى
نسأل الله ان يعفوا عن الشيخ الشعراوى , و معلوم ان الرسول عليه الصلاة و السلام دفن فى بيته ثم استاذن ابو بكر و عمر رضى الله عنهما للدفن مع الرسول.
القبر تم ضمه للمسجد فى التوسعة و مع ذلك فى كان الشيخ الالبانى رحمه الله ينصح بعزل القبر الرسول عليه الصلاة و السلام عن المسجد و طبعا مش عن طريق ازاحت القبر و لاكن بأن يكون المسجد حول القبر و لا يحتويه
و فى الاية الكريمة بيان للخطأ استدلال الشيخ عفا الله عنه
وَرَفَعَ أَبَوَيْهِ عَلَى الْعَرْشِ وَخَرُّوا لَهُ سُجَّدًا وَقَالَ يَا أَبَتِ هَـٰذَا تَأْوِيلُ رُؤْيَايَ مِن قَبْلُ قَدْ جَعَلَهَا رَبِّي حَقًّا وَقَدْ أَحْسَنَ بِي إِذْ أَخْرَجَنِي مِنَ السِّجْنِ وَجَاءَ بِكُم مِّنَ الْبَدْوِ مِن بَعْدِ أَن نَّزَغَ الشَّيْطَانُ بَيْنِي وَبَيْنَ إِخْوَتِي إِنَّ رَبِّي لَطِيفٌ لِّمَا يَشَاءُ إِنَّهُ هُوَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ ﴿يوسف: ١٠٠﴾
هذه الاية ايضا لم بنكرها الله عز و جل فى السورة الكريمة سجود ابوى يوسف عليه السلام له , فهل هذا يجيز السجود لاحد !! من طريقة اسدلال الشيخ الشعراوى عفا الله عنه يبقى ليس فيه شىء و لا يخفى على احد السجود لغير الله من الكفر و العياذ بالله
و الاحاديث الصحيحة واضحة و صريحة
اجعلوا في بيوتكم من صلاتكم ، ولا تتخذوها قبورا .
الراوي: عبدالله بن عمر المحدث: البخاري - المصدر: صحيح البخاري - الصفحة أو الرقم: 1187
خلاصة حكم المحدث: [صحيح]
و فى الحديث ده الحث على صلاة النوافل فى المنزل وليس الفروض لعموم الاحاديث فيها ان تكون فى المساجد
لا تجلسوا على القبور ولا تصلوا إليها
الراوي: أبو مرثد الغنوي المحدث: مسلم - المصدر: صحيح مسلم - الصفحة أو الرقم: 972
خلاصة حكم المحدث: صحيح
سمعت النبي صلى الله عليه وسلم ، قبل أن يموت بخمس ، وهو يقول " إني أبرأ إلى الله أن يكون لي منكم خليل . فإن الله تعالى قد اتخذني خليلا ، كما اتخذ إبراهيم خليلا . ولو كنت متخذ من أمتي خليلا لاتخذت أبا بكر خليلا . ألا وإن من كان قبلكم كانوا يتخذون قبور أنبيائهم وصالحيهم مساجد . ألا فلا تتخذوا القبور مساجد . إني أنهاكم عن ذلك " .
الراوي: جندب بن عبدالله المحدث: مسلم - المصدر: صحيح مسلم - الصفحة أو الرقم: 532
خلاصة حكم المحدث: صحيح
لعن رسول الله صلى الله عليه وسلم زائرات القبور والمتخذين عليها المساجد والسرج
الراوي: عبدالله بن عباس المحدث: الترمذي - المصدر: سنن الترمذي - الصفحة أو الرقم: 320
خلاصة حكم المحدث: حسن
إن من شرار الناس من تدركهم الساعة وهم أحياء والذين يتخذون القبور مساجد
الراوي: - المحدث: ابن القيم - المصدر: الجواب الكافي - الصفحة أو الرقم: 101
خلاصة حكم المحدث: صحيح
قال النبي صلى الله عليه وسلم في مرضه الذي لم يقم منه : ( لعن الله اليهود ، اتخذوا قبور أنبيائهم مساجد ) . قالت عائشة : لولا ذلك لأبرز قبره ، خشي أن يتخذ مسجدا .
