| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 24

  1. #1

    الصورة الرمزية karembob

    رقم العضوية : 85218

    تاريخ التسجيل : 08Jan2011

    المشاركات : 1,280

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: سيات

    السيارة[2]: سيات ابيزة

    دراجة بخارية: هوندا استيد٤٠٠

    الحالة : karembob غير متواجد حالياً

    افتراضي حقيقة الزيت والنبزين وكل اللي عاوز يعرف يدخل - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">


    الحقيقة المغيبة وكفاءة زيت المحركات
    فجرت هيئة القياسات والمواصفات العالمية مفاجأة كبرى بالتقرير الذي أصدرته وأكدت فيه أن الدعاية التي ترددها شركات صناعة وتجارة زيوت المحركات بشأن ضرورة تغيير الزيت كل 2000 أو 3000 كيلومتر مجرد أسطورة أو كذبة ليس لها أي أساس علمي ولا واقعي وأن زيت المحرك قادر على العمل بكفاءة لمسافة تصل إلى أكثر من 20 ألف كيلومتر .
    القصة ومافيها ان الزيت اثقل المنتجات ومالو تصريف غير الهبل اللي يشتروه من غير داعي




    ويقول الخبراء إن شركات صناعة وتجارة الزيوت نجحت خلال العقود الماضية في ترسيخ فكرة التغيير السريع والمتكرر لزيت المحرك لتحقق بذلك أرباحا خيالية خاصة وأن أغلب السائقين لا يتصورون فكرة الإبقاء على الزيت داخل المحرك لمسافة تتجاوز 3000 كيلومتر.
    في الوقت نفسه يرى هؤلاء الخبراء أن الزيوت الحالية ومحركات السيارات ذات التقنية العالية تتحمل بقاء الزيت داخل المحرك إلى مسافة 20 ألف كيلومتر وفقاً لتقديرات هيئات المواصفات والمعايير العالمية .
    في الوقت نفسه يوصي الخبراء بضرورة قياس الزيت والكشف عنه بعد قطع مسافة 5000 كيلومتر تحسباً للنقص الطبيعي في مستوى الزيت، حيث يكفي في هذه الحالة زيادة الزيت فقط لتعويض النقص الطبيعي وهو الأسلوب الشائع في الولايات المتحدة وأوروبا على نطاق واسع.
    ويقول الخبراء إن تغيير لون الزيت إلى اللون الأسود ليس مؤشراً على انتهاء صلاحيته أو انخفاض كفاءته وأن هذا التغيير طبيعي لوجوده بالقرب من منطقة الاحتراق الداخلي في المحرك مما يؤدي إلى تسرب مواد الاحتراق إليه وتغيير لونه.
    أما شركات صناعة السيارات العالمية الكبرى فتقول إن تغيير الزيت كل 5 آلاف أو حتى 8 آلاف كيلومتر أمر مبالغ فيه ونفقات بلا داع .
    فهناك بالفعل أكثر من عشرة كتيبات خاصة بالسيارات منها لعشرة أنواع سيارات مختلفة، ذكرت أن الزيت لا يجب تغييره قبل قطع مسافة تراوح ما بين 10000 و15000 كيلومتر، والملاحظ عبارة (لا يجب تغييره) وليس (يفضل) أو (يمكن) تغييره!! والمعلوم أن مصنعي السيارات بمن فيهم مصنعو محركاتها هم أقدر على إعطاء معلومة حقيقية وصحيحة بحكم تخصصهم

