| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 11 من 20 الأولىالأولى ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 101 إلى 110 من 195

  1. #101

    الصورة الرمزية m3_dolphen

    رقم العضوية : 71349

    تاريخ التسجيل : 23May2010

    المشاركات : 2,023

    النوع : انثى

    الاقامة : https://t.me/pump_upp

    السيارة: 81568619391

    السيارة[2]: ?? ??? ????

    دراجة بخارية: Honda CB400 Super Four

    الحالة : m3_dolphen غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة haytham4ever مشاهدة المشاركة
    محدش جاوبني ؟؟

    عندي استفسار مش لاقيله اجابة
    ليه دايما في ناس بتحارب عشان تحاول تحلل شيء كل او اكثر العلماء على تحريمه .. و مبنشوفش العكس .. يعني يحاربوا لتحريم شيء كل أو أكثر العلماء على تحليله ؟

    اللي شايفه ان المحاربة دي بتكون لغرض التحليل لذاته و ليس للوصول الى الحكم الصواب

    زي واحد جايب قول امام في السبحة و قول امام تاني في المصافحة باليد و قول تاني في الاغاني
    الغريب انك لو شفت راي الامام اللي قال بالسبحة مثلا هتلاقية لا يجيز المصافحة ولا الاغاني و الباقيين كده برضه
    يعني كل واحد في الثلاثة لم يجيز باقي المسائل يعني بنقي من كل امام اللي على مزاجي
    ده يتقال عليه ايه ؟؟
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمرو عمارة مشاهدة المشاركة
    حتي من كبار العلماء والأئمة الأربعة عندما يخطئ...وهذا شىء وارد طبعاً...تجد من بعده من العلماء والأئمة ينقل هذا الخطأ بكل أدب وإحترام وتوضيح أسباب هذا الخطأ وإعتباره قول شاذ عن الإجماع

    إذن لما الإصرار على ترك الإجماع وأخذ الشاذ في الحكم ؟؟!!!

    جزاكم الله خير ....

    طبعا كل ده راجع الى قلة العلم الشرعى وبدلا من أن يتعلم الانسان العلم الشرعى يلجأ الى عقله المحدود مما يجعله يضل عن الطريق

    https://t.me/pump_upp

    مشاركة محذوفة


  2. #102

    الصورة الرمزية mo3000m

    رقم العضوية : 102900

    تاريخ التسجيل : 09Jun2011

    المشاركات : 29

    النوع : ذكر

    الاقامة : مصر

    السيارة: لايوجد

    السيارة[2]: لايوجد

    الحالة : mo3000m غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    سؤال مين قال أصلا من السلفيين إنهم عاوزين يحكموا مصر
    كمان المتحدث بتاع الدعوة السلفية قال لو الناس مش رضيوا بمنهجنا مش هنجبر حد على حاجة وهنلجا للدعوة
    وكمان السلفيين مش هيخشوا الانتخابات اصلا غير بالطابور الخامس عندهم

    مشاركة محذوفة


  3. #103

    الصورة الرمزية araberphilosoph

    رقم العضوية : 3727

    تاريخ التسجيل : 15Dec2007

    المشاركات : 552

    النوع : ذكر

    الاقامة : GERMANY

    السيارة: Toyota yaris

    السيارة[2]: Opel Astra

    الحالة : araberphilosoph غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    زي واحد جايب قول امام في السبحة و قول امام تاني في المصافحة باليد و قول تاني في الاغاني
    الغريب انك لو شفت راي الامام اللي قال بالسبحة مثلا هتلاقية لا يجيز المصافحة ولا الاغاني و الباقيين كده برضه
    يعني كل واحد في الثلاثة لم يجيز باقي المسائل يعني بنقي من كل امام اللي على مزاجي
    ده يتقال عليه ايه ؟؟
    سيدي لسنا كاثوليكا لسنا نصاري (اقرا تفسير ايه اتخذوا احبارهم ورهبانهم اربابا من دون الله)
    اول ما يدرس الانسان في اصول الفقه يعلم ان المسلم مخير اني يسير علي اي راي كان ليس له التزام لا بمذهب معبن ولا براي معين وهذه الف باء اصول
    ومصر كلها تتبع المذهب الشافعي في الاحكام الا في احكام ثبوت الزواج فيتبعون الامام ابي حنيفه ورايه كام مخالف لراي الجمهور ولكننا نتبعه الي اليوم
    وكذلك في الدوله العثمانيه سابقا كانوا يتبعون الاحناف في كل شئ الا في الشفعه ولم يقل بها غير الشافعي (وعمده دليل حديث ضعيف)
    وغيره وغيره
    ثانيا من قال ان القرضاةي فقط من قال بذلك
    الشيخ محمد الغزالي الشيخ شلتوت الشيخ محمد عبده والشيخ رشيد رضا ومن القدماء (مع اعتراضي جدا علي اللفظ) الامام بن حزم وغيره
    اما ان تنسبوا العلم الشرعي لمذهب ما وكيان ما وتنفوه عن الباقين فهو عجب العجاب
    اما القول ان شئ ما شاذ في الحكم (وهو لفظ غريب علي الاحكام الفهيه والاصل راي راجخ ومرجوح ولكنه مما عمت به البلوى) لانه يخالف ما تعارف عليه تيار معين فهو لعمري من الغرور بمكان
    وسلام