الراوي: عائشة المحدث: البخاري - المصدر: صحيح البخاري - الصفحة أو الرقم: 4441
خلاصة حكم المحدث: [صحيح]
المصدر للاحاديث ط§ظ„ط¯ط±ط± ط§ظ„ط³ظ†ظٹط© - ط§ظ„ظ…ظˆط³ظˆط¹ط© ط§ظ„ط.ط¯ظٹط«ظٹط©
فتح الله عليك ياشيخ ورحمة الله عليك
نسأل الله ان يعفوا عن الشيخ الشعراوى , و معلوم ان الرسول عليه الصلاة و السلام دفن فى بيته ثم استاذن ابو بكر و عمر رضى الله عنهما للدفن مع الرسول.
القبر تم ضمه للمسجد فى التوسعة و مع ذلك فى كان الشيخ الالبانى رحمه الله ينصح بعزل القبر الرسول عليه الصلاة و السلام عن المسجد و طبعا مش عن طريق ازاحت القبر و لاكن بأن يكون المسجد حول القبر و لا يحتويه
و فى الاية الكريمة بيان للخطأ استدلال الشيخ عفا الله عنه
وَرَفَعَ أَبَوَيْهِ عَلَى الْعَرْشِ وَخَرُّوا لَهُ سُجَّدًا وَقَالَ يَا أَبَتِ هَـٰذَا تَأْوِيلُ رُؤْيَايَ مِن قَبْلُ قَدْ جَعَلَهَا رَبِّي حَقًّا وَقَدْ أَحْسَنَ بِي إِذْ أَخْرَجَنِي مِنَ السِّجْنِ وَجَاءَ بِكُم مِّنَ الْبَدْوِ مِن بَعْدِ أَن نَّزَغَ الشَّيْطَانُ بَيْنِي وَبَيْنَ إِخْوَتِي إِنَّ رَبِّي لَطِيفٌ لِّمَا يَشَاءُ إِنَّهُ هُوَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ ﴿يوسف: 100﴾
هذه الاية ايضا لم بنكرها الله عز و جل فى السورة الكريمة سجود ابوى يوسف عليه السلام له , فهل هذا يجيز السجود لاحد !! من طريقة اسدلال الشيخ الشعراوى عفا الله عنه يبقى ليس فيه شىء و لا يخفى على احد السجود لغير الله من الكفر و العياذ بالله
و الاحاديث الصحيحة واضحة و صريحة
اجعلوا في بيوتكم من صلاتكم ، ولا تتخذوها قبورا .
الراوي: عبدالله بن عمر المحدث: البخاري - المصدر: صحيح البخاري - الصفحة أو الرقم: 1187
خلاصة حكم المحدث: [صحيح]
و فى الحديث ده الحث على صلاة النوافل فى المنزل وليس الفروض لعموم الاحاديث فيها ان تكون فى المساجد
لا تجلسوا على القبور ولا تصلوا إليها
الراوي: أبو مرثد الغنوي المحدث: مسلم - المصدر: صحيح مسلم - الصفحة أو الرقم: 972
خلاصة حكم المحدث: صحيح
سمعت النبي صلى الله عليه وسلم ، قبل أن يموت بخمس ، وهو يقول " إني أبرأ إلى الله أن يكون لي منكم خليل . فإن الله تعالى قد اتخذني خليلا ، كما اتخذ إبراهيم خليلا . ولو كنت متخذ من أمتي خليلا لاتخذت أبا بكر خليلا . ألا وإن من كان قبلكم كانوا يتخذون قبور أنبيائهم وصالحيهم مساجد . ألا فلا تتخذوا القبور مساجد . إني أنهاكم عن ذلك " .
