لسة خارج من تجربة خطوبة فاشلة وجويا شعور كبيــــــــــــــر قوي بالأحباط. الموضوع كان الموصفات التالية:
زميلة في العمل -أتعرفنا على بعض -إعجاب وقبول متبادل- تعارف الأهل والإتفاق- قرأة فاتحة- وبعدها بـ 3 أسابيع حفلة خطوبة - 3 أسابيع أخرى أنفصال.
الغريب وإلي فعلا حاسس أن مش فاهم منه : طوال هذه الفترة وفي إعجاب وإحترام وحب وتفاهم.ورسايل وموبايلات وخروجات. لدرجة إننا أخترنا ألوان الشقة وبدأنا التنفيذ وبدأنا في شراء التجهيزات . وإختيار قاعة كتب الكتاب . بإختصار الموضوع كان ماشي بشكل أكثر من رائع.

وفجأة في صباح أحد الأيام (بالليل كنت عندهم في البيت ومافيش أي حاجة مش طبيعية نفس الترحاب والحب.. ) ألوو معلش عاوزاك في موضوع بعد الشغل ضروري جداً بخصوصنا. (أنا قولت أسوء سناريو ممكن نأجل كتب الكتاب شوية...).
المهم إتقابلنا في الكافية إلى إحنا بنقعد علية .
أنا :( بعد الترحاب) خير فيه أيه؟
هي: أنا مش حاسة ناحيتك بأى حاجة وشايفة أن فيه إختلاف طباع كبير قوي بينا مش متخيلة أن إحنا هنعرف نعمل حياة مع ببعضنا . علشان كدة أنا شايفة أن إحنا ننفصل دلوقتي أحسن من بعد كدة.
أنا:(نفس الشعور واحد وقف قدام القطار وداسة مبقاش فيه حاجة) الكلام ده أنتي متأكدة منه . طيب قالتيه لحد (زي بابا وماما & صحبتك المقرية&...).
هي: (بحزن والدموع في عبنها) لا

بعد حوار إستمر أكثر من ساعة تم الإتفاق على أخذ يومين لإعادة التفكير.
بإختصار شديد.بعدها برده مافيش جديد وأنا طبعا مجروح قررت أني مش هتحايل على حد ولا هاعيط زي العيال الصغيرة على حد باعني بالمنظر ده.

روحت نهيت الموضوع مع الأهل بشكل متحضر جدا وذوق إلى أبعد الحدود (وللآمانة في ضغط على أعصابي بشكل كبير)
دلوقتي أنا عندي شعور كبير بالإهانة والخديعة وزي ماتقولو وحاسس أني رجعت مش لنقطة الصفر لا لتحت الصفر بمراحل.
ونفسي أعرف الإنقلاب 180 درجة سببة إيه؟؟؟؟وهي ممكن يكون فية كدب في المشاعر بالشكل ده؟ أنا مش فاهم أي حاجة ولو في حد فاهم أو مر بالتجربة دية يقولي ياجماعة

* على فكرة أنا بشهادة جميع الزملاء والأصدقاء شخص مهذب وطيب ومتزن (والحمد لله هذا من فضل ونعمة ربي عليا)