    اعجب ممن يحب الذل اكثر من حبهم لاهلهم وانفسهم
    حب الذل براحتك لكن هتجيب الذل لغيرك يبقي يجب تطهير المجتمع منك
    وفورا

    مشاركة محذوفة


  4. #104

    الصورة الرمزية araberphilosoph

    رقم العضوية : 3727

    تاريخ التسجيل : 15Dec2007

    المشاركات : 552

    النوع : ذكر

    الاقامة : GERMANY

    السيارة: Toyota yaris

    السيارة[2]: Opel Astra

    الحالة : araberphilosoph غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Haytham4ever مشاهدة المشاركة
    araberphilosoph
    هو انا مش قادر احدد من رد حضرتك انت مختلف معايا و لا لأ في العموم
    مختلف طبعا
    لكن ليا تعقيب على بعض النقاط

    مصادر الاستدلال اللي حضرتك اضفتها غير متفق عليها .. و الاستحسان ليس استحسان بالعقل .. انما استحسان بالدليل .. و قد عاب الشافعية على المالكية الاسحسان بالعقل و قالوا من استحسن فقد شرع
    (لم افهم ما وجه الاستدلال هنا علي قولك فالمالكيه يقولون بالاستخسان بالعقل وعليه فانه مذهب له وجهه وان يعيب عليهم الشافعيه ذلك فهذا خقهم ووجود اختلاف ما حول مصدر ما لا يعني ابدا عدم ثبوته)


    راجع الفيديو للشيخ مازن السرساوي دكتور الحديث الازهري - عشان محدش يقولي ده مش متخصص-.

    (وانا لم اشكك في تخصصه ولكني لا اري رايه صحيحا (لا اعلم لماذا يفتي المحدثون اساسا وهذه ليست صنعتهم اصلا الفقيه هو من يفتي لا المحدث وهو خلاف اصولي لم يظهر للاسف الا في السنين الاواخر )


    احنا هنا مش مختلفين ان الامرين حلال
    لا احنا بنقول اما حلال و اما حرام .. ايه علاقة ده بالحديث .. "ما لم يكن اثما" قيد في الاختيار بين المباحات .. هتروح الشغل بالعربية ولا مشي .. اسهل تروح بالعربية .. يبقى تختاره

    (سيدي من يري بكراهيه الغناء كراهيه تنزيه مثلي يخير بين حلالين والغناء عنده ليس باثم اطلاقا الا ما كان حرام مطلقا كالسب والقذف والتحريض الصريح علي الزنا وغيره اما ما كان منظبطا فهو عندي مباح)

    انما هتروح مشي ولا هتروح مع زميلتك في عربيتها؟؟ .. لا هروح مشي
    في اي نقاش لازم يذكر الحديث ده و هو بعيد كل البعد عن الموضوع


    هذا كلام الرسول صلى الله عليه و سلم :فمن اتقى الشبهات فقد استبرأ لدينه و عرضه .. اعتقد ان الدين عاقبته في الآخرة

    (باشا الاستبراء لا يكون الا في الدنيا لانه طلب البراءه والحديث ليس هذا وجهه اطلاقا والحديث كله يتحدث عن الحرام والمكروه والفصل بينهما وهو العمده في هذا الباب وليس له علاقه بالعاقبه ابدا)

    عموما جزاك الله خيرا
    و ان كنت اتمنى ان يكون الموضوع حول الاصول و ليس على احكام فرعية كالغناء و ان كان كمثال لتطبيق الاصول
    لكن واضح ان الناس بتعاند فعلا

    بيستدلوا استدلالات عقلية و الناس بترد و يرجعوا يستدلوا تاني بنفس الاستدلالات !!
    يعني سواء عرفت الادلة اللي بتنقض رأيك ده أو لأ .. الأمر واحد !!

