استاذ احمد كمال بجد انتا راجل ارفعلك القبعه تحية على أراءك في مواضيع الجواز
والاخ صاحب المشكله كان الله في عونك ووفقك فيما هوه خير لك
عرض للطباعة
استاذ احمد كمال بجد انتا راجل ارفعلك القبعه تحية على أراءك في مواضيع الجواز
والاخ صاحب المشكله كان الله في عونك ووفقك فيما هوه خير لك
السلام عليكم
إن إقتراح إثبات النشوز سيعقد المسائل في التفاوض إذا حدث الطلاق ( في وجهة نظري )
كما أنه بداية الطريق الى الطلاق
فبمجرد أن يصلها إنذار الطاعة ستلجأ الى محامي, الذي سيقترح عليها اقامة دعوى نفقة, و احتمال كبير يقترح عليها إقامة دعوى تطليق..و في هذه الحالة حتى لو لم تكن تفكر في الطلاق سترفع الدعوى بناء على اقتراح محاميها...........ثم تتوالى القضايا..............و قد يكون صاحب المشكلة موقع على قائمة جهاز...........و...
و قد كانت لي مداخلة سابقة يبدو أن أحدا لم يقرأها.... سأنقلها مرة أخرى ( السلام عليكم
يجب ملاحظة أن هناك طفل في الطريق...و من الواضح أنه أول طفل
ترك الأمور معلقة يزيدها صعوبة
يفضل معالجة الأمور قبل استحكام الخلف........فالآية الكريم تقول ( فإن خفتم شقاق )
بعض المشاركين إقترحوا الطلاق.......و أقول هنا أن صاحب الشأن قبل أن يلجأ اليه...يجب أن يكون على علم تام بعواقب الطلاق.............و أصعب هذه العواقب أنه و في ظل القوانين الحالية - للأسف - لن يرى ابنه أو بنته الابصعوبة و في ظروف قاسية و سيكره رؤيته مما سيراه في هذه الرؤية............ناهيك عن ملاحقته بالقضايا بكافة أنواعها
لذلك أنا أنصحه بالتروي
أنصحه بأن يبحث عن حكم من أهلها و حكم من أهله ( كما دلنا القرآن الكريم )
أما لو استحكم الخلاف و تعذر الصلح فإني أنصحه نصيحه لوجه الله أن يسرحها بإحسان و بتسامح وصولا الى إتفاق متحضر - بعيدا عن المحاكم و القضايا - ينظم كيفية التعامل مع الصغير و رؤيته و الانفاق عليه )
و أحب أن أذكر صاحب المشكلة أن الزواج قدر و الطلاق قدر
و عليه أن يخرج من هذه المشكلة بأقل خسائر.........و أقل الخسائر في رأي هي الخسائر المادية و لكن الخسائر الكبرى هي اللدد و ضياع الصغير
انا قراءت جميع المشاركات السابقة ولا اغفل اي مشاركة وباخذها بعين الاعتبار وجزاكم الله خيرا جميعا.