    من ناحيتها قالت شركة فورد موتور ثاني أكبر شركة سيارات في الولايات المتحدة وثالث أكبر شركة في العالم إن سياراتها الحديثة تستطيع العمل لمسافة 12 ألف كيلومتر على الأقل قبل الحاجة إلى تغيير الزيت دون أن يؤثر ذلك سلبا على عمر ولا كفاءة المحرك .
    ويشير الخبراء إلى أن تجربة إعادة تدوير زيوت المحرك المستعملة مرة أخرى دليل على أن السائقين يتخلصون من الزيت وهو صالح للاستخدام وأن ما يتم هو تغيير لونه فقط .
    كما يشير الخبراء إلى أن ارتفاع درجة الحرارة في بعض الدول بما في ذلك مثلا المملكة العربية السعودية لا يؤثر على كفاءة الزيت ولا عمره الافتراضي وينصحون بعدم الاستماع إلى ما يردده البعض عن ضرورة تغيير الزيت على مسافات متقاربة أثناء الصيف .
    ويتجلى بوضوح حقيقة ضعف ثقافة أصحاب السيارات فيما يتعلق بأفضل السبل للتعامل مع قضية تغيير الزيت باعتبارها أحد عناصر تكلفة تشغيل السيارة تجاهلهم للتوصيات التي تقدمها شركات إنتاج السيارات نفسها في هذا الخصوص والتي تتفق على قدرة السيارة على العمل لمسافة لا تقل عن عشرة آلاف كيلومتر دون الحاجة إلى تغيير الزيت .

    لاحظت – مع نزول البنـزين 91 – وجود بعض النقـص في المعـلومـات المقنعــة للمستهلك , ومن باب المعرفة بالشيء أردت توضيح - باختصار - بعض النقاط المهمـة,,,
    1- ماهـو الـبـنـزين ؟
    البنـزين الذي تضعه في سيارتك عبارة عن مزيج تزيد مكوناته عن 500 مركب كيمائي تشكـل نحو 25 مركباً معظم هذا المزيج , ويطلق على البنـزين في بعض الدول أسماء أخرى مثل : جازولين – بترول – موجاز .

    2- ما هو الاوكتان وما تأثيره في البنـزين ؟

    يشير رقم الاوكتان في البنـزين إلى مدى مقاومة البنـزين للانفجار المفاجئ بسبب زيادة الضغط داخل اسطـوانات المحرك,, فكلما زاد رقم الاوكتان زادت مقاومة البنـزين للانفجار .
    تُحَدّدْ نسبة الاوكتان لكل محرك بحيث تكون هذه النسبة كافيه لمنع انفجار خليـط البنزين مع الهواء ( بسبب الضغط داخل الاسطوانة ) قبـل وصـول الشرارة فكلما نقصت نسبـة الاوكتان في البنـزين كلما زادت احتماليه الانفجار داخل اسطوانات المحرك قبل وصول الشرارة من البوجي ( وهذا يسبب حدوث أصوات خبط- فرقعه – داخل محرك السيارة ) , وكلما زادت نسبـة الاوكتان في البنـزين كلما قل احتمال حدوث انفجار الخليط داخل اسطوانات المحرك قبل وصول الشرارة من البوجي مما يوفر هدوء و انتظام في دوران المحرك بسبب حدوث انفجار الخليط في الوقت المناسب والمحدد له .

    3- ما الذي يحدد رقم الاوكتان المناسب لأي سيارة ؟
    تختلف محركات السيارات بناء على قدرة المحرك على ضغط خليط الهواء وبخار البنزين داخل اسطوانات المحـرك ( السلندر ) و يُحَدّدْ رقـم الاوكتـان المنـاسب للسيارة بنـاء على نسبـة ضغـط المكبس ( البستم أو البستون ) لخليط الهواء وبخار البنـزين ( مع الأخذ بالاعتبـار بعض الظـروف الأخرى مثل تصميم غرفة الاحتراق ونضـام الشرارة ) .
    - 85% من السيارات في المملكة نسبة انضغاط خليط البنـزين والهواء داخل محركاتها ( 1 على 10 ) أو اقل , مما يعني أن البنـزين 91 يفي بالغرض مثل غالبية السيارات اليابانية والكورية والامريكيه .[ ( 1 على 10 ) تعني أن المحرك يضغط الخليط إلى عُشر حجمه ]
    - بعض السيارات نسبة انضغاط خليط البنـزين والهواء داخل محركاتهـا أكثر من ( 1 على 10 ) فهـي تحتاج إلى بنـزين ذو رقم اوكتان 93 فأكثر مثل غالبيـة السيارات الاوروبيـه ..
    - سيارات السباق وبعض الطائرات الخفيفة تكون نسبة الانضغاط ( 1 على 14 ) فأكثر , هذه تحتاج إلى بنـزين ذو رقـم اوكتـان 100 فأكثر . (كان البنزين المستخدم في الطائرات الامريكيه في الحرب العالمية الثانية ذو رقم اوكتاني بحدود 130 – 150 )
    4- ماذا تعني أرقام الاوكتان ( 87 - 91 – 93 – 95 – 98 ؟
    البنـزين ذو رقم الاوكتان 87 يعني أن مقاومته للخبط ( الفرقعة ) مثل مقاومـة بنـزين قياسي مكون من 87 % آيزو اوكتان والباقي 13 % هبتين عادي .