    انا احترم جدا واحد يقول انا شيخي فلان الفلاني اللي بياخد برأيه دايما بيقول ان الغناء -مثلا- حلال و انا باخد برأيه

    (وهذا مربط الفرس وانا عكسك تماما لا اري في شخص كهذا لا يريد الا الاتباع الا كسلا عن طلب العلم وكسلا عن التفكر بنفسه ولو كان الامر هكذا لما اخرج المسلمون كل هذا العلم لو اتبع اخرهم اولها في كل ما قال ولجمد فقهم وتوقف انجازاتهم العلميه والفكريه ولكن واسفي )

    انما واحد عمال يجيب اي دليل يوافق رايه و يستدل بالعقل و المنطق و فعل فلان و قناة علان

    مينفعش يا جماعة ده دين

    (وبالظبط عشان ده دين يبقي لازم الواحد يبحث وياخذ من اكثر من مكان ويوازن الادله والاراء لا الاسماء والازمان فلسنا نصاري يقولون قال فلان كذا ولا نزيد عليه حرفا والكل ياخذ ويرد عليه الا المصطفي ص)

    ولا حول و لا قوة الا بالله

    نصيحة لكل باحث عن الحق .. استدل ثم اعتقد .. ولا تعتقد ثم تستدل فتضل

    (وهو المراد)
    و السلام عليكم

    اعجب ممن يحب الذل اكثر من حبهم لاهلهم وانفسهم
    حب الذل براحتك لكن هتجيب الذل لغيرك يبقي يجب تطهير المجتمع منك
    وفورا

    مشاركة محذوفة


  5. #105

    الصورة الرمزية otefa

    رقم العضوية : 27285

    تاريخ التسجيل : 10Dec2008

    المشاركات : 11,282

    النوع : ذكر

    الاقامة : الكرة الأرضية

    السيارة: -Cabrice-LTZ

    السيارة[2]: ِAlfa156 seles-جيب جراند شيروكي

    الحالة : otefa غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    انا احترم جدا واحد يقول انا شيخي فلان الفلاني اللي بياخد برأيه دايما بيقول ان الغناء -مثلا- حلال و انا باخد برأيه

    (وهذا مربط الفرس وانا عكسك تماما لا اري في شخص كهذا لا يريد الا الاتباع الا كسلا عن طلب العلم وكسلا عن التفكر بنفسه ولو كان الامر هكذا لما اخرج المسلمون كل هذا العلم لو اتبع اخرهم اولها في كل ما قال ولجمد فقهم وتوقف انجازاتهم العلميه والفكريه ولكن واسفي )

    انما واحد عمال يجيب اي دليل يوافق رايه و يستدل بالعقل و المنطق و فعل فلان و قناة علان

    مينفعش يا جماعة ده دين

    (وبالظبط عشان ده دين يبقي لازم الواحد يبحث وياخذ من اكثر من مكان ويوازن الادله والاراء لا الاسماء والازمان فلسنا نصاري يقولون قال فلان كذا ولا نزيد عليه حرفا والكل ياخذ ويرد عليه الا المصطفي ص)
    ----------
    متفق مع رئيك يافيلسوف رغم أختلافنا في مشاركات سابقة على أسلوب التناول لفكرة الموضوع عادة
    ولكن كما أشرت في مشاركاتي السابقة الحق أولى أن يتبع ولن أتراجع عن المبدأ الأن
    ومن أراد الأخذ بالأحوط من وجهة نظره فلا غبار عليه مع مراعاة ...........تحريم ما حلل الله لايقل كراهة وخطورة عن تحليل المحرم
    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُحَرِّمُوا طَيِّبَاتِ مَا أَحَلَّ اللَّـهُ لَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا ۚ إِنَّ اللَّـهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ ﴿٨٧﴾
    ولكل مقال مقام.......والله أعلم

    إِن يَنصُرْ.كُمُ اللَّـهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُ.كُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّـهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ ﴿160)
    م/محمد

