السلام عليكم

قصتي الكاملة مع سيارتي المستعملة

انا زي اي شاب عادي بعد ما اتخرجت قررت اجيب عربيتي الخاصة علشان شغلي و مشاويري .

و طبعا رحت اتعلمت القيادة في احد المدارس والحمد لله المدرس كان راجل عصبي فطلع عيني و طلعت عينه وفي الاخر اتعلمت على عربيات اصحابي .
وطبعا رحت طلعت رخصة و اول ما امسكتها حسيت اني بقيت شوماخر و جايلك يا شوارع مصر .

لحد هنا كويس جدا علشان بعد كدا هتبدأ رحلة البحث عن عربية
وطبعا كل الناصحيين نصحوني اني اجيب عربية قديمة مستعملة علشان اتعلم فيها واخبط براحتي !


وبالفعل روحت ضربت صحوبية مع اقرب ميكانيكي علشان يظبطلي عربية حلوة و قولتله عايز 128 وقالي يا باشا خد لادا بلاش ال 128 قولتله لا 128 شكلها حلو وقطع غيارها احسن و اكتر

وخلال يومين كدا لقيته بيكلمني ويقولي في عربية 128 للبيع في المكان الفلاني روح شوفها وبالفعل روحت جري علشان اشوف العربية و اخدت معايا الميكانيكي و قعد يبص عليها ويدخل من الكبوت يطلع من الشطنة زي القرموط ويدخل تحت العربية ابص عليه الاقيه طلع فوق السقف ويشيل كاوتشات الابواب و يدور الموتور ويزود بنزين و قالي العربية زي الفل

وبعد مفاوضات اشتريت العربية و كنت مبسووووووووووط جدا اني اخيرا امتلكت عربيتي الخاصة وان كانت لفترة محدودة علشان ناوي اغيرها بعد ما اتقن القيادة .

وبعد ما جبتها قابلت ناس بيها و كعادة الشعب المصري يقولك دفعت كام فلما تقوله السعر يقولك ليييييييييه كدا دا انا كان قدامي واحدة موديل مش عارف ايه وسعرها اقل وحالتها احسن .... الخ

لغاية لما قابلت واحد حكيم ويا رتني كنت قابلته من الاول وقالي ليه تشتري مستعمل كنت جبت جديد وخلاص وسيبك من كلام اخبط فيها والحوار دا لان الجديد هيريحك مش هيعقدك وكمان اسهل في القيادة وعلى العموم ربنا يباركلك بس حاول تغيرها بسرعة وقالي حكمة انجليزية جامدة اوي " لست غنيا كي اشتري سيارة مستعملة "

المهم نسيت كلامة وقعدت اتعلم بالعربية وامشي بيها واروح واجي و رحت لميكانيكي مشهور وقولتله بص يا اسطى على العربية وشوف هي محتاجة تغير ايه وغيره
لقيته بصلي باستغراب كدا وقالي اوفرلك انك لما تشتكي من حاجة تعملها بعينها
قولت دا باين عليه مش عايز يشتغل وخلاص الراجل دا قفلني لما اروح لكهربائي بقى
وفعلا روحت لكهربائي وقولتله نفس البق شوف الي عايز يتغير غيره
بصلي نفس النظرة بتاعة الميكانيكي وقالي هي العربية فيها حاجة ؟
قولتله لا
قالي طب خلاص انت عايز تفتح على نفسك فتحة ليه
قولتله يا عم انا عايز اظبط العربية علشان متتعبنيش
قالي طيب وجابلي فيوزات و كاتوت كهربا وغيرها وقالي العربية بقت زي الفل !!

رحت لبتاع الزيت وقولتله حط احسن زيت عندك فقالي موتورك خفيف ولا كويس ؟
ولا كنت فاهم خفيف يعني ايه ولا بتاع فقولتله لا خفيف على اساس ان العربية 128 خفيفة يعني
قالي انصحك بزيت موبيل الازرق انضف حاجة
قولتله حط يا اسطى وبعد دردشة عرف اني لسه جديد فتطوع وكشف على زيت الفتيس والفرامل وقعد يفهمني شوية حاجات

بعدها حسيت لما العربية صوتها نعم والفتيس نعم اني راكب مرسيدس ههههههههههه

وفضلت معايا على الحال دا يومين تلاتة و بعد كدا بدأت القصة الحقيقية :

وانا ماشي هووووووووووب العربية بطلت وادور مفيش والحمد لله كانت في حتة فاضية فنزلت وفتحت الكبوت ال يعني هفهم حاجة وطبعا ولا فهمت اي ابن تيت كل الي علمته قعدت اخبط في الكربراتير بخوف كدا كاني انسان بدائي شاف حاجة نازلة من السما بتلمع وقاعد يخبطها ويتعرف عليها " هونجا هونجا "

وبعدين واحد ابن حلال قالي البطارية نايمة وعايزة تتزق .
قولتله زق
قالي بتعرف ترمي ؟
بصتله ببلاهة قالي طيب هفهمك وبعدين فهمني بقى قصة رمي العربية وتجيب التاني وتفصل بالدبرياج وتفتح الكونتاكت واول ما العربية تسرع شوية اكبس بنزين و ارفع من الدبرياج بسرعة .. وقد كان والعربية دارت وفرحت جدااا

قالي روح بقى اشحن البطارية وحاول متبطلش منك تاني والحمد لله بطلت مني في الشارع وانا مروح والناس قعدت تزق و كلمة ارمييييييييي بتخرم ودني .

خدت البطارية ورحت شحنتها وبعد فترة عملت نفس الحوار فرحت تاني قالي البطارية فيها ربع قولته " وات ديو مين ذا كوارتر اذ بروكين ؟ " بالعربي طبعا بس اصل بتاع البطاريات دا واحد لابس نظارة وبيحسسني وانا بكلمة انه بيشحن بطاريات تشرنوبل او مثلا ماسك توكيل الطاقة الذرية في العالم المتقدم !!!

نكمل بعدين ...