الراوي: جندب بن عبدالله المحدث: مسلم - المصدر: صحيح مسلم - الصفحة أو الرقم: 532
خلاصة حكم المحدث: صحيح
لعن رسول الله صلى الله عليه وسلم زائرات القبور والمتخذين عليها المساجد والسرج
الراوي: عبدالله بن عباس المحدث: الترمذي - المصدر: سنن الترمذي - الصفحة أو الرقم: 320
خلاصة حكم المحدث: حسن
إن من شرار الناس من تدركهم الساعة وهم أحياء والذين يتخذون القبور مساجد
الراوي: - المحدث: ابن القيم - المصدر: الجواب الكافي - الصفحة أو الرقم: 101
خلاصة حكم المحدث: صحيح
قال النبي صلى الله عليه وسلم في مرضه الذي لم يقم منه : ( لعن الله اليهود ، اتخذوا قبور أنبيائهم مساجد ) . قالت عائشة : لولا ذلك لأبرز قبره ، خشي أن يتخذ مسجدا .
الراوي: عائشة المحدث: البخاري - المصدر: صحيح البخاري - الصفحة أو الرقم: 4441
خلاصة حكم المحدث: [صحيح]
المصدر للاحاديث ط§ظ„ط¯ط±ط± ط§ظ„ط³ظ†ظٹط© - ط§ظ„ظ…ظˆط³ظˆط¹ط© ط§ظ„ط.ط¯ظٹط«ظٹط©
سؤال ... يعنى إيه ضريح بالمعنى المفهوم ؟؟
أنا إللى أعرفه إن كلمة ضريح يعنى شخص مدفون داخل مسجد أو مقبرة داخل مسجد .
و مش شرط يكون بالناس بتتبرك بيه أو الكلام ده ..
هو ده تعريفكم للضريح و لا بتتكلموا على حاجة تانية ؟؟؟
لو كده .. ما هو المسجد النبوى الشريف مدفون فيه الرسول ص و أبو بكر و عمر .
يبقى المبدأ غير ثابت .... فين الإشكال ؟
اللي بيتكلموا عن الشعراوي بشكل مسيء لأنه أشعري، ألا تعلمون أن شيخ الأزهر أشعري؟ ، و أن المفتي أشعري أيضاً، و أن عقيدة الأزهر كلها قائمة على الأشعرية. و أن الصوفية هي درجة من العلو و الروحانية في الإسلام يصل لها من آمن بالله ايمانا حقاً.
رحم الله العلامة الشعراوي العالم بكتاب الله، و فعلا محتاجين دلوقتي نشر هكذا فتاوي لحماية ضريح السيدة نفيسة و رأس سيدنا الحسين و غيرهم من آل البيت و الأولياء.
الفتنة نائمة لعن الله من أيقظها
كويس ..... انا حسيت اني وحيد في بلد غريبة !
شكرا على رد غيبتي
شكرا مرة اخرى
مين اساء لمين؟
لعنه الله ألف مرة بس مين جاب فتنة ؟؟؟؟
و يا بو رقية ...... انت بتقول لي لو مش هنستفتي الشعراوي مش هنلاقي هنستفتي حد غيره ؟؟؟ على اعتبار انه حبر أحبار الأمة مثلا و أمة الإسلام في 1400 سنة ما ولدتش زيه ؟
و يا جماعة مين جاب سيرته بسوء ...... انا باقول انه صوفي ...... و هو صوفي ...... و مش هنروح لمذهب بيخالفنا في نقطة الاضرحة و نستفتيه ....... كاننا بنروح للشيعة و نسالهم في رايهم في سيدنا علي رضي الله عنه مثلا !
يا جماعة ..... محدش جرح في حد بس انا عايز اوضح نقط مهمة جدا
1- الشعراوي على عيني و راسي بس كمفسر مش كمفتي
2- الصوفية على عيني و راسي بس انا شايف بعض المغالين منهم غلطانين و غلطاتهم احيانا بتوصل لدرجة الشرك ....... زي التوسل بالاموات من ال البيت ...... و زي التبرك بيهم ..... و زي الايمان بقدراتهم الميتافيزيقية !!! ....... ده شرك !
و يا ريت اللي بيحب الشعراوي أوي يقرا كتابه "أنا من سلالة آل البيت" من إصدار دار أخبار اليوم و صدر في حياته و قبل موته بسنين عديدة ........ الكتاب ده عرفني كمية الخرافات اللي فيه
3- الصلاة في مساجد فيها اضرحة حرام ....... بس انا مش مع اللي حصل في الاضرحة ...... كان المفروض تتنقل بحضارية مش بتكسير ...... انا ضد العنف .......