    مشاركة محذوفة


  6. #106

    الصورة الرمزية araberphilosoph

    رقم العضوية : 3727

    تاريخ التسجيل : 15Dec2007

    المشاركات : 552

    النوع : ذكر

    الاقامة : GERMANY

    السيارة: Toyota yaris

    السيارة[2]: Opel Astra

    الحالة : araberphilosoph غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    ايه ده يا استاذ اوتوف احنا بنتفق في راي
    انه ليوم مشهود
    ههههههه

    اعجب ممن يحب الذل اكثر من حبهم لاهلهم وانفسهم
    حب الذل براحتك لكن هتجيب الذل لغيرك يبقي يجب تطهير المجتمع منك
    وفورا

    مشاركة محذوفة


  7. #107

    الصورة الرمزية M.Zaher

    رقم العضوية : 53568

    تاريخ التسجيل : 21Nov2009

    المشاركات : 2,307

    النوع : ذكر

    الاقامة : KSA-Riyadh

    السيارة: Nubira II CDX

    السيارة[2]: New Accent 2011

    دراجة بخارية: N/A

    الحالة : M.Zaher غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة araberphilosoph مشاهدة المشاركة
    ثانيا من قال ان القرضاةي فقط من قال بذلك
    الشيخ محمد الغزالي الشيخ شلتوت الشيخ محمد عبده والشيخ رشيد رضا ومن القدماء (مع اعتراضي جدا علي اللفظ) الامام بن حزم وغيره
    اما ان تنسبوا العلم الشرعي لمذهب ما وكيان ما وتنفوه عن الباقين فهو عجب العجاب
    اما القول ان شئ ما شاذ في الحكم (وهو لفظ غريب علي الاحكام الفهيه والاصل راي راجخ ومرجوح ولكنه مما عمت به البلوى) لانه يخالف ما تعارف عليه تيار معين فهو لعمري من الغرور بمكان
    وسلام

    ده مذهب الائمه الاربعه وقول المتأخرين من الذين ذكرتهم ليس بحجه لانه تم الرد عليهم قديما

    انا مش فاهم ليه انت بتتبع اسلوب التدليس ده

    فكل مذهب اباحه المعازف يتبعون ابن حزم في تضعيفه لحديث البخاري
    وقد رد العلماء على ابن حزم

    مشاركة محذوفة


  8. #108

    الصورة الرمزية araberphilosoph

    رقم العضوية : 3727

    تاريخ التسجيل : 15Dec2007

    المشاركات : 552

    النوع : ذكر

    الاقامة : GERMANY

    السيارة: Toyota yaris

    السيارة[2]: Opel Astra

    الحالة : araberphilosoph غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    استاذ زاهر
    ارجو بشده ان يكون اسلوب حوارنا ارقي من كده
    انا لا اسمح لاي شخص ايما يكن يتهمني بالتدليس وهي وصف لو تعلم عظيم

    ان نختلف في الراي فهو مستحب اما ان تتهمني بهذ الشكل بما يصل الى السب فهذا مما لا يرتضيه احد ولم يكن هذا ابدا خلق السلف الصالح ابدا
    فارجوا ان يسود بيننا جو من الاحترام المتبادل اقتداء بسلفنا الصالح وبرسولنا الكريم

    تعليقا علي كلامك لا افهم رد المتقدمين علي المتاخرين؟؟ يعني الامام ابن القيم رد علي القرضاوي مثلا؟؟ غريبه
    وللمره الالف الحديث مش في صيح البخاري الحديث في المعلقات
    ناهيك ان الاختلاف اصولي اساسا فانا لا اري للمتقدمين علي المتخرين درجه الا ان تقول ان الامام بن تيميه اقل في الدرجه من الامام بن حنبل مثلا
    والشافعي اقل درجه من ابو حنيفه مثلا وهو كلام باطل ابتداء وانتهاء
    وسلام

    اعجب ممن يحب الذل اكثر من حبهم لاهلهم وانفسهم
    حب الذل براحتك لكن هتجيب الذل لغيرك يبقي يجب تطهير المجتمع منك
    وفورا

