عاوز راى الفقه و ليس العرف فى موضوع فسخ خطوبة و الشبكة و خلافه
المشكلة ان 107 بتاعت دار الافتاء معلقة و مش هينفع اروح الصبح علشان الشغل
فعاوز احصل على راى فقهى لا يظلم اى من الطرفين
عرض للطباعة
عاوز راى الفقه و ليس العرف فى موضوع فسخ خطوبة و الشبكة و خلافه
المشكلة ان 107 بتاعت دار الافتاء معلقة و مش هينفع اروح الصبح علشان الشغل
فعاوز احصل على راى فقهى لا يظلم اى من الطرفين
هقولك باختصار شديد:
جرى العرف فى مصر ان الشبكة عبارة عن جزء من المهر او ساعات هى المهر كله أساسا (الصداق يعني)
وبالتالي عند فسخ الخطوبة يجب ردها أو رد قيمتها إلى الخاطب مرة أخرى
وكذلك المبالغ النقدية اذا اعتبرت من المهر برضه
أما الحاجات المستهلكة زي الأكل والشرب وخلافه فلا يجب ردها،
والله أعلم.
بص حضرتك الكلام دة انا سمعتة من الشيخ مبروك عطية وهو راجل محترم جداً
قال
الشبكة حاجة من مكملات الزرواج فلو الزواج متمش فمش من حق الخطيبة انها تاخدها لان الزواج متمش اصلاً
بس جرى العرف بتاع التأديب هنا على ان لو الراجل هو الى فسخ الخطوبة بدون ابداء اى اسباب فبنات الناس مش لعبة و ملكش حاجة علشان تتربى
كلام حضرتك صحيح حسب علمي
وهذا هو الرأي الفقهي المعمول به في المحاكم الشرعية المصرية
والشبكة في العرف المصري هي جزء من المهر والدليل على ذلك أنه يتم الإتفاق عليها من ضمن إتفاقات واشتراطات عملية الزواج
أما الهدايا المستهلكة كالحلويات وخلافه فلا ترد
ولو هناك هدايا غير مستهلكة ففيها خلاف والأكرم للفتاة وأهلها أن يردوها
والخطبة هي وعد بالزواج لا يترتب عليه أي حقوق شرعية
اما التي تفرط في شئ لخطيبها سواء قل او عظم فهذا ذنب مشترك بينهما يحاسبهم الله عليه ولكن لا يتبعه شئ من حقوق مادية أو تأديب أو خلافه
وأكيد فيه آراء أخرى كثيرة وكل له أدلته
لكن هذا هو الرأي الذي سمعته من العلماء والمفتيين أنه الرأي المأخوذ به في مصر
والله أعلم
المفروض في الحالتين الشبكه ترجع للخاطب
ده موقع دار الإفتاء ممكن تبعت ايميل وهيردوا عليه بعدها بيوم
Dar al-Iftaa | ط¯ط§ط± ط§ظ„ط¥ظپطھط§ط، ط§ظ„ظ…طµط±ظٹط©
للاسف كلام حضرتكم عرف , انا عاوز راى الفقه لو امكن
و برده الشبكة بتكون حسب الاتفاق جزء من المهر او هدية من العريس لعروسته مش مهر بس