لا اله الا الله انا قلت كدة
عرض للطباعة
الإعلان العالمي لحقوق الإنسان :
المادة 18 :
- لكل شخص الحق في حرية التفكير والضمير والدين، ويشمل هذا الحق حرية تغيير ديانته أو عقيدته، وحرية الإعراب عنهما بالتعليم والممارسة وإقامة الشعائر ومراعاتها سواء أكان ذلك سراً أم مع الجماعة.
المادة 19 :
- لكل شخص الحق في حرية الرأي والتعبير، ويشمل هذا الحق حرية اعتناق الآراء دون أي تدخل، واستقاء الأنباء والأفكار وتلقيها وإذاعتها بأية وسيلة كانت دون تقيد بالحدود الجغرافية.
العهد الدولي الخاص بالحقوق المدنية والسياسية :
المادة 18 :
1. لكل إنسان حق في حرية الفكر والوجدان والدين. ويشمل ذلك حريته في أن يدين بدين ما، وحريته في اعتناق أي دين أو معتقد يختاره، وحريته في إظهار دينه أو معتقده بالتعبد وإقامة الشعائر والممارسة والتعليم، بمفرده أو مع جماعة، وأمام الملأ أو على حدة.
2. لا يجوز تعريض أحد لإكراه من شأنه أن يخل بحريته في أن يدين بدين ما، أو بحريته في اعتناق أي دين أو معتقد يختاره.
3. لا يجوز إخضاع حرية الإنسان في إظهار دينه أو معتقده، إلا للقيود التي يفرضها القانون والتي تكون ضرورية لحماية السلامة العامة أو النظام العام أو الصحة العامة أو الآداب العامة أو حقوق الآخرين وحرياتهم الأساسية.
4. تتعهد الدول الأطراف في هذا العهد باحترام حرية الآباء، أو الأوصياء عند وجودهم، في تأمين تربية أولادهم دينيا وخلقيا وفقا لقناعاتهم الخاصة.
المادة 19 :
1. لكل إنسان حق في اعتناق آراء دون مضايقة.
2. لكل إنسان حق في حرية التعبير. ويشمل هذا الحق حريته في التماس مختلف ضروب المعلومات والأفكار وتلقيها ونقلها إلى آخرين دونما اعتبار للحدود، سواء على شكل مكتوب أو مطبوع أو في قالب فني أو بأية وسيلة أخرى يختارها.
3. تستتبع ممارسة الحقوق المنصوص عليها في الفقرة 2 من هذه المادة واجبات ومسئوليات خاصة. وعلى ذلك يجوز إخضاعها لبعض القيود ولكن شريطة أن تكون محددة بنص القانون وأن تكون ضرورية:
(أ) لاحترام حقوق الآخرين أو سمعتهم،
(ب) لحماية الأمن القومي أو النظام العام أو الصحة العامة أو الآداب العامة.
هدوووووووووووووء
نفهم مع بعض بالراحه
فى تركيا ايام كمال اتتارك اقيمت المحاكم للمسلمين لانهم يلبسون العمامه ففى محاكمه حدث الاتى:(طبعا الكلام بالبلدى)
القاضى: يا سيدنا الشيخ يعنى انت اختزلت الدين كله فى العمامه
الشيخ : يافندم العمامه دى رمز
القاضى : انت كده هاتتسجن علشان حته قماشه
الشيخ:قلت لحضرتك دى رمز الاسلام
القاضى: رمز الاسلام حته قماشه!!!!
الشيخ: سوف اخلعها اذا حضرتك غيرت حته القماشه اللى على الحيطه خلفك (طبعا علم تركيا)
القاضى:سكوووووووووووووووو وووووووت تام لم يستطع الرد
يا جماعه الجلباب واللحيه و النقاب هما رمز الدين فى هذا الوقت والدليل اى واحد ملتحى حضرتك بتقولوا ياااا شيخ
فهذه حرب على رمز الاسلام
كاريكاتير ملوش لازمة ابدا
انا مذهول من كمية الردود وكمية المشاركات واللى لحد دلوقتى مفيش غير تقريبا غير 3 اعضاء اللى فهمو الكاركاتير, الكاركاتير ليس به اى إساءة لا من قريب ولا من بعيد للمسلمين او الإسلام او حتى المتطرفيين!!!! على العكس, بمنتهى البساطه الكاركاتير بيقول السلفيين دول مش بعبع عشان يتخاف منهم, مش اى حد مربى دقنه ولابس جلبية يتخاف منه, والراجل التانى اللى المفترض ان هو الساذج لما شاف الرجل السلفى خاف منه ومش بس كده ده كأنه شاف عفريت ف بيقوله انصرف, فالغرض من الكاركاتير او الفكرة اللى عايز يوصلها, ان السلفيين او المتدينين دول مش زى م الإعلام مصورهم ومخوفنا منهم و انهم بعبع زى ما الرجل الساذج اللى فى الكاركاتير عامل, لأ, دول ناس طبيعيين ومفيش مبرر ان احنا نخاف منهم, مش كل منشوف واحد مربى ذقنه او بجلبيه نحاف منه, وطبيعى جدا ان الكاركتير بيبالغ, يعنى الىى شايف ليه الرجل السلفى قصير, او مطلعه شكله غريب, - مع ان انا شايف ان شكله عادى بل بالعكس ده بينظر للرجل الساذج بحاجب فوق وحاجب تحت يعنى مذهول من الرجل الساذج - ماهو مينفعش يطلعو شكله طبيعى و سمح لأن طبيعى ان الكاركاتير بيبالغ ومش هتبقى منطقيه ان الراجل يخاف منه ويفتكره عفريت, بمعنى اخر, مش عشان الراجل قصير وبدقن وجلبيه يبقى عفريت. هل مازلتو معتقدين ان فعلا الرسم يسئ إلى الإسلام!
هو الراجل بيتريق على المتطرفين أمثال عبود الزمر ..
و طبيعى المتطرف الإسلامى لابس جلباب و عامل لحية ...
أكيد مفيش متطرف إسلامى مودرن ....
و ده تريقة على ناس ... و ليس تريقة على الدين ... مش عايزين نخلط بين الإتنين .. حتى لا يتحول رجل الدين ممثلا عن الإسلام و رمزا له ..