    مشاركة محذوفة


  9. #109

    الصورة الرمزية Haytham4ever

    رقم العضوية : 2174

    تاريخ التسجيل : 14Sep2007

    المشاركات : 235

    النوع : ذكر

    الاقامة : مدينة نصر

    السيارة: 128

    السيارة[2]: سيفيا

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : Haytham4ever غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اتمنى ان الموضوع ميمشيش في سكة غلط و هي ان احنا بنتفق في الاصول و لما نيجي للتطبيق حد يضع شروط صعبة التحقيق لدرجة تلغي الاصل اللي اتفقنا عليه

    يعني احنا اتفقنا ان الاجماع مصدر من مصادر الاستدلال المتفق عليها
    مينفعش بقى حد يضع شرط ان الامة كلها توافق على هذا الحكم بمعنى ان كل فرد في الامة يوافق .. طبعا لأ .. في عوام و جهلة غير معتبرين في الاجماع .. الاجماع المقصود بيه العلماء لا محالة ..و الا لو جاهل اعترض على الحكم هل يبطل الاجماع؟
    مش معنى الاجماع اني اجيب وثيقة ماضي عليها كل الامة في وقت معين بتقول ان الاغاني حرام
    يكفي ان يصرح اكثر علماء هذا الزمان بالتحريم و يسكت الباقي لعدم معارضتهم هذا التحريم
    هو ده الاجماع اللي درسته في اصول الفقه
    انما نتفق على حجية الاجماع ثم يستحيل تطبيقه بعد ذلك يبقى كل من قالوا بالاجماع و نقلوه لا يفقهون شيئا

    صدقني انا مكنتش عارف ان موضوع الاغاني حرام قطعا .. الموضوع مكنش فارق معايا كده كده مش بسمع .. كنت فاكر ان الموضوع فيه خلاف كبير .. انما لما الشيخ مازن نقل الاجماع عن عشرين عالم .. مبقاش عندي ادنى شك
    و بخصوص انه بيفتي .. مش عارف ارد اقول ايه الحقيقة .. على الاقل اعتبر ان دي رواية و نقل و هو متخصص في الرواية و النقل -علم الحديث- و بينقل علمه اللي متخصص فيه .. فبلاش اننا نلغي قوله بحجة انه غير مفتي .. و ان كنت لا اعلم ما الفرق بينه و بين اي مفتي؟

    هدانا الله و اياكم الى الصواب و السلام عليكم

    مشاركة محذوفة


  10. #110

    الصورة الرمزية Haytham4ever

    رقم العضوية : 2174

    تاريخ التسجيل : 14Sep2007

    المشاركات : 235

    النوع : ذكر

    الاقامة : مدينة نصر

    السيارة: 128

    السيارة[2]: سيفيا

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : Haytham4ever غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    إن الحلال بين وإن الحـرام بين وبينهما أمور مشتبهات لا يعـلمهن كثير من الناس فمن اتقى الشبهات فـقـد استبرأ لديـنه وعـرضه ومن وقع في الشبهات وقـع في الحرام ... الحديث

    ازاي افهم من نص الحديث انه بيتكلم عن الحرام و المكروه ؟؟
    النص فيه كلمة حلال و كلمة حرام .. و بعدين قال بينهما امور مشتبهات .. يعني مش عارف هي تتبع الحلال و لا الحرام
    ايه بقى علاقة المكروه في الموضوع
    ده حديث من الاحاديث التي يدور عليها الاسلام .. مينفعش ننقض معناه لاي سبب .. الكلام واضح لا يحتمل اي تأويل
    و طلب البراءة هيكون في الدنيا من أيه؟ من الذم الشرعي اللي ممكن اتعاقب عليه في الآخرة
    هدانا الله و اياكم

    مشاركة محذوفة



 
صفحة 11 من 20 الأولىالأولى ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. تساؤلات حول التعديلات الدستورية
    بواسطة mikho83 في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 14-03-2011, 10:46 PM
  2. تساؤلات حول التكييف
    بواسطة wahba87 في المنتدى ورشـــة نــايل مــــوتـــورز
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 20-02-2011, 12:15 AM
  3. تساؤلات عن rpm
    بواسطة muslimah_dentist في المنتدى القــــسم التعلــــيمى
    مشاركات: 20
    آخر مشاركة: 30-09-2010, 03:44 PM
  4. تساؤلات سيتاوية
    بواسطة mohamed ibiza في المنتدى ســـيات
    مشاركات: 33
    آخر مشاركة: 17-09-2008, 12:57 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2