جزاك الله عنا خيرا يا شيخ خالد
عرض للطباعة
جزاك الله عنا خيرا يا شيخ خالد
جزاك الله خيرا شيخ خالد
--------------------------
عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه قال : سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : ( من رأى منكم منكرا فليغيره بيده ، فإن لم يستطع فبلسانه ، فإن لم يستطع فبقلبه ، وذلك أضعف الإيمان..ترتبط خيرية هذه الأمة ارتباطا وثيقا بدعوتها للحق ، وحمايتها للدين ، ومحاربتها للباطل ؛ ذلك أن قيامها بهذا الواجب يحقق لها التمكين في الأرض ، ورفع راية التوحيد ، وتحكيم شرع الله ودينه ، وهذا هو ما يميزها عن غيرها من الأمم ، ويجعل لها من المكانة ما ليس لغيرها ، ولذلك امتدحها الله تعالى في كتابه العزيز حين قال : { كنتم خير أمة أخرجت للناس تأمرون بالمعروف وتنهون عن المنكر وتؤمنون بالله } ( آل عمران : 110 ) .
فيجب إنكار المنكر باليد على كل من تمكّن من ذلك ، ولم يُؤدّ إنكاره إلى مفسدةٍ أكبر، وعليه : يجب على الوالي أن يغير المنكر إذا صدر من الرعيّة ، ويجب مثل ذلك على الأب في أهل بيته ، والمعلم في مدرسته ، والموظف في عمله ، وإذا قصّر أحدٌ في واجبه هذا فإنه مضيّع للأمانة ، ومن ضيّع الأمانة فقد أثم ، ولذلك جاءت نصوص كثيرة تنبّه المؤمنين على وجوب قيامهم بمسؤوليتهم الكاملة تجاه رعيتهم – والتي يدخل فيها إنكار المنكر - ، فقد روى الإمامالبخاري و مسلم عن عبد الله بن عمر رضي الله عنهما ، أنه سمع رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : ( كلكم راع ومسؤول عن رعيته ، فالإمام راع وهو مسؤول عن رعيته ، والرجل في أهله راع وهو مسؤول عن رعيته ، والمرأة في بيت زوجها راعية وهي مسؤولة عن رعيتها ، والخادم في مال سيده راع وهو مسؤول عن رعيته ، فكلكم راع وكلكم مسؤول عن رعيّته ) ، بل إن النبي صلى الله عليه وسلم قد بيّن عاقبة الذين يفرطون في هذه الأمانة فقال :( ما من عبد يسترعيه الله رعية فلم يحطها بنصحه إلا لم يجد رائحة الجنة ) .
فإذا عجز عن التغيير باليد ، فإنه ينتقل إلى الإنكار باللسان ، كما قال النبي صلى الله عليه وسلم : ( فإن لم يستطع فبلسانه ) ، فيذكّر العاصي بالله ، ويخوّفه من عقابه ، على الوجه الذي يراه مناسبا لطبيعة هذه المعصية وطبيعة صاحبها .
فقد يكون التلميح كافيا – أحيانا - في هذا الباب ، كما كان النبي صلى الله عليه وسلم يقول: ( ما بال أقوام يفعلون كذا وكذا ؟ ) ، وقد يقتضي المقام التصريح والتعنيف ، ولهذا جاءت في السنة أحداث ومواقف كان الإنكار فيها علناً ، كإنكار النبي صلى الله عليه وسلم على أسامة بن زيد - رضي الله عنه - شفاعته في حد من حدود الله ، وإنكاره على من لبس خاتم الذهب من الرجال ، وغير ذلك مما تقتضي المصلحة إظهاره أمام الملأ.