4- لحوم العلماء مسمومة بس انا اما اقول مثلا ان الشيخ بن باز سعودي ابقى باشتمه ؟؟؟؟؟؟؟؟ يبقى بنفس المثل اما اقول الشعراوي الصوفي تبقى عيبة ؟؟؟؟؟؟؟
5- الرسول عليه الصلاة و السلام استثناء كبير ....... حد عايز يقارن قبر الرسول عليه الصلاة و السلام و ابو بكر و عمر رضي الله عنهما و ارضاهما بالشيخ المش عارف مين شيخ طريقة مش عارف ايه الصوفية اللي محطوط في ضريح عشان الناس تتبرك بيه و أدعياء التقوى النصابين يعيشوا على قفا الغلابة المغيبين و صناديق النذور ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
6- يا ريت نتكلم بعقل و كفاية عواطف في الدين ........
أ.أحمد كمال :
المشكلة هنا أنك تحدثت عن أهل المنتدى بصيغة الجمع وكأن ليس بينهم الصوفية و الأشعرية وكأنها مذهب لايتبع لآهل السنة والجماعة، واحتكرته على السلفيين الجدد الأن أتباع إبن عبد الوهاب و ابن تيمية رحمهما الله ، و المشكلة أنك كنت تتحدث عن الأشعرية والصوفية كأنها فرقة من كوكب آخر، وليست جزء من المجتمع المصري، و هنا، وبالتالي شعر من شعر بأنك تنتقد الأشعرية، والتي بالمناسبة هي تتبع أهل السنة و الجماعة،و ستجدن أن أغلب أئمة الأشعرية هم علماء من أهل السنة بل إن اغلب المفسرين لكتاب الله كانوا من الأشعرية وليس الشعراوي وحده.
أيضاً، مسألة نقل الأضرحة والقبور ليست من حق أحد الحديث عنها، فهي ليست ملكاً لك ولا ملكاً لي..ولذلك فإن نقلها أو المساس بها فيه الكثير من الفتنة و التعدي على حرمة القبور. يا أخي دا أنت دمك هيتحرق لو عرفت أن حد قرب من قبر الناس العادية وأذاه، فما بالك بأننا نتحدث عن آل البيت أو أولياء الله الصالحين؟
بأي حق يا أستاذ أحمد تحكم أنت أو غيرك بنقل القبور؟ أليس في ذلك تعدياً على رأي المخالفين لك في الفكر و العقيدة؟ ما رأيك لو قامت فرقة ما من المسلمين بنقل قبور الصحابة المدفونين بجوار النبي عليه الصلاة و السلام؟ أليس في ذلك تعدياً عليهم ؟ طب ما رأيك لو قررت فئة من المسلمين بنقل الكعبة للعراق مثلا أو لإيران لأنهم يرون أن هذا هو الحق؟
وطبعا لا أساوي هنا بين الكعبة و بين قبور الناس حتى لا تأخذ ذلك على كلامي، ولكني أضرب مثالاً فقط بعدم جواز الحكم على الأمور من منظور واحد. و أن علينا احترام الآخرين ياسيدي و عدم استخدام مبدأ القوة أو العنف ضد أيا كان.
مسألة التوسل بآل البيت فهناك من ردّ عليها من العلماء و الشيوخ كثيراً وفي النهاية كل مقتنع بفكره، ولكن في النهاية كما يقول جميع أهل السنة، بأنه لا ينفع ولا يضر بغير الله و هذا يؤمن به كل الصوفية حتى أقدم المشائخ و أحدثهم .
في النهاية، أعتقد الكلام في الحاجات دي هيفرقنا كثيراً عن بعضنا البعض، لأنه من الواضح أن أغلبنا قرأ كثيراً عن هذه الأمور و قد وصل لقناعة يصعب تغييرها، ولذلك أرى أن نحترم رأي الآخر و نبتعد الأن في هذه الأيام العصيبة عمّا قد يحدث الفتن و ينقل البغض للقلوب.