انت شايف دى طريقة نقاش كويسة ؟؟؟؟ :(
عرض للطباعة
هو خلاص اللى مش منتمى للدعوه السلفيه او الاخوان لازم يبقى ليبرالى الو علمانى او شيوعى او صهيونى او اى مصيبه والسلام
هو انتوا فاكرين الاخوان والجماعات دى كام مليون فى مصر
ليه عاوزين تحتكروا اى حاجه والسلام
انا مصرى مسلم ولكن الاخوان لا يمثلوننى
انا مصرى مسلم ولكن شيوخ السلفيه لا اخذ منهم الا الاراء الدينيه فقط ورأيهم السياسى بعتبرها اراء شخصيه يقدروا يحتفظوا بيه لنفسهم الا لو تعارض مع الاسلام وقتها لازم اطيعهم
الاخوان معاهومش مفتاح الجامع والسلفيين معاهمش مفتاح الجنه
انا مسلم مصرى مش ليبرالى ولا علمانى ولا يفرق معايا مفهومهم او معناهم ولكنى ارفض فرض الرأى باسم الدين
لا حول ولا قوة الا بالله
لو سمحت حد يكون عدل يقولي أنا غلط في إيه بس؟؟؟؟
للاسف الشديد انا كنت ماسك نفسي بالعافيه .. لكن اذا لم تصحح الجمله الشنيعه دي للاسف
إخواننا الليبرالين (أو اللي بيصوموا و يصلوا بس مش منتمين للدعوة السلفية أو الاخوان)
او نفهم ما كان يقصد منها غير ما فهمناه...فانا اعلن اعتراضي الشديد عليها بل واقول حسبي الله ونعم الوكيل
ايه اللي فهمتوه منها الأول؟؟
انا مش حدخل هنا في مسألة تعريف الليبرالية
لأن أصلا الليبرالية مدارس متعددة، ووجهات النظر فيها مختلفة كأيدولوجيا سياسية
لكن خلينا هنا في الجزء محل النقاش .. وهو علاقة الدين بالدولة
أولا الليبرالية لا تختص ولا تدخل في علاقة الدين بالدولة أو الدين بالفرد أو الدين بالمجتمع
ثانيا :الليبرالية تختص فقط بالعلاقة بين الدولة والمؤسسات الدينية، وتري الليبرالية أن الدولة لابد أن تتوقف تماما عن السيطرة علي المؤسسات الدينية وتوقف إستخدامها في السياسة أو في مسائل السلطة، لأن المؤسسات الدينية ليست ملك للدولة وإنما ملك للأفراد المؤمنين، ومثال للتوضيح مثلا الأزهر في مصر : الدولة في مصر تتدخل في شؤون الأزهر من أول إختيار شيخ الأزهر والمفتي لحد تحديد الميزانية والسيطرة علي أوقافه ومصروفاتة، لهذا تستطيع أن تتدخل في شؤونة الدينية وتجبرة علي أراء سياسية معينة، ومن ثم فقد مصداقيتة وأصبح ينعت أحيانا بعض علمائة بعلماء السلطان.
اما في موضوع علاقة الدين بالأفراد، فإن الدولة الليبرالية لا تتدخل إطلاقا في علاقة الدين بالفرد، بل هي مجبرة علي حماية حقة في الإيمان وممارسة شعائرة والحق في الدعوي بكل حرية طالما كانت سلمية ولا تخترق القانون، كما أن الدولة الليبرالية تساوي بين المواطنين وبالتالي لا تتحيز لدين بعينة أو طائفة دينية بعينها، فهي في الأصل دولة محايدة
وضحت الفكرة ولا نقول كمان ؟
عملتولي إرهاب و خلاص؟!!!
لا حول ولا قوة الا بالله....اللي وصلوا كلامي غلط...أوضح جملتي تاني:
إخواننا الليبرالين (أو اللي بيصوموا و يصلوا بس مش منتمين للدعوة السلفية أو الاخوان)
أفصصهالكم:
- إخواننا الليبرالين
قلتها عشان سببين: عشان أنا بعتبر كل المصريين في المنتدى إخوة ليا فعلا
و قلت ليبرايين: عشان في أعضاء كتير قالوا عن نفسهم كده فعلا
- (أو اللي بيصوموا و يصلوا بس مش منتمين للدعوة السلفية أو الاخوان)
لإن في كذا عضو فاضل قلوا جمل شبيه بكده في أكثر من موضوع
دلوقتي أنا وضحت نفسي مع إني مكنتش محتاج و مش خايف من الإيقاف و الحمد لله
لكن لو لم يتم الاعتذار لشخصي.. الإعضاء اللي عملوا جملتي فزاعة...هايتعرف عنهم انهم بيقودوا مسيرة تفزيع الأعضاء اللي بيختلفوا معاهم في الرأي
طيب وحبابينا الاسلامين اللى شايفين انهم فاهمين كل حاجة فى اى حاجة وفى اى حته وفى كل مكان واى زمان ..