حديث: {من رأى منكم منكرا} - موقع مقالات إسلام ويب
كمان فى حاجة موجودة بين ناس كتير اللى هى الفتونة فتونة بمعنى انا مش هقع فى المعصية دى مستحيل
مع ان مفيش حد كبير على اى معصية مهما كانت لازم يخاف على نفسه وهو عليه ابليس ونفسه وهوى نفسه
لازم يخاف وميبقاش فتوة: ) واذا كان فى حالة قوة النهاردة وفعلا قادر ميضمنش بكره الظروف تتغير والفتن تعمل فيه ايه
وهو ربنا سبحانه قال "يا ايها الذين امنوا لا تتبعوا خطوات الشيطان "
والرسول عليه الصلاة والسلام قال ( ان الحلال بين وان الحرام بين وبينهما امور مشتبهات لا يعلمهن كثير من الناس فمن اتقى الشبهات فقد استبرأ لدينه وعرضه ومن وقع فى الشبهات وقع فى الحرام كالراعى يرعى حول الحمى يوشك ان يقع فيه ألا وان فى الجسد مضغة اذا صلحت صلح الجسد كله واذا فسدت فسد الجسد كله الا وهى القلب)
ودى قصة واحد عبد ربنا حوالى 70 سنة وفى الآخر الشيطان .....
YouTube - ‫ط§ط±ظˆط¹ ط§ظ„ظ‚طµطµ ظ„ط´ظٹط® ظ†ط¨ظٹظ„ ط§ظ„ط¹ظˆط¶ظٹ ::: ظ‚طµط© ط¨ط±طµظٹطµط§ ظˆط§ظ„ط´ظٹط·ط§ظ† - 1‬‎
YouTube - ‫ط§ط±ظˆط¹ ط§ظ„ظ‚طµطµ ظ„ط´ظٹط® ظ†ط¨ظٹظ„ ط§ظ„ط¹ظˆط¶ظٹ ::: ظ‚طµط© ط¨ط±طµظٹطµط§ ظˆط§ظ„ط´ظٹط·ط§ظ† - 2‬‎
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الأخت الفاضلة
أرى في حالة صديقتك ـ والله أعلم ـ أن الله سبحانه وتعالى دلنا على الحل في قرءانه
فإمساك بمعروف أو تسريح بإحسان
وطالما وصل الموضوع لهذه الدرجة التي فقد معه المعروف كلية , فالحل التسريح
والله يقول وإن يتفرقا يغن الله كلا من سعته
لعل الله يرزقها بمن يتق الله فيها
والله يقول ومن يتق الله يجعل له مخرجا ويرزقه من حيث لايحتسب
ولا نلتفت إلى :
1 - أبغض الحلال عند الله الطلاق ( حديث ضعيف )
2 - أن الأخت تفضل هذا على أن تكون مطلقة لأن نظرة المجتمع للمطلقة ,,,,,
( والله إحنا عندنا الحل من ربنا ما نتركوش ونلتفت لكلام الناس )
الطلاق نعمة من الله , وإذا نظرنا للشرائع التي لاتبيح الطلاق لوجدنا فيها ما يغضب الله
[mark=#cc0000]
اللهم صل وسلم على من نزل عليه القرءان تبيانا لكل شيء
[/mark]
لمزيد من التوضيح ماقصدته بمشاركتي فوق لكي لايحدث لبس عن صلتها بالموضوع!!