وكلام الاستاذ samyyousif
كلام سليم وبشكرك علية
وربنا يهديها
ردى السابق كان قبل ماشوف الكلام ده
وبعد ماشفته،هاصمم بردو على رأيى
اولا كل واحد هيقول لحضرتك الحل اللى يناسبه هو مش اللى يناسب حضرتك
فحضرتك هتشوف انهى اكتر حل من حلول الاعضاء اقرب لظروفك وتناسبك وفكر فيها
كان رأيى قبل كدة فتح موضوع الطلاق
طبعا كله هيقول خراب بيوت والكلام دا لكن انا باتكلم لانى شفت موقف زى بتاع حضرتك دا بالمللى وهما مانفصلوش بس اللى اقدر اقولهولك ان لو دول اهلى انا ماكنتش استحملتهم لحظة
المشكلة اللى انا شوفتها بين زوج وزوجة
اتجوزوا عن حب بس تقريبا ماكنش حب
المهم بعد الجواز على طول بدأت تحصل المشاكل وحسوا انهم مش "فاهمين" بعض ومش متأقلمين مع بعض بس دا كان بعد ما الزوجة حملت وفى اليوم اللى جابوا فيه المأذون عشان الطلاق ..اهل الزوجين اتصالحوا وقالوا حرام عشان الجنين اللى جاى فى السكة دا
وكملوا مع بعض
وجابوا اتنين ضحايا(ابناء) كمان
والحال حاليا...ممكن نقول الزوجين الاعداء.... اسمهم متجوزين وخلاص طريقة كلامهم مع بعض عبارة عن خناق وبيفضّلوا يكونوا بعيد عن بعض طول الوقت
وفى العيد دا لاقيتهم بيتخانقوا ولما روحت اكلم الزوجة حكيتلى الحكاية من بداية جوازهم وبصراحة انا غلطتّها لانها طالما قبلت بالوضع دا من البداية يبقى تقبله للنهاية
ولاقيتها بتقولى على جوزها نفس كلمة الستات لما مابيلاقوش حجة..."بخيل ومابيصرفش على بيته" مع ان ابنها(اكتر من صديقى) كان قاعد معانا وبيحلفلى ويحلفلها ان والده لا بيشرب سجاير ولا بتاع قهاوىوعلى اخر الشهر بيكون مخلص مرتبه كاملا على البيت ...
وكان ردها: يشتغل شغلانة تانية
بصراحة انا ماقدرتش اكمل الحوار احتراما لصاحبى لانى لو كملته انا متأكد انى مكنتش هاكمله بنفس المستوى الاخلاقى
ووالله العظيم انا مامضايقنى غير سلوك صاحبى دا مع امه لانه تقريبا بيكرهها ومتأكد انه لما يتجوز هيعامل مراته زى طريقة التعامل اللى شايفها بين والده ووالدته
اللى استفدته من القصة دى هو خطأ التراجع عن الطلاق بسبب العيل فقط ..مش عشان بيحبوا بعض او بيقدروا بعض
وطبعا بدون الحب او التقدير او على اقل المستويات نسميها العِشرة يبقى مافيش حياة كريمة
وتصديع دماغ عالفاضى
قصة الزوجين دول طويلة حبتين(القاعدة خدت اكتر من ساعة ونص) واختصرتها بدون الدخول فى تفاصيل بس عشان اوضح لحضرتك انا بنيت رأيى على اى اساس
ولو حضرتك مش عايز تطلق فيكفى التلميح بيه بس ولو باقية عليك هتجيلك ولو مش باقية يبقى ماتلومش غير نفسها لما يبقى اسمها مطلقة ومعاها عيل
انا عايش بقالى 21 سنة، خناقات والدى ووالدتى فى الفترة دى كلها لاتتعدى ال3 او 4 خناقات
والسبب هو التوافق الفكرى مابينهم بعد كرم ربنا ....وربنا يديمها نعمة علينا ويرزقك بيها ويهدى زوجتك ويصلح بينكوا لو كانت خير ليك
وياريت لو فيه اى تعنت من حضرتك تسيبه شوية وتقدم تنازلات وتفكرها انك قدمت التنازل دا عشانها
أختى رأيي المتواضع هو انها ما دام سمحت لنفسها انها تجيب سيرة ايى شئ فى البيت سواء كان خير او شر برة البيت حتى لو لنفسها فى المراية يبقى مترجعش البيت ده تانى ولو هانبص للحمل فاكيد الانفصال بطفل واحد افضل من الانفصال باكثر من طفل
""""خلى بالك احنا شايفين الموضوع من وجهة نظرك انت !! """"
