السلام عليكم لكل مالكي الأسطورة الخالدة (فلكس بيتلز)
أولاً: أنا كنت في حيرة شديدة جدًا بين أن اقتني البيتلز الألماني ولا الفيات 127 أو 128.
وكان سر حيرتي أنني:

هل
أبحث عن فيات 127 أو 128 وأهي تبقى تصليحها على أد فلوسي ومصريفها بسيطه واسمها عربية بتوديني وتجيبني والسلام.
أم
أبحث عن عشيقتي التي إذا مرت بجانبي على طريق يزداد إعجابي بها يومًا بعد يوم وما أعملش حساب للفلوس وأسيبها على ربنا، وزي ما تيجي تيجي.

فقمت بالبحث أولاً عن الفيات 127 و128، وصدقوني والله كلما ذهبت إلى سيارة لأراها في سوق السيارات من هذا النوع أحس إحساس غريب بعدم مناسبة هذه السيارة لي إطلاقًا نظرًا لأنها ضعيفة جدًا، وكل ما أشوف عربية ألاقي الشاسيه والدواخل بتاعتها وحشة، فحسيت أن مافيش نصيب أني أركب فيات وده خير ليا.

والحمد لله اقتنعت أن البيتلز أكثر سيارة مناسبة بالنسبة لي...
قمت بالبحث عن سيارة تكون حالتها كويسة وفي نفس الوقت على أد فلوسي والحمد لله انبارح ربنا كرمني بعربية 1302 موديل 1972 بس هي فيها شوية مصاريف ربنا يساهل وتبقى بسيطة بإذن الله، لي بعض الاستفسارات ياريت تفيدوني فيها بإذن الله

مبدأيًا أنا محتاج أجيب قلب كالون لغطاء الموتور وقلب كالون للباب اليمين فأجيبهم من فين بالضبط وأركبهم في أي مكان؟؟؟ وهل فعلاً بيتباع القلب بس ولا بتتباع الأكرة كاملة؟؟؟

ثانيًا: العربية تيجي عند السرعة من 50 إلى 60 وتغربل بسيط وبعد كده فوق الـ 60 الغربلة تروح خالص، العفشجي قال لي أن مساعد الغربلة ضارب زيت وعلبة الدركسيون محتاجه تتغير بس العلبة شغالة وتمشي مسافه ومش لازم أغيرها دلوقت، فدلوقتي محتاج أجيب مساعد الغربلة، أجيبه من فين بالضبط؟؟؟؟

ثالثًا: والأهم: الكربراتير متاج يتعمل له جاويت عند الخراط علشان يحكم بك الصلانصيه، لأن دلوقتي البك ده الميكانيكي ضاغط عليه بمسمار على اعتبار أنه حل مؤقت، ولكن محتاج أعمله على أبوه فعلاً... أعمله فين بالضبط؟؟؟

فأكون شاكر جدًا لو حد من المخضرمين يجاوبني على أسئلتي

وآسف جدًا للإطالة
لكم جزيل الشكر