أن الرسول عليه الصلاة والسلام أمرنا بتغيير المنكر بعدة طرق حسب الظروف
فدي تذكرة أن لاتكون سلبية بل تحاول أصلاح زوجها مرة و2 و3 و4 الى أن تصل لأضعف الأيمان تدعيله فقط بالقلب
ولها مطلق الحرية في الأخر بعد المحاولات الجادة .........تعيش معاه ولا ! .................الحل الأخير الطلاق
تفكر ه ديما بصلاته فأذا ألتزم بعماد دينه أغلب الظن سيراعي ربه وضميره و سيستقيم في حياته
قال الله تعالى:
إنَّ الصَلاَةَ تَنْهَى عَنِ الفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَلَذِكْرُ اللهِ أَكْبَرُ
هى عمرها ما هتطلب الطلاق يا شيخ خالد انا بقالى معاها فى القصص دى سنين
بس الحقيقة عمرى ما قدرت اقولها اطلبى الطلاق مش عارفة مبقدرش ابدا انصح حد النصيحة دى
وبعدين برضه ليا صديقات مطلقات وعرفة بيعانوا ازاى ومش اى شخصية تستحمل مجتمع بيعامل المطلقة على انها مذنبة وبيحسب عليها كل تصرف بالسلب
وصعب جدا تلاقى زوج اذا كان معظم الأرامل والمطلقين الرجال بيشترطوا بنت فمابال واحدة معاها ولاد كمان
فى ستات بتفضل الزوج كبرواز حتى لو مالوش اى دور فى حياتها
والحقيقة اللى انا بحكيه ده نقطة فى بحر من اللى بيعملوا فيها
والذل اللى بتشوفه منه
واذا كان انا دمى بيتحرق من السمع بس فانا متوقعة انها هيجيلها امراض ياما
ولا نملك لها الا الدعاء
جزاك الله كل خير يا شيخ خالد على موضوعك و نفع به يا رب
لأن البعض يتخذ وسيلة عرض الخطبة أو التعارف مستغلا تأخر سن الزواج للخوض فى هذه الأمور الغير محلله
و عندما لا يجد من يجاريه يتهم الطرف الآخر بالكذب و لبس ثوب الطهارة و الشرف لإخفاء عكس ذلك :angry06:
حسبنا الله و نعم الوكيل
الحقيقة انا شايفة انها سلبية بس من حيث ايه بقى :
هو من النوع اللى لما تسكت له فى حاجة يتمادى يعنى الكرامة سبتها تروح مرة المرة الجاية هتروح اكتر وهو بيخاف من عيلتها جدا وهى مبتستغلش النقطة دى غير نادر يعنى مامتها وباباها ميعرفوش حاجة عن عمايله والأفظع انه قدام العيلة بيمثل الحمل الوديع وبيعاملها بلطف منقطع النظير والكل فاكر انها فى منتهى السعادة !!!!!!!!!
وانا دايما بقول لنفسى انى بسمع من طرف واحد بس بالشكل المفجع ده صعب يكون افترا فى حقيقة ولو بنسبة 60 %
وفى مشكلة ان فكرة الزوجة او الخطيبة تهدى جوزها او خطيبها دى بتبقى صعبة حبتين لأنه عادة مبيقبلش التوجيه منها
واللى عايز يخطب ده ما يتفضل يدخل البيت مع تأجيل شرا الشبكة واعلان الخطوبة قدر الأمكان عشان ميقلقش على نفسه انه حد هيدبسه ولا حاجة
ازاى يعنى نحرضها على الطلاق بدل لما نفكر لها فى حل اخر او الصبر على البلاء اللى هى فيه عشان ما نخربش بيتها و اولادها يتربو بدون اب و بين مشاكل اسريه يعنى نخرجها من مشكله لمشاكل ازاى يعنى !!! ماشى الطلاق حقها و كل حاجه بس ده حل على جمب و بعدين هو احسن من ازواج تانيه كتير بيسكرو او بيضربو زوجاتهم او بيزنو يعنى ممكن يجيى منه
انا رأيى انها تطلب تقابله على انها الشخصيه اللى بيكلما على النت و تنزل فعلا تقابله فى مكان و تتزينله فى حدود المعقول يمكن تحسسه انها ممكن تتحول للنسانه اللى هو بيسعى انه يلاقيها و يمكن الموضوع ده يجدد العلاقه ما بينهم و يحس انه فعلا انسان غلطان و كان متبع الشيطان و تحاول هى كمان تشوف هو نفسه فى ايه و تحققه ليه يمكن يعنى اكيد هى كمان عليها عوامل مؤثرة للى هو بيعمله