شايفين ان المشاكل اللى ممكن نواجها فى المستقبل هى من عينة :
- الخمرة هتبيعوها ولا هتمنعوها ( ده على اساس انها مابتتبعش مثلاً عندنا )
- هتمنعوا النقاب ولا هتسمحوا بيه
- هتسمحوا بالربا ولا هتمنعوه
- طيب ولحم الخنزير هتسيبوه ولا هتمنعوا تربية الخنازير
- هندخل لموأخذة بيت الراحة برجلينا اليمين ولا الشمال
- هتمنعوا التعامل مع الغرب الكافر ولا لأ (على اعتبار اننا ومكتفيين ذاتياً فى كل حاجة)
- طيب الشرق مهو بردو كافر هتمنعوا التعامل معاهم ولا لأ
- طيب امريكا اللاتينية واستراليا وامريكا .. كل دول كفرة بردو
خلاص احنا نتعامل مع الدول العربية الشقيقة فقط وشوية ماليزيا على شوية تركيا
يعنى انا مش فاهم حضرتكم بتبصوا للمستقبل إزاى ؟؟
ايه المشكلة انا عايز افهم ؟؟!!
انا شخصيا مؤيد للقانون .. هو مين فهم البعض ان من حق المسلم يمنع أي مسلم تاني يشرب الخمر ؟؟!!
حتي لو كان ولي الأمر ؟ جبتوها منين ديييييييييية؟ وبعدين هو اية قيمة التحريم الإلهي والبشر واخدين سلطة الله وبيمنعوا الناس !
انا أفهم ان المسلم واجبة ينصح أخوة المسلم بأنها حرام فقط لا غير، هو بقي اختيار يشرب او ميشربش في النهاية حسابة علي الله.
اذا كان ربنا بيقول للرسول في مسألة الإيمان نفسها "لست عليهم بمسيطر" يقوم النهاردة بعد 14 قرن من الزمان يطلعلنا مسلم عايز يسيطر علي الناس !!!
والله الاخ طرح تساؤل وضررب مثال ..
سميته تسطيح يبأه التساؤل اللى فى الاول سطحى .. نقطة
عايز تتكلم فى الاجوبة الشافية العافية الهادية ......ية قلتلك قبل كده ك1ا مرة ممكن نتكلم ..
ولكن انت خلصت كل الكلام اللى عندك قبل كده ومظنش انك تملك جديد تقوله اللهم بس التشوية والاغراق :grin54:
ومع ذلك فى انتظار كل حاجة غير سطحية منك .
انا بره الموضوع طالما وصل للمرحله دى
أنا عارف أنك مسلم مستغرب لحد ما من تحليلك
أحنا بنقول الحمرة يمنع تصنيعها وبيعها وبالتالي مافيش ضرائب هاتدخل ميزانية الدولة منها يعني نمنع الحرام يدخل جيوبنا .........فيه أعتراض
مسلم ولا مسيحي عايز يصنعها ويشربها في بيته هو حر بس طلع في الشارع وأتمسك يبقى يعاقب
شفت بقه العالم العلماني متناقض أزاي
محرمين ومجرمين المخدرات مع أن الخمرة أخطر بكثير من الغالبية العظمى للمخدرات
ده لعب منظمات دولية عالي أغلب الظن مانعين المخدرات علشان تبقى ممنوعات وتدخل ليهم ثروات طائلة يعني منفعة مادية بحتة تحرك مجتمعاتهم هي دي القدوة ألي عايزنا نتبعها؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!