    - البنـزين ذو رقم الاوكتان 95 يعني أن مقاومتـه للخبط ( الفرقعة ) مثل مقاومـة بنـزين قياسي مكون من 95 % آيزو اوكتان والباقي 5 % هبتين عادي .
    أما البنـزين ذو رقم الاوكتان 100 فما فوق يعني أن مقاومته للخبط ( الفرقعة ) أفضل من بنزين مكون من آيزو اوكتان 100 %
    [ أي أنه مكون من آيزو اوكتان نـقي ومركبات مانعه للخبط ( الفرقعة ) مثل مادة رابع ايثيل الرصاص ]

    5- استنتج بنفسك نوع البنـزين المناسب لسيارتك !
    عند قيادتك للسيارة تستطيع أن تحدد نوع البنزين المناسب [ 91 – 95 ] من خلال الملاحظات التالية :
    أ- إذا كان عزم السيارة دون المعتاد بشكل ملحوظ فهذا يعني نقص في الاوكتان ..
    ب- إذا كان القير على الفاضي أو N ( السيارة واقفة ) وقمت بالضغط المفاجئ على البنزين وسمعت صوت خبط ( فرقعه ) صادره من المحرك فهذا يعني نقص بالاوكتان ..
    ج- عندما تسير بسرعة منخفضة ثم تقوم بزيادة مفاجئه للسرعة و تسمع صوت خبط ( فرقعه ) متواصلة وسريعة صـادره من المحرك فهذا يعني نقص بالاوكتان ..
    د- إذا كنت عائد من مشوار طويل - نوعا ما - و قمت بإطفاء السيارة ولم يتوقف المحرك مباشرة عن الدوران فهذا أيضا يعني نقص في الاوكتان ..
    أذا ظهرت لك أحد هذه الملاحظات..الأفضل تستخدم بنـزين ذو الاوكتان 95 .
    هذا الكلام ينطبق على السيارات التي تعمل بشكل سليم ...لان هناك أجزاء في المحرك عندما تتعطل تلاحظ وجود هذه الأصوات
    ملا حظات..
    1- إذا كان البنـزين التي تستعمله مناسب لسيارتك فان أي زيادة إضافيـة في نسبـة الاوكتان لن تفيد بأي شي لا زيادة في العـزم ولا توفير في البنـزين ..
    2- كلما زاد عمر محرك السيارة تكونت رواسب صغيره جداً داخل المحرك , هذه الرواسب تجعل المحرك بحاجه إلى بنزين ذو رقم اوكتان أعلى , من أجل تشغيل خالي من الخبط ( الفرقعة ) ..


  2. #2

    الصورة الرمزية ahmed crash

    رقم العضوية : 109671

    تاريخ التسجيل : 08Aug2011

    المشاركات : 159

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: renult

    السيارة[2]: toyota

    دراجة بخارية: honda cbr 400r

    الحالة : ahmed crash غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    الموضوع ده خطييييييييييير جدااااااااااا .. بس بصراحه لحد الوقتي مقتنع اني اغيره زي ما بيقولو وخلاص .. خوف على الماتور

    بس بجد تسلم ايدك على المعلومة الجامده دي ويارب نتاكد من مصادر اكتر والمعلومه تنتشر وتتعرف وتتثبت عالميا ونقتنع بيها اكتر .. هتوفر كتييييييييييير