السلام عليكم
الأخ الفاضل , كلمة بتحرض دي أنا لا أقبلها منك , وبعدين أنا باتكلم بالآيات والأحاديث في أمر
أحله الله وجعله حلا لهذه النوعية من المشاكل وخاصة في ظل الوصف لهذا الزوج الذي لايصلي
الكذاب قاسي القلب بيرفض علاجها , جامع لعيوب الأزواج كلها ( وكل هذا نقطة في بحر كما تقول
الأخت )
هل ترضى هذا لأختك !!!!! , أنا عن نفسي لا أرضى لأختي بهذه المهانة
وعامة حضرتك اعرض رأيك بدون تجريح ردود الآخرين ووصفها بالتحريض
وجزاك الله خيرا
الخوف على خراب البيت ده لما يكون فى بيت اصلا
هو فين البيت حيطان وبراويز
البيت يعنى مودة ورحمة وناس بتحترم بعضها وبتخاف على بعض يعنى راجل عارف معنى القوامة الحقيقى
وبيصبر على مراته حتى لو بتغلط (يتحمل العوج اللى فى الضلع العوج ) وبيحاول يقومها بحكمته
يعنى بيصرف على بيته مش عايش عالة على مراته يعنى خيركم خيركم لأهله وهو ده معيار الرجولة الحقيقية مش معاملته مع اصحابه لأ معاملته مع مراته ماهى اكيد فيها اخطاء بس مفيش عيب يبرر المفاجع اللى بيعملها واذا كان على الضرب على حسب معلوماتى انه ضربها مرتين
وعالعموم متقلقش اذا كان عالصبر عالبلاء هى صابرة وهتفضل كده
انا اللى معدتش قادرة استحمل حكاياتها دى وفى نفس الوقت صعب اقفلها وهى فى الظروف دى بس على حساب اعصابى
وهى رافضة تماما الحل بتاع انها تعرفه ده
وهو يعنى كان لحق بقى فى عوامل مؤثرة ايه رابع يوم جواز يكلم بنات !!!!!!
و على فكرة كل الأعضاء فاكرين انه عاوز يتجوز التانية دى بس عشان لقى فى شخصيتها حاجات عجبته لأ القصة اكبر من كده الباشا عايز يزود دخله بمرتب زوجة اضافية
انا شفت كتير وقليل بس المشكلة دى حقيقى مشفتش زيها
جزاك الله خيرا ياشيخ خالد
لا يا د.احمد السعيد
حضرتك مثال للاعتدال و الحكمه ما شاء الله
و ليست شهادتي وحدي
فانا لم ارك قبل ذلك و عرفتك من اراءك الرائعه في هذا المنتدي المحترم
و انت تستحق مدحي و زياده و بارك الله فيك
شيخ خالد ارجوك لا تزعل من الزملاء اللي بيخرج منهم الكلام قاسي شويه
بالله عليك تسامحنا جميعا
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
أستاذ / محمد اخي في الله
اشهد الله اني احبك في الله
فعندما ذهب الصحابي رضي الله عنه للرسول صلى الله عليه وسلم وقال يارسول الله إني أحب
فلان , فقال صلى الله عليه وسلم هل أخبرته قال لا , قال اذهب وأخبره فأخبره فقال النبي صلى الله
عليه وسلم للآخر قل له أحبك الله الذي أحببتني فيه
أحبك أخي في الله لحبك لله ورسوله وذبك عن سنة رسوله صلى الله عليه وسلم
يقول النبي صلى الله عليه وسلم ثلاث من كن فيه ذاق حلاوة الإيمان , منها أن يحب المرء لايحبه
إلا لله
ومن السبعة الذين يظلهم الله رجلان تحابا في الله
أسأل الله أن يجمعني وإياك وجميع إخواننا في الله في ظل عرشه وأن يذيقنا بهذا الحب حلاوة
الإيمان
ووالله أخي أني أبيت وليس في قلبي غضب أو أدني ضيق من أحد ,
فقد ننام ولا نقوم إلا صبيحة يوم القيامة
نسأل الله حسن الخاتمة
[mark=#bd0404]
وصل الله وسلم على من علمنا الحب في الله
[/mark]
أولا أنا تابعت الموضووع ده من أوله والحمد لله
وبارك الله فيك وجزيت خيرا إن شاء الله
بعد اذنك ياشيخنا اسمحلي أقول رأيي فالموضوع ده
زي ماهو واضح الراجل ده مفيش منه فايدة يعني من الآخر كده مش فارق معاه مراته وبيته وكل همه فلوس وبس
