ياريت النقاش ياحضرات يبقى بصورة هادئة وحضارية علشان نستفاد كلنا والصورة تبقى واضحة لينا وللي بيقرأ كلامنا ....

السادة الأفاضل دجوار ( لو نطقته صح ) وأبو معاذ حضراتكم مردتوش على كلامي أنا بسأل سؤال: الجمعة اللي فاتت واللي قبلها واللي قبلها مكانش فيهم حاجة أسمها الدستور أولاً يعني مفيش حد نزل التحرير علشان يقول الدستور أولاً كل التيارات السياسية على مختلف أنتمائتها قالت مصر أولاً والثورة أولاُ بالأضافة الى التطهير ومحاكمة مبارك ومحاكمة الفاسدين وتغيير الحكومة لحكومة أفضل والحمد لله جزء من هذه المطالب دي في طريقها للتحقق بسبب ضغوط المصريين في ميدان التحرير .......

الجمعة اللي تم الدعوة أليها تدعو الى التطهير والدفاع عن الهوية والأرادة الشعبية ... طيب ماكل اللي في ميدان التحرير عاوزين تطهير ودفاع عن الأسلام والهوية الأسلامية ( بما فيهم المسيحيين ) يبقى ليه تشقوا الصف وتمتنعوا عن التظاهر زي ماحصل قبل كدة ثم تدعوا للحشد والتظاهر بمفردكم مش كلنا مصريين وكلنا في مركب واحد وعاوزين المركب ده يوصل لبر الأمان ولا كل واحد هيقول يلا نفسي ؟

ياسادة التيارات الأسلامية أختارت طريقاً منفصلاً تماماً يخدم مصالحها وأهدافها مهما كانت الطريقة والوسيلة التي سوف يتبعونها لتحقيق هذا الهدف وهو هدف واضح ومشروع ولكن بما أنهم يطالبون بحكم الأسلام وتطبيق شرع الله فالغاية هنا لا تبرر الوسيلة ولنا في ذلك قصص وحكايات وفيديوهات معروفة للجميع عن الكذب والأفتراء والتضليل الذي أستخدم بأسم الدين من أجل تحقيق مطالب سياسية ودنيوية .... وقبل أن يصنفني أحد بأني أخاف من تطبيق الشريعة الأسلامية أحب أوضح أني ممن يتمنون أن تطبق الشريعة الأسلامية في مصر فهي سبيل الأمن بأذن الله ولكن مايحدث الآن هو بعيد كل البعد عن الدين والشريعة الأسلامية وقريب الى لعبة السياسة القذرة التي تستحوذ على العقول والقلوب .

أمتنع عن النقاش لفترة لأن عندي مشوار وأستكمل الحديث مع حضراتكم لاحقاً ... دمتم بود .