ملحوظه للأخ محمد عيسى
يجوز شرعا
في حاله دفع الاقساط مجمعه مره واحده
أن يتم تقليل من نسبة الربح ومن المبلغ المتبقي في مقابل سداد باقي الاقساط الفوريه
ملحوظه للأخ محمد عيسى
يجوز شرعا
في حاله دفع الاقساط مجمعه مره واحده
أن يتم تقليل من نسبة الربح ومن المبلغ المتبقي في مقابل سداد باقي الاقساط الفوريه
مفيش حد ممكن اجيب من عنده سبارك او بيكانتو و ادفع جزء بالفيزا ؟؟
البيع بالتقسيط
إن مجلس مجمع الفقه الإِسلامي المنعقد في دورة مؤتمره السابع بجدة في المملكة العربية السعودية من 7 إلى 12 ذي القعدة 1412 هـ الموافق 9-14 مايو 1992م.
بعد إطلاعه على البحوث الواردة إلى المجمع بخصوص موضوع : "البيع بالتقسيط".
وبعد استماعه إلى المناقشات التي دارت حوله.
قرر
1- البيع بالتقسيط جائز شرعاً، ولو زاد فيه الثمن المؤجل على المعجل.
2- الأوراق التجارية (الشيكات - السندات لأمر - سندات السحب) من أنواع التوثيق المشروع للدَّين بالكتابة.
3- إن حسم (خصم) الأوراق التجارية(1) غير جائز شرعاً، لأنه يؤول إلى ربا.
4-الحطيطة من الدين المؤجل، لأجل تعجيله، سواء أكانت بطلب الدائن أو المدين، (ضع وتعجل) جائزة شرعاً، لا تدخل في الربا المحرم إذا لم تكن بناء على اتفاق مسبق. وما دامت العلاقة بين الدائن والمدين ثنائية. فإذا دخل بينهما طرف ثالث لم تجز، لأنها تأخذ عندئذ حكم حسم الأوراق التجارية.
5- يجوز اتفاق المتداينين على حلول سائر الأقساط عند امتناع المدين عن وفاء أي قسط من الأقساط المستحقة عليه ما لم يكن معسراً.
6- إذا اعتبر الدين حالاًّ لموت المدين أو إفلاسه أو مماطلته، فيجوز في جميع هذه الحالات الحط منه للتعجيل بالتراضي.
7- ضابط الإِعسار الذي يوجب الإِنظار : ألا يكون للمدين مال زائد عن حوائجه الأصلية يفي بدينه نقداً أو عيناً.
رابعاً: يجوز الحط من الدين المؤجل مقابل تعجيل الأداء . فيسوغ لمن أدى الأقساط قبل زمن حلولها أن يطالب بالحط عنه من الثمن بقدر ما زيد أصلاً مقابل تلك المدة الملغاة.
نقلا عن موقع اسلام اونلاين
http://www.islamonline.net/servlet/S...=1122528621838
بجد جزاكم الله خير انت عملت معروف كبير فى ناس كتير ضحيه الجشع انا جايب عربيه قسط واخد منى على 40000 جنيه فايده 30000 جنيه ياعنى بسدد فى 70000 الف الله المستعان انا سددت سنه دلوقتى ولسه بقاوح فى الثلاثه التانين
يا جماعة انا عاوز اشترى سيارة هيونداى اكسيل حد يعرف حد عاوز يبيع ياريت يراسلنى او يبعتل التفاصيل والسعر وياريت صورة للسيارة وشكرا
مش ملاحظ ان الكلام فيه شبهة اعلان ولا ايه
ماهو برضه بيرابوا ولا ايه؟
يعني اقل من 50% فيه تأمين يعني استغلال اهو
ولا هو كل واحد بيشتغل او بيعرف مكان يمدح فيه ويذم في الباقي اتقوا الله كلهم مرابين
وعلي قدر علمي القليل ان المرابي لو استلفت منه وسلفني من غر ربا وانا عارف انه بيرابي مع غيري استغلالا لظروفه (لانه مش معاه كاش في جيبه يساوي 50% في المية من تمن العربية) يبقي انا برضه مخلصتش من الشبها
وانا هنا عشان اريح الناس كلها مسلمين ومسيحين بفتوا دينية تريح الناس
فمن اضطر غير باغ فلا اثم عليه وللتأكيد ده لينك بيوضح كلامي فيه افتاء يلخص كل حاجة بنسبة لموضوع التأمين علي السيارة غصبا واقتدارا من صاحب التوكيل او البنك او اي شي
http://www.islamway.com/?iw_s=Fatawa...&fatwa_id=8854
وياريت بقي مكنش حد اضايق بس انا بوجه كلامي لاي حد داخل يعلن ويقول تعالي هنا حلال وسيب ده لانه حرام لان كله مقصلة لكن الله غفور رحيم وعالم بالامور