اتفرجو الاول وبعدين نتناقش
YouTube - ‫ظ†ظˆط§ط±ط© ظ†ط¬ظ… طھظ‡طھظپ ظ„ط´ظ†ظˆط¯ظ‡ ط¨ط§ظ„ط±ظˆط. ط¨ط§ظ„ط¯ظ… ظ†ظپط¯ظٹظƒ ظٹط§ط³ظٹط¯ظ†ط§‬‎
عرض للطباعة
هيا مين دي اساسا ؟!؟!؟!؟!
بالظبط كده وهيه كمان من الناس صاحبت الاراء اللي مرات بتسبب جدل واسع
دى انسانه غريبه مثيره للجدل
بنت احمد فؤاد نجم الشاعر ابو لسان طويل وده ورثته عنه
وصافيناز كاظم ودى معلوماتى عنها قليله بس ممكن تعمل بحث عنها
هى بقى شخصيا كاتبه ومذيعه حاليا فى قناه التحرير وصاحبه مدونه جبهه التهييس الشعبيه
احيانا بتكون صاحبه رأى صائب وتدافع عنه باستماته
واحيانا بتكون مهيسه ولسانها عاوز قطعه وليها شطحات غريبه الى حد الجنون
هي عايزه تهدي و خلاص و دي طريقتها من دماغها
اعتقد التهدئة السليمة و الاستقرار يكونوا ثمرة اقامة العدل بين الجميع و تطبيق القانون علي الجميع الكبير و الصغير و النصراني و المسلم
انما اسلوب نوارة يعمل كبت و يولد الانفجار و لو بعد حين لان كل الاطراف بتتشحن بسبب عدم وضوح الصورة و اكاذيب اصحاب المصالح و اعداء الشعب و عدم اقامة العدل بحزم في المواقف الحساسة
دي ابوها راجل لا بيصلي ولا عارف ربنا ولا بيصوم ولا يعرف مين الي خلقه
ولما تعمل كده تبقي انسانه مش طبيعيه
دي مهيسة في البلا لا لا
.......ومسكوها طبلة
بس فرفوشة وبتحب تظيط ههههههههه
الراجل ده بيقول علي نفسه انه لا يستحم الا كل سته شهور ده لو حصل
فأظن انه لايتبع اشياء معلومه من الدين بالضروره اقلها الاغتسال
غير اني رايت له حلقه من فتره كبيره علي قناه اقرأ مع راقصه معتزله كان متضايق جدا من اعتزالها وانه كده هيه حرمته من مشاهده جمال صنع الله .
عموما ربنا يهديه ويهدينا الي صالح الاعمال .
احنا في زمن التراب مش الطين حتي فيه غالي
ديه من الناس اللى عندها روح و حميه
تختلف معاها فى حاجات كتير و تتفق معاها فى حاجات كتير
لسانها زالف زى ابوها
بس لازم تحترم ايمانها باللى بتعمله - كانت بتقول لا و عامله المدونه فى وقت معظمنا بيخافوا يعلقوا على موضوع سياسى
يا جماعه من فضلكم
اذا قررنا نتكلم في الدين يبقي نعرف الاول الحكم الشرعي اللي هنتكلم فيه واذا كان ينطبق علي الصوره الموجوده ولا لا
وعليه فان مصطلح الجهر بالمعصيه يرتبط بمعصيه يسترها الله سبحانه وتعالي علي العبد ويكشف العبد ستر الله عليه
والحديث في هذا الباب مشهور
: « كُلُّ أُمَّتِي مُعَافًى، إِلَّا الْمُجَاهِرِينَ، وَإِنَّ مِنْ الْمُجَاهَرَةِ أَنْ يَعْمَلَ الرَّجُلُ بِاللَّيْلِ عَمَلًا ثُمَّ يُصْبِحَ وَقَدْ سَتَرَهُ اللَّهُ عَلَيْهِ فَيَقُولَ: يَا فُلَانُ عَمِلْتُ الْبَارِحَةَ كَذَا وَكَذَا، وَقَدْ بَاتَ يَسْتُرُهُ رَبُّهُ، وَيُصْبِحُ يَكْشِفُ سِتْرَ اللَّهِ عَنْهُ ».
والصوره المشهوره في هذا الباب ان يزني انسان مثلا ويستره ربه ثم يكشف الانسان ستر ربه عنه
والرجل في المثال يخبر عن نفسه لانه يهمل في كذا وكذا وكذا
ولا اعلم احدا من العلماء يرتب علي ذلك شئ من امور العباد
الا القول بالتفسيق وهو ما لا يترتب عليه حد ولا تعزير
ثم لماذا نحكم علي الفتاه بابيها
وهي راشده عاقله تدور عليها الاحكام فليس لنسبها او اصلها علي ذلك تاثير
ومن الصحابه من كان اباه من المشركين او امه ولم يعيب ذلك في ايمانهم شئ
فعجب عجاب
أنا لسه صاحي أيه الصدمات دي على المساء والسهرة ههههههههه
يا أخونا يافيلسوف باشا حضرتك متأكد أنك دراس في الأزهر شريعة ولا تخصص تاني ؟
ده سؤال بجد
شخصنه الصراع لن تفيد
الاجابه والسؤال تكون علي مقدار المداخله ليس الا
ولن يرد علي مداخله الا اذا احتوت علي دليل شرعي واضح ولا فلا
اذن ادينى رأى الدين فى فتاه مسلمه تقول على قسيس (سيدنا) واين الولاء والبراء ولا حضرتك مدرستوش فى الازهر
ثم ما رأى الدين فى فتاه مسلمه تبيت من غير محرم فى خيمه فى الشارع
ثم هى نزلت الشارع وفى القنوات الفضائيه وبقت شخصيه عامه من حقنا نتقدها فى اى وقت لانها مش قاعده فى البيت مثلا
واحنا لم نحكم عليها بابيها احنا قلنا كده من تصرفتها بس من باب من شابه اباه فما ظلم
اخر سؤال انت بتدرس ايه فى الازهر !!!!!!!!
