araberphilosoph
هو انا مش قادر احدد من رد حضرتك انت مختلف معايا و لا لأ في العموم
مختلف طبعا
لكن ليا تعقيب على بعض النقاط
مصادر الاستدلال اللي حضرتك اضفتها غير متفق عليها .. و الاستحسان ليس استحسان بالعقل .. انما استحسان بالدليل .. و قد عاب الشافعية على المالكية الاسحسان بالعقل و قالوا من استحسن فقد شرع
(
لم افهم ما وجه الاستدلال هنا علي قولك فالمالكيه يقولون بالاستخسان بالعقل وعليه فانه مذهب له وجهه وان يعيب عليهم الشافعيه ذلك فهذا خقهم ووجود اختلاف ما حول مصدر ما لا يعني ابدا عدم ثبوته)
راجع الفيديو للشيخ مازن السرساوي دكتور الحديث الازهري - عشان محدش يقولي ده مش متخصص-.
(وانا
لم اشكك في تخصصه ولكني لا اري رايه صحيحا (لا اعلم لماذا يفتي المحدثون اساسا وهذه ليست صنعتهم اصلا الفقيه هو من يفتي لا المحدث وهو خلاف اصولي لم يظهر للاسف الا في السنين الاواخر )
احنا هنا مش مختلفين ان الامرين حلال
لا احنا بنقول اما حلال و اما حرام .. ايه علاقة ده بالحديث .. "ما لم يكن اثما" قيد في الاختيار بين المباحات .. هتروح الشغل بالعربية ولا مشي .. اسهل تروح بالعربية .. يبقى تختاره
(سيدي من يري بكراهيه الغناء كراهيه تنزيه مثلي يخير بين حلالين والغناء عنده ليس باثم اطلاقا الا ما كان حرام مطلقا كالسب والقذف والتحريض الصريح علي الزنا وغيره اما ما كان منظبطا فهو عندي مباح)
انما هتروح مشي ولا هتروح مع زميلتك في عربيتها؟؟ .. لا هروح مشي
في اي نقاش لازم يذكر الحديث ده و هو بعيد كل البعد عن الموضوع
هذا كلام الرسول صلى الله عليه و سلم :فمن اتقى الشبهات فقد استبرأ لدينه و عرضه .. اعتقد ان الدين عاقبته في الآخرة
(باشا الاستبراء لا يكون الا في الدنيا لانه طلب البراءه والحديث ليس هذا وجهه اطلاقا والحديث كله يتحدث عن الحرام والمكروه والفصل بينهما وهو العمده في هذا الباب وليس له علاقه بالعاقبه ابدا)
عموما جزاك الله خيرا
و ان كنت اتمنى ان يكون الموضوع حول الاصول و ليس على احكام فرعية كالغناء و ان كان كمثال لتطبيق الاصول
لكن واضح ان الناس بتعاند فعلا
بيستدلوا استدلالات عقلية و الناس بترد و يرجعوا يستدلوا تاني بنفس الاستدلالات !!
يعني سواء عرفت الادلة اللي بتنقض رأيك ده أو لأ .. الأمر واحد !!
انا احترم جدا واحد يقول انا شيخي فلان الفلاني اللي بياخد برأيه دايما بيقول ان الغناء -مثلا- حلال و انا باخد برأيه
(
وهذا مربط الفرس وانا عكسك تماما لا اري في شخص كهذا لا يريد الا الاتباع الا كسلا عن طلب العلم وكسلا عن التفكر بنفسه ولو كان الامر هكذا لما اخرج المسلمون كل هذا العلم لو اتبع اخرهم اولها في كل ما قال ولجمد فقهم وتوقف انجازاتهم العلميه والفكريه ولكن واسفي )
انما واحد عمال يجيب اي دليل يوافق رايه و يستدل بالعقل و المنطق و فعل فلان و قناة علان
مينفعش يا جماعة ده دين
(
وبالظبط عشان ده دين يبقي لازم الواحد يبحث وياخذ من اكثر من مكان ويوازن الادله والاراء لا الاسماء والازمان فلسنا نصاري يقولون قال فلان كذا ولا نزيد عليه حرفا والكل ياخذ ويرد عليه الا المصطفي ص)
ولا حول و لا قوة الا بالله
نصيحة لكل باحث عن الحق .. استدل ثم اعتقد .. ولا تعتقد ثم تستدل فتضل
(وهو المراد)
و السلام عليكم