شفت تناقض أكبر من كده
طيب انا نفسي باقي الاعضاء اللي معرفين نفسهم بأنهم بينادو و يفتخرو بالفكر الليبرالي ان يردو علي هذا الكلام اما بالتأييد او بالرفض مع ايضاح الاسباب في الحالتين
يمكن هو تعبير شخصي من صاحبه
و ياريت كمان الاخوة الاعضاء الذين دخلو في المشاركات و بيفتخرو مثلي بأننا لسنا منضمين لاي تيارات دينية ان يردو علي ما قالة الاستاذ الفاضل و لا هو الرد لازم يكون علي الناس اللي بيتبنو فكر السلفيين او الاخوان فقط
يعني الا يلفت نظر اي مسلم هذا الكلام فيلتفت له اما بالايجاب و التأييد او بالرفض
فعلا عجيبة
م.حاتم السباعي
بالرغم من إني شايف إن السؤال مكتوب بطريقة مش ظريفة لكناقتباس:
بالمختصر المزيد:
حبايبنا اللي شايفين نفسهم ليبراليين أو علمانيين هاسألهم سؤال بسيط:
لو انت مسؤول أو وزير أو عضو نيابي...واتعرض عليك مشروع مفاده إن الخمرة تتباع بالبطاقة...يعني تحت 18 سنة ميشربش (مثلا...ومحدش يمسكلي في المثل)
قرارك هايكون ايه؟
أنا أقولكم:
1- لو رفضت...و رفضك كان قناعة دينية....تبقى ليبرالي و علماني جدع
2- لو وافقت...تبقى لا مؤاخذة ...مش جدع
إخواننا الليبرالين (أو اللي بيصوموا و يصلوا بس مش منتمين للدعوة السلفية أو الاخوان) هيعملوا ايه؟
هايبقوا جدعان و الا لا مؤاخذة مش.....؟
أنا موافق وفوق كده المطالبة بمنع السجاير والشيشة - أظن الناس حتثور لو ده حصل ومش حيحصل
عن قناعة دينية وغير دينية
اقصد رافض مش موافق
أنا موافق إنه تناقض لكن مش شايف إنه
والا يبقى احنا برده مانعين المخدرات عشان نفس السبب إيه الفرقاقتباس:
ده لعب منظمات دولية عالي أغلب الظن مانعين المخدرات علشان تبقى ممنوعات وتدخل ليهم ثروات طائلة يعني منفعة مادية بحتة تحرك مجتمعاتهم هي دي القدوة ألي عايزنا نتبعها؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!
كمان في حركة مشهورة في ولاية كاليفورنيا وغيرها على سبيل المثال هدفها تقنين الحشيش
ومننساش إنه مقنن في أماكن زي هولندا للاستخدام الشخصي
:drugsneeded:
[quote=yoyome;3873574783]انا شخصيا مؤيد للقانون .. هو مين فهم البعض ان من حق المسلم يمنع أي مسلم تاني يشرب الخمر ؟؟!!
حتي لو كان ولي الأمر ؟ جبتوها منين ديييييييييية؟ وبعدين هو اية قيمة التحريم الإلهي والبشر واخدين سلطة الله وبيمنعوا الناس !
انا أفهم ان المسلم واجبة ينصح أخوة المسلم بأنها حرام فقط لا غير، هو بقي اختيار يشرب او ميشربش في النهاية حسابة علي الله.
اذا كان ربنا بيقول للرسول في مسألة الإيمان نفسها "لست عليهم بمسيطر" يقوم النهاردة بعد 14 قرن من الزمان يطلعلنا مسلم عايز يسيطر علي الناس !!![/quote]
بصراحة انا كمان مستغرب تحليل حضرتك
يعني اولا:
حتي لو كان ولي الأمر ؟ جبتوها منين ديييييييييية؟ وبعدين هو اية قيمة التحريم الإلهي والبشر واخدين سلطة الله وبيمنعوا الناس !
جبناها ان في باب في الفقه اسمه الحدود .. جوا الباب ا دا في حاجة اسمها حد الشرب
ايه قيمة التحريم الإلهي والبشر واخدين سلطة الله وبيمعوا الناس .؟
اناش مش فاهم اصلا السؤال دا
مين خد سلطة الله ؟
وبعدين حضرتك في شيء اسمه عقاب دنيوي وعقاب اخروي
وإلأا بمبدأ حضرتك لن يكون لولي الأمر سلطة إطلاقا على الشعب
وسنلغي الحدود والتعازير والعقوبات من الأساس
واضف لذلك
ان الكلام دا من شأنه تعطيل حديث
"إن الله ليزع بالسلطان مالا يزعه بالقرآن"
ثانيا:
اذا كان ربنا بيقول للرسول في مسألة الإيمان نفسها "لست عليهم بمسيطر" يقوم النهاردة بعد 14 قرن من الزمان يطلعلنا مسلم عايز يسيطر علي الناس !!!