زي مابعض الاخوة قالوا هو عايز يتجوز عشان يزود دخله بس مش عشان الشخصية التانية دي عاجباه
وأنا شايف إن خيار الطلاق ده آخر حل بعد استنفاذ جميع المحاولات
عشان كده أنا باقترح نشوف الراجل ده بنيته الجواز من التانية دي عشان فلوس ولا عشان حاجة تانية ممكن مراته بالشخصية التانية دي تقوله إنها سابت شغلها وإنها عايزة تقعد فالبيت
ورد فعله هيؤكد عليه إذا كان عايزها عشان فلوسها أو عشان فيها حاجة هو مش لاقيها في مراته
بس أنا shayef إننا بنحاول من جنب واحد بس مش من الجانبين
فالحل بقى إننا نعرف الراجل ده على دينه ونحاول نخليه يقرب من ربنا ويطلب منه الهداية
ومتهيألي لو عرف دينه كويس هيصلح حاله ويحافظ على بيته
ويبقى كسبنا فيه ثواب ومراته استريحت
لو بقى الحل ده مانفعش يبقى نفكر فالطلاق
طيب ياتري ليه الراجل ده مش حابب مراته الحقيقيه بس حاببها علي الشات؟ يعني هي عملت ايه عشان تخليه يتعلق بيها علي الشات ويطلب منها الزواج؟
انا شايف ان في حاجه غلط في الزوجه يعني لو هيا بتعامله بنفس الأسلوب اللي بتعامله بيه علي الشات هيبص بره ليه؟
الراجل مش بيطلع بره الا لما يبقي مش مكتفي من بيته
نسأل الله له الهداية
واقتبس لحضرتك هذا الرد
والله ياأخي أنا من رأي أخي أبو عبد الله أنه تزيين من الشيطان
طب سوال يا شيخ
اولا انا كده الحمد لله اجننت بالنسبه لموضوع الاغاني مكنتش بسمع اغاني من اساسه وكنت ملتزم حبتين بس سالت مدرس الدين قالي مش حرام واختلفت الاراء في النقطه دي مع العلم اني 16 سنه
السلام عليكم , أعانك الله في الثانوية العامة
فأنت من سن اكبر أولادي , عبد الرحمن
أسأل الله أن يرزقكما وأولاد جميع الإخوة والأخوات التوفيق والنجاح
وأوصيك بالمحافظة على الصلاة في جماعة في المسجد
وبر الوالدين , وأن تجعل نيتك في المذاكرة أن تنفع أمة الحبيب صلى الله عليه وسلم
حبيبي , اقرأ الموضوع في الرابط التالي , وانتظر رأيك
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
الشيخ خالد جزاك الله كل خير
فعلاً فى ظل الأحداث اليومية يعتبر الموضوع الوحيد اللى تابعته لحد آخر صفحة.
يا ريت يا شيخ خالد متبخلش علينا بمواضيعك.
اخي و استاذي و شيخي الشيخ خالد
بارك الله في حضرتك
و استحلف حضرتك بالله الا تنسانا دائما من هذه التذكره الرائعه
السلام عليكم
أنا قريت الرد
مش معنى إنه خريج ازهر يعني عارف أو فاهم وبصراحة فيه اجى غريبة أنا ملاحظها أنا ليَّ قرايب كتير ازهريين
وكلهم كانوا كويسين "التزاما" لحد مابيخشوا ثانوي أو جامعة بيقلبوا 180 درجة
أنا مش عارف ليه
بس يمكن لو حد قعد معاه وفكره ... يمكن
ياما مننا ناس بعده عن ربنا وقربوا وبعده وقربوا تاني
يمكن هو بعد شويتين آخر مرة
يمكن عايز حد يعرف يتعامل معاه عشان يرجعوا للطريق السليم؟
الله أعلم
أنا مش بالتمسله العذر طبعا بس بصراحة الطلاق ده صعب قوي وشفته في ناس كتير قوي ومنهم صحابي
ربنا يهدينا جميعا
انا ملاحظ برده ان في ازهرين كتيير بيضيعو بعد الثانوي
يمكن عشان الكليه مش بيبقي فيها انظباط زي المعاهد؟
والله ياجماعه انا كنت كل مااركب القطر ايام الكليه اشوف مهازل واللي كان بيحزني ان معظمهم شباب وشابات الأزهر
نفسي اعرف ليه فعلا ده بيحصل
ألي أعرفه أن ألي بيتعلم في مدارس أزهرية أو جامعات أزهرية ده ليه كذا سبب
-المجموع بيدخلو مدرسة أزهرية أو جامعة أزهرية(طب وأداب و......)
