اكيد معظمنا شاف الإعلان اللى نزل كام مرة فى جرنال السيارات بتاع السيارة الإنجليزية العريقة دى من شركة EBA او Egyptian British Automotive.

المهم نزل فى عدد النهارده بتاع الجرنال اعلان تانى بس فيه معلومات عن تاريخ الشركة بس باردوا مش كتبين اسمها .. فا انا دورت على النت لحد ما قدرت اوصل لاسم شركة العربيات اللى هما بتكلموا عنها من خلال المعلومات المذكورة.

الشركة اسمها MG او Morris Garages وهى شركة انجليزية تأسست سنة 1920 على يد صاحبها Cecil Kimber وكانت شركة للعربيات الرياضية وكانت مشهورة بالعربيات الكابورليه اللى بمقعدين بس.

الشركة دى اتباعت واتنقل ملكيتها كذا مرة داخل بريطانية لحد ما اشترتها BMW فى سنة 1994 وبعتها فى سنة 2000 لشركة MG Rover Group واللى فى الاصل امتلكت الشركة من فترة 1986 إلى 1988 .. وتم شراء MG Rover Group فى سنة 2005 بواسطة شركة صينية اسمها Nanjing Automobile وتم بيعها لأخر مرة فى سنة 2007 لشركة صينية ايضا اسمها SAIC او Shanghai Automotive Industry Corporation.

Morris Garages اسمها اتغير مع الوقت من خلال انتقالها من شركة لاخرى لحد ما استقرت على Rover لما كانت ملك لمجموعة MG Rover فى 1988 واشترت BMW حقوق الاسم مع الشركة ولاكن احتفظت بحقوق الاسم ولم توافق على بيعه عندما قامت ببيع الشركة مرة اخرى.

BMW قامت ببيع حقوق اسم Rover لشركة فورد وبعد ذلك تم بيع الاسم مرة اخرى لشركة Tata Motors الهندية فى 2008 مع صفقة Jaguar Land Rover.

SAIC او Shanghai Automotive Industry Corporation تمتلك شركة سيارات فى الصين بأسم Roewe وهو الاسم الجديد لـ Rover فى الصين لعدم تمكن شركة SAIC من شراء حقوق الاسم من BMW.

ويتم بيع السيارات خارج الصين بعلامة MG فقط.

تم انتاج سيارة MG6 فى سنة 2009 بواسطة المالك الجديد شركة SAIC بعد مرور 14 سنة على انتاج اخر سيارة تحمل علامة MG فى سنة 1995.


دى علامة شركة Roewe فى الصين



ودى علامة MG خارج الصين



ودى صورة لاعلان فى دبى عن اعلى موديل من شركة Roewe واسمها Roewe 750 فى الصين او MG750 خارج الصين. والموديل دا متوفر فى دبى من مارس 2011 ويبدأ سعره من 76 الف درهم.



ودى صورة الموديل Roewo 550 او MG550 والمتوفر ايضا فى دبى من مارس 2011 ويبدأ سعره من 64 الف درهم.



MG6



ودى صورة للموديلين اللى ظهروا متغطين فى عدد جرنال السيارات بتاع النهارده.

Roewe 350 او MG350



MG3