    █████ 100% MouniRian


  3. #3

    الصورة الرمزية hassan_gost

    رقم العضوية : 49933

    تاريخ التسجيل : 15Oct2009

    المشاركات : 556

    النوع : ذكر

    الاقامة : alexxx

    السيارة: motorgl

    السيارة[2]: honda cbr 250

    الحالة : hassan_gost غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    موضوع جميل ومفيد اوى وشكرا لمجهودك
    ..بس عايز تاكيد؟؟
    وبالنسبه ان الواحد بيحس ان اللزوجه بتاعت الزيت بتقل برضه؟؟ديه ايه ظروفها

    اللهم لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين


  4. #4

    الصورة الرمزية a_ali

    رقم العضوية : 99810

    تاريخ التسجيل : 20May2011

    المشاركات : 61

    النوع : ذكر

    الاقامة : CAIRO

    السيارة: ford

    السيارة[2]: BMW 525i

    دراجة بخارية: Suzuki Inazuma 750cc

    الحالة : a_ali غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    موضوع ممتاز شكرا على المجهود


  5. #5

    الصورة الرمزية alfath8

    رقم العضوية : 80023

    تاريخ التسجيل : 12Sep2010

    المشاركات : 2,142

    النوع : ذكر

    الاقامة : بورسعيد

    السيارة: نفسى اجيب هورنت 600

    السيارة[2]: honda

    دراجة بخارية: cb400

    الحالة : alfath8 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    بصراحو الواحد بيخاف جدا من موضوع الزيت ده لو الموضوع اكيد فى السيارات مش زى الموتوسيكلات مواتير اصغر واستهلاك عالى جدا انا دورت فى كذا مانيوال عندى مفيش غير الزيت على كيلو متر معين بس شركات الزيوت هى اللى بتحدد 3000 او 5000 كيلو اللى هايفيدنا فى الموضع ده اكتر العمدة

    محمد مصطفى


  6. #6

    الصورة الرمزية yascro

    رقم العضوية : 29966

    تاريخ التسجيل : 13Jan2009

    المشاركات : 4,256

    النوع : ذكر

    الاقامة : اسكندريه

    السيارة: HONDA CBR1000RR 2008

    السيارة[2]: 318i BMW

    دراجة بخارية: honda cbr1000rr 2008

    الحالة : yascro غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    من احسن المقالات اللى قريتها ف الموضوع ده
    اسلوب بسيط وسهل
    بس بالنسبه للموتوسيكلات (وده رايى الشخصى ممكن تغير الزيت اسرع من العربيه شويه بحكم عدد السرعات الخرافى للموتور واللى بيوصل لضعف الار بى ام لاى عربيه عاديه)
    يعنى الزيت ال 10000 انا بغيره ف البايك على 5000 او اقل حسب السواقه


  7. #7

    الصورة الرمزية karembob

    رقم العضوية : 85218

    تاريخ التسجيل : 08Jan2011

    المشاركات : 1,280

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: سيات

    السيارة[2]: سيات ابيزة

    دراجة بخارية: هوندا استيد٤٠٠

    الحالة : karembob غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yascro مشاهدة المشاركة
    من احسن المقالات اللى قريتها ف الموضوع ده
    اسلوب بسيط وسهل
    بس بالنسبه للموتوسيكلات (وده رايى الشخصى ممكن تغير الزيت اسرع من العربيه شويه بحكم عدد السرعات الخرافى للموتور واللى بيوصل لضعف الار بى ام لاى عربيه عاديه)
    يعنى الزيت ال 10000 انا بغيره ف البايك على 5000 او اقل حسب السواقه
    تحياتي ليك يا دياب باشا
    علي فكر انا زاي زيكم مكنتش مقتنع بالكلام دا في الزيت بس انا جبت الموضوع دا وترجمته ونسقته عشان الكل يستفيد ونعرف الخواجة بيشتغل ازي واي اللي في دماغه وبيفكر في بالنسبة للبنزين اكيد ناس كتير تعرف ان البنزين... بنرين وخلاص لكن ما تعرفش هو مكون من اي
    تحياتي