[QUOTE=Car's Sniper;3873920076]ردى السابق كان قبل ماشوف الكلام ده
وبعد ماشفته،هاصمم بردو على رأيى
اولا كل واحد هيقول لحضرتك الحل اللى يناسبه هو مش اللى يناسب حضرتك
فحضرتك هتشوف انهى اكتر حل من حلول الاعضاء اقرب لظروفك وتناسبك وفكر فيها
كان رأيى قبل كدة فتح موضوع الطلاق
طبعا كله هيقول خراب بيوت والكلام دا لكن انا باتكلم لانى شفت موقف زى بتاع حضرتك دا بالمللى وهما مانفصلوش بس اللى اقدر اقولهولك ان لو دول اهلى انا ماكنتش استحملتهم لحظة
المشكلة اللى انا شوفتها بين زوج وزوجة
اتجوزوا عن حب بس تقريبا ماكنش حب
المهم بعد الجواز على طول بدأت تحصل المشاكل وحسوا انهم مش "فاهمين" بعض ومش متأقلمين مع بعض بس دا كان بعد ما الزوجة حملت وفى اليوم اللى جابوا فيه المأذون عشان الطلاق ..اهل الزوجين اتصالحوا وقالوا حرام عشان الجنين اللى جاى فى السكة دا
وكملوا مع بعض
وجابوا اتنين ضحايا(ابناء) كمان
والحال حاليا...ممكن نقول الزوجين الاعداء.... اسمهم متجوزين وخلاص طريقة كلامهم مع بعض عبارة عن خناق وبيفضّلوا يكونوا بعيد عن بعض طول الوقت
وفى العيد دا لاقيتهم بيتخانقوا ولما روحت اكلم الزوجة حكيتلى الحكاية من بداية جوازهم وبصراحة انا غلطتّها لانها طالما قبلت بالوضع دا من البداية يبقى تقبله للنهاية
ولاقيتها بتقولى على جوزها نفس كلمة الستات لما مابيلاقوش حجة..."بخيل ومابيصرفش على بيته" مع ان ابنها(اكتر من صديقى) كان قاعد معانا وبيحلفلى ويحلفلها ان والده لا بيشرب سجاير ولا بتاع قهاوىوعلى اخر الشهر بيكون مخلص مرتبه كاملا على البيت ...
وكان ردها: يشتغل شغلانة تانية
بصراحة انا ماقدرتش اكمل الحوار احتراما لصاحبى لانى لو كملته انا متأكد انى مكنتش هاكمله بنفس المستوى الاخلاقى
ووالله العظيم انا مامضايقنى غير سلوك صاحبى دا مع امه لانه تقريبا بيكرهها ومتأكد انه لما يتجوز هيعامل مراته زى طريقة التعامل اللى شايفها بين والده ووالدته
اللى استفدته من القصة دى هو خطأ التراجع عن الطلاق بسبب العيل فقط ..مش عشان بيحبوا بعض او بيقدروا بعض
وطبعا بدون الحب او التقدير او على اقل المستويات نسميها العِشرة يبقى مافيش حياة كريمة
وتصديع دماغ عالفاضى
قصة الزوجين دول طويلة حبتين(القاعدة خدت اكتر من ساعة ونص) واختصرتها بدون الدخول فى تفاصيل بس عشان اوضح لحضرتك انا بنيت رأيى على اى اساس
ولو حضرتك مش عايز تطلق فيكفى التلميح بيه بس ولو باقية عليك هتجيلك ولو مش باقية يبقى ماتلومش غير نفسها لما يبقى اسمها مطلقة ومعاها عيل
انا عايش بقالى 21 سنة، خناقات والدى ووالدتى فى الفترة دى كلها لاتتعدى ال3 او 4 خناقات
والسبب هو التوافق الفكرى مابينهم بعد كرم ربنا ....وربنا يديمها نعمة علينا ويرزقك بيها ويهدى زوجتك ويصلح بينكوا لو كانت خير ليك
وياريت لو فيه اى تعنت من حضرتك تسيبه شوية وتقدم تنازلات وتفكرها انك قدمت التنازل دا عشانها
والله كلمتها بالعقل وقدمت تنازلات مش حقدر اقدم بعديها اي حاجة تانية ذي ما شرحت في مشاركاتي السابقة
وناس كتير قالوا لي انت عملت اللي عليك يابني وباقي علي بيتك بعد كل دة
وكفاية انك مستحمل تقصيرها الرهيب في البيت من نظافة واكل وخلافة
فانا قلتلها انتي بتخربي بيتك بايدك واللهم بلغت فاللهم فاشهد وبرحتها بقي.