-بيبقى داخل لهدف دراسة الشريعة الأسلامية وهو ده ألي تستغرب منه أكثر من الفرد العادي لو تناقض مع دراساته
بغض النظر عن موضوع الفلوس هو فعلا زى ما بيتقال تزيين من الشيطان هى مفيهاش حاجة مختلفة بس هو اللى قافلها فى البيت ومش راضى يتكلم معاها واهو بيتكلم معاها على النت بالساعات
والهدف من قصتها ان الحياة الأفتراضية على النت مش دايما حقيقية يعنى انت بتقول ذكر وانا بصدق 18 سنة وانا بصدق ولا مهندس وانا بصدق ممكن يكون واحد تافه ولا واحدة تافهة او فاضيين او بيتسلوا يكون اصلا بنت مش ولد ولا ده مش سنه ولا شغلانة تانية مش ده بيحصل
وبعدين بصراحة انا رأيى ان الراجل اللى ييأس من مراته ده رجل ضعيف ليه مطلوب دايما منها هى تحاول وهو لأ ليه الناس بتنسى ان لهن مثل الذى عليهن بالمعروف
ليه يتحجج ان فيها عيوب وميحاولش يوصل لحل وسط معاها
المرأة عادة 90% على الأقل متحبش تخرب بيتها ومش هتكره تعيش عيشة كويسة لوهو خد خطوة هى هتاخد اتنين
مبتكلمش هنا عن واحدة مش عارفة قيمة الحياة الزوجية او بتحب النكد بتكلم عن الناس الطبيعيين
mailo خريج ازهر يعنى عارف كونه مبيطبقش دى حاجة تانية
ده من كتر ما هو عارف بقولك بيلوى الأحكام الشرعية ويقولها انا فاهم وبيستغل ان هى مش عارفة قوى وبتعرف الحقيقة من بره
وبعدين انتو عمالين تطرحوا حل الطلاق ده مع انى اكدت لكو انها مش هتعمل كده ابدا ووضحت الأسباب وانا عارفاها كويس هى اضعف من القرار ده
كمان خايفة نخرج عن الهدف الأساسى من الموضوع وهو الصداقة بين الرجل والمرأة الظاهر كان مفروض احط مشكلتها فى عنوان لوحده بس ايه الفايدة
هو الحل الوحيد من وجهة نظرى انها تدخل اهلها
((هو الحل الوحيد من وجهة نظرى انها تدخل اهلها))
بالعكس أنا شايف أن أحسن حاجة عملتها لغاية دلوقتي أنها مادخلتش أهلها لأن دخول أهل الزوجة في مشاكل تتعلق بأخلاق الزوج بيكبر المشاكل عادة وبيوصلها في الأخر لضغوط على الزوجة أكثر لأنها في حالتنا متمسكة بيه والأنفصال مش في بالها
الأهل هايكلموه حاجة من 3
-يايقتنع ويتعدل!!!.......ربنا الهادي
-يا هايجاريهم وكله هايبقى تمام ووعود..........ويروح البيت يلومها ....طلعتي مشاكلنا بره وبتشتكيني ليهم وكلام من ده
-يا يكابر ويدخل في تحدي معهم والله أنا كده وألي مش عاجبه وكلام من النوع ده يبقى ساعتها......الأهل يعندو وياخدوها عندهم وده مش ألي هي عايزاه.......يا يايعدوها ويقبلو أن بنتهم تعيش كده معاه على هواه وده هايقلل منهم
الحل أنها زي ماقلنا تحاول تصلحه يدخل البيت يلاقي قرأن شغال
يلاقيها بتصلي وكده .....مافيش أقوى ولا أنجع وأثبت من الأصلاح بالدين .......والكلمة الطيبة صدقة
بس لازم تعرف أن التأخر في الحلول لاطائل من وراه غير تفاقم المشاكل ومزيد من الندم
ربنا يهديلها الأمور ويوفقها للصالح
ما شاء الله انتو مهتمين قوى بقصتها مبقتش انا بس اللى مشغولة بمشاكلها: )