اكرر
اذا كنا سنتناقش في موضوع شرعي ما فيجب ان يكون هناك دليل او علي الاقل اقتباس من دليل او الاشاره الي دليل لاحد من اهل العلم في المساله
اما عن حكم المظاهرات فهناك من اهل العلم من يقول بجوازها (القرضاوي مثلا) والاختلاط له ظوابطه وقد قال في المساله ايضا من اهل العلم الكثير وعليه فليس علليها من وزر ان اتبعت اقوال من اجازوا الامر
والتسبيه علي الحج لا ينظبط فهو من العبادات ذات الشعائر والحركات والاقوال المخصوصه وما يحرم فيه يحل في غيره
والله اعلم
اكرر من قال ان قول فلان كذا وكذا علي كذا وكذا هو حرام فليات بدليل من اهل العلم او اشاره الي دليل
اما قولك لم نحكم عليها بابيها فيناقضه نصف جملتك الثاني من شابه ابه فما ظلم
اما المحرم والبيات فليس النقاش فيه اصلا
ولن اشخصن النقاش
وسلام
وانت خاصه لن اجييب علي مداخله اخري لك ابدا فقد سبقت منك في حقي مسبه واتهام بالظن فساضرب عن كلامك بعد ذلك صفح الهوي \
وسلام
السيد زاهر هذا ردي علي مداخله يبدو انك لم تقراها فارجو التدقيق
بأمارة الحديث ألي أستشهدت بيه في موضوع تاني وقلتلي حديث ضعيف وجبتلك الأثبات أنه صحيح ولم تعلق بعدها أو تعتذر عن خظأك
استاذ اوتوف
حضرتك مقرتش تخريج الحديث اللي انا كتبته ولا ايه
طب راجع حضرتك الرد المباشر علي المداخله بتاع حضرتك وتخريج الحديث ( اعتقد بسبب بن زهير)
اما عن الاعتذار عن الاخطاء
فقد تناقشنا موضوع باكمله ولم ترجع انت فيه خطوه واحده للخلف لا بشكر او توضيح او اعتذار
ولكن رغم ان دعوي عدم تخريج الحديث ليست صحيحه
ولكني اذكر نفسي واذكركم بمنقبه الاعتذار
وشلام
ابط المشاركة 2 - المرء على دين خليله فلينظر أحدكم من يخالل الراوي: - المحدث: ابن باز - المصدر: مجموع فتاوى ابن باز - الصفحة أو الرقم: 306/6
خلاصة حكم المحدث: صحيح
راجع التخريج اللي انا كتبتبه بعدها مباشره في المداخله التاليه
وهل أنا مطالب يا أ.فيلسوف عن الرجوع عن ما أراه وجبت عليه دلائل أنت ما أقتنعتش دي حرية شخصية
أنما أنا مش مطالب أغير رئي بعد كل الدلائل ألي تجادلنا فيها
والموضوع موجود شاهد على الحوار
اين طلبت منك انا ذلك
انت ادعيت اني لم اعتذر عن خطئي في تخريج الحديث
والدعوي باطله لاني اسهبت في ذلك واقتبست تخريجا للحديث
فسقطت بذلك الدعوي
وانا قلت انك حتي انك لم تعلق علي اي شئ لا بايجاب ولا بسلب
واري ان نتجنب شخصنه الصراع ونتحاور بالادله الشرعيه ليس الا
وسلام
بالظبط كده الله يفتح عليك الموضوع واضح تماما تواجد سيدةفي وسط متظاهرين رجالة هل فيه أحتمال ولو 1% يعرضها لمواقف مش ظريفة وأدينا شفنا الصحفية لما نزلت تعمل تحقيق عن مظاهرات كان أيه النتيجة سواء من بلطجية ولا متظاهرين عاديين الله أعلم الرجالة ماخلصتش من البلد علشان النساء يحطو نفسهم في مواقف فيها أحتمالات
اكرر ولن امل
من يقول ان كذا وكذا حرام فليات بدليل او اقتباس او اشاره لاحد من اهل العلم يفتي بما قاله
اما عن موضوع احتمال واحد في الميه يحصل كذا وكذا
فلا تعليق
ولكن من قرا اصول الفقه ولو علي باب المعرفه لما سال السؤال ابتداء فما هكذا تبني الاحكام في الاسلام ابدا
وما كانت هكذا حجج السلف الصالح ابدا
وانا متمسك بموقفي
الاصل في الاشياء الاباحه ما لم يوجد دليل شرعي واضح يفيد التحريم صراحه
ائتوني بدليلكم
واما قولكم عن المبيت وغيره فلو طبق الاسلام لطالكم التعزير
وسلام
وبمناسبه الاعتذار
لقد ثبت بطلان دعواك بتجاهلي تخريج الحديث في موضوعنا الاول
وحتي اذا لم يكن التخريج موافقا لرايك فقد ثبت اني علقت علي الموضوع بكذا وكذا
ولم اري منك اعتذارا علي الدعوي لا بشكل ولا وباخر
اتامرون الناس بالبر