احسنت بارك الله فيك
وهذا الرويبضة الآن يذكرني بالثلاث سنوات السابقة لاعلان تنصر نجلاء الامام حيث كانت تهاجم ثوابت الاسلام بكل ضراوة وهي كانت تظهر الاسلام وتبطن نصرانيتها
عرض للطباعة
يا لهوى الواحد بيقرا كلام الناس دى يقول بيجيوا الكلام دة منين بيدخل لى الدماغ
اللهم احفظنا يا رب
منقب هههههههههه مابلاش الحجاب معمول عليه القلبان ده كله فما بالك بالنقاب :grin54:
الله يخليك مهندس حاتم العفو ده أنا ألي بتعلم منك ياباشا ومن فكرك السلس الهادف
الأختلاف في الأراء لايفسد للود قضية
بس في الأراء مش قواعد وثوابت دينية دي مالناش فيها رئي:grin54:
بالنسبة لمناقشة النقط أنا فيا طبع أن مابني على باطل فهو باطل
أساسياته الفكرية كمسلم حادت عن الصواب
فامش هاتعب نفسي وأناقش الباقي لما يقول
----------
والتفسير الذى أستريح له والذى يحمى عندى الإسلام وصورته المشرقة، هو أن الحجاب وقتى كما كان نظام الرق وقتياً لا يمكن الغاؤه مرة واحدة لأن هذا سيهدد المجتمع الذى يعتمد عليهم اقتصادياً بالخراب . فالمسألة ليست مسألة كرامة لأن صفة العدل الالهية تمنع هذا الفصل وتمنع أيضا ان تكون الأولوية لتغطية الشعر وان يترك جسد الاماء نهباً لمن يملك مالاً أكثر".
وأخيراً أقول أن الحجاب مجرد إشارة لظاهرة أعمق، وهى النفاق الاجتماعى الذى نعيش فيه إلى النخاع، فالمهم عندنا دائماً هو المظهر وليس الجوهر لدرجة أننا اصبحنا كصاحب البقالة الذى يعرض الطعام فى فاترينه ثلاجه انيقة .. الطعام مرصوص جيداً ومغلف بعناية لحفظه من الذباب، أما زجاج الفاترينة فلامع ومصقول ولكن التاجر للأسف نسى أن يضع الفيشة
لتوصيل الكهرباء !!
أظنكم توافقوننى على أن العفن هو المصير ..
-------------
باني مقاله على أهواءه الشخصية وبيطعن في ثوابت الدين !!!!!!!!
وبعدين أيه علاقة الحجاب والملبس بصفة عامة بتقدم المجتمع الغربي في العلم وتأخرنا فيه(العلمانية ألي بيلف ويدور علشان يوصل لنا أنها الحل )
مش فاهم أيه قضيته أساسا ألي بيتكلم فيها غير هدفه الواضح في تشويه كل ماهو أسلامي عن جهل
وكان الأولى به طالما بيتكلم في موضوع ديني فقهي أن يستشهد بأيات وأحاديث تؤكد أو تنفي مايدور في دماغه
---------
تحياتي
يا شهدي مع احترامي , انصحك تقرا شرعي في الكلام ده لأن الراجل ده ما قالش حاجة صح خالص ,
على سبيل المثال
هنا المنطق ده افترض ان الحجاب هو غطاء الشعر , و ده شرعا غلط اصلا لأن مفهوم الحجاب شرعا بيشمل الجسد كله (عدا الوجه و الكفين عدا ما شف و ما وصف)اقتباس:
كلامة على ان الكثير بيغطوا الشعر ومن تحت فلة صحيح
فهو هنا اما بيلعب على جهل البعض بالحقيقة دي , و بالتالي يبقى "حجاب ايه ده يادوب غطا شعر و بتبقى الواحدة من دول لابساه و باقيتها فلة" يا اما هو نفسه جاهل بالنقطة دي و فاكر انها غطا شعر و خلاص
و هو خلط بين المفهوم الشرعي ان ده حرام و بين عرف الناس اللي معتمد على الجهل بالدين زي ما قال باشمهندس حاتم بالظبطاقتباس:
كلامة ان فى ستات بيرضعوا فى الاوتوبيسات صحيح وشفتها
انا كمان شفت المنظر القميء ده بالمناسبة
تمام بس هو اسقط ده على الكلاقتباس:
كلامة على ان هناك من يفسروا النص ويقتنعوا بيه على ان تفسيرهم هو النص صحيح
سوري يعني كلامه في النقطة دي كلام فاضي لأن دي برده هو هنا اتكلم في عرف الناس اللي هو وزنه صفر. لكن شرعا العورة ثابتة في كل المواقفاقتباس:
الكلام ع ان العورة مختلفة ع حسب المكان والزمان فعلا صحيح وال ستينات والسبعينات والارياف والحضر تشهد
المهم في النهاية ان المقال فيه كمية جهل/تدليس للركب
اكرمك الله اخي الكريم
قالوا قديما "تكلم حتى أراك" , هذا الرجل كان على شاشات الفضائيات منذ عدة ايام و انتشرت مقاطع الحلقة التي حضرها على الانترنت بشدة , و الكثير - و انا كنت منهم - لا يعرفون من هو هذا الرجل ولا كيف يفكر , ولا يعرفون شيئا عن تطرفه, فمن الواجب ان يعلم الناس ذلك كي لا ينخدع به احد
و ان ينتشر قوله الصادم المباشر القاطع , خيرا من ان تنتشر اقواله التي تهاجم الدين - من بعيد لبعيد - فقوله الصادم كفيل بالطعن في كل ما يقول
قد تقول انني بهذا أفضح الرجل , لكن الواقع انك لو اعتبرت المكتوب فضيحة له فهي اقواله ’, او جزء منها, و بالتالي فالفضيحة هي افكاره و ليس نشرها
انا و الله كنت فاكر ان الكلام ده مافيهوش خلاف