حكاية اهلها دى مش هيخش فى تحدى ولا حاجة وفعلا كان فى موقف بيماطلها فيه ومش راضى وبمجرد تدخلهم نفذ فورا
وبعدين مينفعش وعود لأنه هيخاف تعرفهم طالما مهتم قوى برأيهم وبيعاملها معاملة رومانسية فوق الوصف قدامهم وهى اعيتها الحيل تبقى دى ورقة لازم تستخدمها
ومش يعنى تقوللهم كل حاجة نبذة كده وهو هيتعدل
لكن اللى انا شايفاه من مواقفهم انه كل ما تسكت بيتمادى فعلا والمشاكل بتزيد واللى كان مخبيه زمان بقى وشه مكشوف وعينى عينك
وبعدين هى بتصلى وبتنزل تصلى التراويح ولبست خمار
انا ضد تدخل الأهل اصلا لكن بتكلم على الحالة دى بالتحديد
احنا مش بنتكلم فى شهور دى سنين انا اتعرفت عليها بعد ما اتجوزت وبقى لها دلوقتى اكتر من 6 سنين نصايح ايه بقى ومحاولات ايه اللى هتنفع بعد المدة دى وهى منفعتش كل ده
وزى ما قلت لكو انا بحكى بعض حاجات وفى مصايب تانية اكتر واللى شايف الصورة على بعضها غير اللى شايف حلقة من المسلسل
بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله
يقول تعالى في حق الرجال محصنين غير مسافحين ولا متخذي أخدان
ويقول في حق النساء محصنات غير مسافحات ولا متخذات أخدان
قال بن عباس رضي الله عنهما أخدان أي أخلاء وقال الحسن البصري رحمه الله أخدان هو الصديق
فالآيات إخوة الإسلام صريحة في موضوع حكم الصداقة بين الرجل والمرأة
فالذي أمرنا بعدم اتخاذ الصاحب من الجنس الآخر هو من خلقنا , الأعلم بحالنا وما يصلحنا
ألا يعلم من خلق وهو اللطيف الخبير
يريد الله لليبين لكم ويهديكم سنن الذين من قبلكم ويتوب عليكم والله عليم حكيم والله يريد أن يتوب
عليكم ويريد الذين يتبعون الشهوات أن تميلوا ميلا عظيما , يريد الله أن يخفف عنكم وخلق
الإنسان ضعيفا
الله يريد لنا الهداية ,,,,,,,,يريد لنا التوبة,,,,,,,, يريد لنا الطهارة
ويريد الآخرون اتباع الشهوات والميل عن الحق ميلا عظيما
وصل اللهم وسلم على الحبيب محمد
الله ينور عليك يا شيخ خالد انك استخدمت الآية دى بالذات
لأنى كنت باستخدمها كدليل لكن لما قريت تفسيرها لقيته مايل للى اكتر من الصداقة بمراحل فقلت انى كنت بستخدمها غلط ولا ا يه وبعدين سألت دكتور فى التفسير قال ان ممكن المعنى يشمل الصداقة العادية باعتبار انها ممكن تؤدى لنفس النتيجة
بسم الله الرحمن الرحيم و الصلاة و السلام على خير خلق الله و سيد المرسلين محمد بن عبد الله
جزاك الله خيرا أختنا الفاضلة ,
والله أسأل أن يعلمنا ما ينفعنا أن ينفعنا بما علمنا وأن يزدنا علما , وأن يفقهنا في الدين
اللهم طهرنا من كل ما يابعد بيننا وبين مرضاتك
اللهم إنا نعوذ بك أن نعصيك راضين مختارين ونعوذ بك أن نعصيك مجبرين
طب طلب رفيع ... اللي يعرف موقع للاحاديث الشريفه لسيدنا النبي صلي الله عليه و سلم ياريت يقولي و خصوصا الاحاديث المتعلقه بمواضيع الجواز و التعاملات بين الناس
بارك الله في حضرتك يا شيخ خالد يا رب العالمين