اولا : حضرتك قرأت تفاسير الآيه
الآيه مبدأين بتكلم عن اعمال القلب وليس الجوارح
دا تفسير ابن كثير
قَالَ اِبْن عَبَّاس وَمُجَاهِد وَغَيْرهمَا لَسْت عَلَيْهِمْ بِجَبَّارٍ أَيْ لَسْت تَخْلُق الْإِيمَان فِي قُلُوبهمْ وَقَالَ اِبْن زَيْد لَسْت بِاَلَّذِي تُكْرِههُمْ عَلَى الْإِيمَان قَالَ الْإِمَام أَحْمَد حَدَّثَنَا وَكِيع عَنْ سُفْيَان عَنْ أَبِي الزُّبَيْر عَنْ جَابِر قَالَ : قَالَ رَسُول اللَّه صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ " أُمِرْت أَنْ أُقَاتِل النَّاس حَتَّى يَقُولُوا لَا إِلَه إِلَّا اللَّه فَإِذَا قَالُوهَا عَصَمُوا مِنِّي دِمَاءَهُمْ وَأَمْوَالهمْ إِلَّا بِحَقِّهَا وَحِسَابهمْ عَلَى اللَّه عَزَّ وَجَلَّ " ثُمَّ قَرَأَ" فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنْتَ مُذَكِّر لَسْت عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ" وَهَكَذَا رَوَاهُ مُسْلِم فِي كِتَاب الْإِيمَان وَالتِّرْمِذِيّ وَالنَّسَائِيّ فِي كِتَاب التَّفْسِير مِنْ سُنَنَيْهِمَا مِنْ حَدِيث سُفْيَان بْن سَعِيد الثَّوْرِيّ بِهِ بِهَذِهِ الزِّيَادَة وَهَذَا الْحَدِيث مُخَرَّج فِي الصَّحِيحَيْنِ مِنْ رِوَايَة أَبِي هُرَيْرَة بِدُونِ ذِكْر هَذِهِ الْآيَة
وكمان عايزين نفرق بين الاعمال الفردية والاعمال الضارة بالمجتمع
ثالثا:
انما واحد ماشي علي رجلية في الشارع سكران ولم يرتكب اي جريمة .. تعاقبة علي اية ؟؟!
سيدي الفاضل في شيء اسمه درء الجريمة
يكفي اني اقول ان غلبة الظن انه سيرتكب جريمة
ويكفي اني اقول انه يفسد من قيم المجتمع
ويكفي اني اقول انه شخص لا تأمن تصرفاته
اقولك حاجة كنت في مؤسسة علمية بدون ذكر اسمها وابن دكتور من امريكا كان جي وابنه كان معاه في اجتماع وابنه كان سكران فقعدوا برا .. وفي وسط الاجتماع الولد دخل عليهم وكب فنجان قهوة في ظهر رئيس الجتماع والي هو شخصية مرموقة وقعد يرقص ويهلل .. دا مثال وليس إلا :36_1_50[1]:
زي كدا مثلا ..مممم .. واحد ماشي بسلاح في الشارع بتعاقبه ليه ؟
باشا انا مصري ومسلم
واوافق علي تقنين شرب الخمر لمن هم فوق الثامنه عشر من غير المسلمين (مسيحين بهائيين ملحدين يهود هندوس بوذيين وغيرهم) بل اذكرك بقول الاحناف (من باع خمر لذمي فقد طاب له الاجر) والامر فيه خلاف طوييييل بين الاحناف وغيرهم
وكذلك بيع البخور لهندوسي لاجل عبادته وغير ذلك
والموضوع اكبر من هذا التسطيح المخل
اسف منين جبت خكايه الخفاء دي
ايه دليلها
ثانيا ليس لنا الحق اطلاقا بالحكم في شريعه من خالفنا من الاديان
هم يقولون بكذا فهذا قولهم
مش هنقول لا ده انتم عندكم كذا وكذا
لهم الحريه الكلمله في تطبيق شعائر دينهم كيفما يرونها هم
لا كما نراها نحن
هذا اسف لم اسمع عنه ابدا