مش علشانك
انا عايزك ترحم قلوب العزارى ( جمع عزراء مش عارف كده صح ولا غلط اصل العربي عندي باظ )
:E_braces[1]:
عرض للطباعة
حضرتك تقدر تفرض رايك على نفسك واهل بيتك ان امكن لكن صعب اوى تفرض رايك اى كان فى نظر حضرتك انه صح على باقى الناس ... كل انسان حرفى اختياراته. وكل انسان يتحمل نتيجة اختياراته برده
تقبل مرورى
صعب اوى نعمل محاكم تفتيش على ضماير الناس واللى عايزينه بمجرد اننا نشوف ملابسهم والا نبقى من وجهة نظرى سطحيين اوى فى تفكيرنا . وطبعا اختلاف الراى لا يفسد للود قضية . لكن لو طبقنا نظام هيئة الامر بالمعروف فى مصر اكيد حضرتك هاتلاقى كمية كبيرة من متشحى السواد فى شوارعنا وهايبقى الخارج عن المنظومة بيعرض نفسه للحبس والبهدلة واعتقد اننا اقتربنا اوى من هذا السواد
كل شخص بيتعلق من عرقوبة يعنى بيعمل الى هو عاوزة و ربنا هو الى حا يحاسبة على افعالة
.................................................. ..........................
أيها المسلمون :
في صحيح الإمام مسلم : قصَّ علينا رسولنا صلى الله عليه وسلم حديثاً عجيباً في مجادلة العبد لربِّه وسيده ومولاه فقال :
( يقول العبد يوم القيامة : يا رب ألم تُجرني من الظلم ؟
فيقول : بلى ،
فيقول : إني لا أجيز على نفسي إلا شاهداً مني ،
فيقول : كفى بنفسك اليوم عليك شهيداً ، وبالكرام الكاتبين شهوداً ، فيختم على فيه ،
ويقال لأركانه ( يعني جوارحه ) : انطقي ، فتنطق بأعماله ، ثم يخلَّى بينه وبين الكلام فيقول : بعداً لكنَّ وسحقاً ، فعنكنَّ كنتُ أناضل )
هكذا يظن الإنسان أن الكلّ عدوه يوم القيامة ، فلا يرضى بشهادة أحد من الناس عليه ، لكنه يتفاجأ : بشهادة جوارحه عليه
يا عبد الله :
تخيَّل نفسك أنك ذلك الرجل الذي شهد عليه لسانه بما قال :
فكم هي الكلمات من رضوان الله التي قلتها ؟
وكم هي الكلمات التي تسخط الله وقد زلَّ بها اللسان ؟
وأنك ذلك الرجل الذي شهد عليه سمعه وبصره ، ويده ورجله ، وجلده وفرجه ، فكيف سيكون الحال يومئذ ؟
إني لأتخيل ذلك الرجل ، وقد وقف مبهوتاً مدهوشاً ، فاغراً فاه ، لهول ما يسمع ويرى
وما من حيلة لهذه الجوارح إلا الإعتراف ، فالذي أنطقها هو الله (حَتَّى إِذَا مَا جَاؤُوهَا شَهِدَ عَلَيْهِمْ سَمْعُهُمْ وَأَبْصَارُهُمْ وَجُلُودُهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ{20} وَقَالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدتُّمْ عَلَيْنَا قَالُوا أَنطَقَنَا اللَّهُ الَّذِي أَنطَقَ كُلَّ شَيْءٍ وَهُوَ خَلَقَكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ)
(الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ وَتُكَلِّمُنَا أَيْدِيهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ) .
طبعا حضرتك مش همسك بنت ماشيه في الشارع من شعرها وامسح بيها الشارع يعني
انا اقسم بالله اوقات بتكسف من البجاحه الي هما فيها
وتلاقي عينها في عينك عادي وتضطر انتا الي تنزل عينك في الارض من الكسوف وهيا تلاقي الابتسامه من الودن للودن
ومحدش في الموضوع ده طالب بفرض الراي علي الناس الي في الشارع
سبب فتح الموضوع اننا بننقض (الدكر) الي سايب بنته ولا مراته في الشارع كده عادي
ده الي عنده بضاعه وراصصها في الشارع بيغطيها وبيحافظ عليها من ايادي الناس علشان تبقي بقيمتها زي ما هيا
لاكن عم (الدكر) بضاعته ارخص من بضاعة الشارع
A.Yakout
مفيش داعي النقاش يحتد يا جماعه الله يكرمكم
كل واحد يقول وجهه نظره بدون فرضها علي غيره ومن غير ما نغلط في حد
كل واحد حيتحاسب بعمله مش بعمل غيره
الموضوع ماشى بصورة كوميدية و مفيش أى شد و لا جذب عاوزين الموضوع مفرفش و الدنيا تبقى سهلة و الموضوع يبقى خفيف و ظريف .
قولنا بقى يا شنورى أنت شوفت أية و علشان كدة خفت و قعدت فى البيت ههههههههههههههه