  8. #8

    الصورة الرمزية alfath8

    رقم العضوية : 80023

    تاريخ التسجيل : 12Sep2010

    المشاركات : 2,142

    النوع : ذكر

    الاقامة : بورسعيد

    السيارة: نفسى اجيب هورنت 600

    السيارة[2]: honda

    دراجة بخارية: cb400

    الحالة : alfath8 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة karembob مشاهدة المشاركة
    تحياتي ليك يا دياب باشا
    علي فكر انا زاي زيكم مكنتش مقتنع بالكلام دا في الزيت بس انا جبت الموضوع دا وترجمته ونسقته عشان الكل يستفيد ونعرف الخواجة بيشتغل ازي واي اللي في دماغه وبيفكر في بالنسبة للبنزين اكيد ناس كتير تعرف ان البنزين... بنرين وخلاص لكن ما تعرفش هو مكون من اي
    تحياتي
    طبعا كنت مستنى رأى العمدة يعنى بالنسبة للبايك مينفعش يتعامل زى العربيات فى موضع الزيت ولأنها مواتير مختلفة وموضوع جميل تسلم ايدك يا كريم

    محمد مصطفى


  9. #9

    الصورة الرمزية aboharb

    رقم العضوية : 91911

    تاريخ التسجيل : 20Mar2011

    المشاركات : 447

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: ان شاء الله النترا او كرولا

    السيارة[2]: Hyundai Excel 96 1500

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : aboharb غير متواجد حالياً

    افتراضي حوار بينى وبين اثنين من مهندسى الدعم الفنى لاكبر شركات الزيوت فى مصر -

    حصل ذلك بحكم عملى معى فى انواع اخرى من الزيوت الصناعية التى لا تمت للسيارات لكن كالعاده فى لحظة تطرق الكلام الى عربيتنا وسالتهم سؤال مباشر عن اسباب تفير الزيوت على 5000 اة 10000 فكان الرد هذا كلام غير صحيح واحنا بنقول الكلام ده مع علمنا ان نفس الزيوت بنفس التركيبه فى اوربا يوصى بعدم تغيرها قبل15000 الى 20000 الا اننا نتيجة لمتغيرات كثيره
    منها على سيل المثال الاتربه الموجوده بمصر الطرق الغير ممهده الاشارات والزحمه الشديده قطع غيار غير اصليه فلاتر وطلمبات زيوت والاهم عدم وجود مراكذ تخضع للرقابه تخص التغير الزيوت الوعى الثقافى للمستخدمين واشياء اخرى لم تسعفنى الذاكره لها حيث دار الحديث منذ اكثر من سنه وضربو لى مثل بعربيه كان فيها زيت 10000 وبعد ما عدتهم صاحبها عمل تحليل للزيت وكانت النتيجه ان الزيت مازل صالح للاستخدام

    عموما علشان مطولش عليكم بما انا مصرى فانا بغير الزيت 5000 بتاع شل الاصفر على 3000 وكان الحديث لم يكن معى ساعتها اتاكد انهم لما خدو فى الاعتبار الوعى الثقافى للمستخدمين للزيوت كان كلامهم صح
    واخيرا احب اشكر الاخ صاحب الموضوع جدااااااا


  10. #10

    الصورة الرمزية hero_xp10

    رقم العضوية : 89934

    تاريخ التسجيل : 28Feb2011

    المشاركات : 174

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: CBR 954rr

    السيارة[2]: Honda

    الحالة : hero_xp10 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    موضوع جميل جدا وانا قرات نفس الموضوع عن الزيت فى منتدى اجنبى عن الموتوسيكلات
    وكانوا بيسألوا كل واحد بيغير الزيت بعد أد ايه وفى اللى كتب 3000 واللى 5000
    وفى واحد قال انه قرأ فى الكتالوج كالاتى انى الزيت بيعد فى الماتور لمدة 15 الف كيلو وده الشركة كانت كاتباه
    هحاول اشوف الموقع واذا لقيته هبعتلك اللنك برضو



 
صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. اللي معاه هافي لوبو أو يعرف أي حاجة عنها يدخل
    بواسطة mmffor في المنتدى الصيــــــنى العـــــــام
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 24-11-2013, 11:51 AM
  2. اللي يعرف برنامج حلو للايباد يتفضل يدخل
    بواسطة hany63 في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 8
    آخر مشاركة: 04-07-2012, 10:38 AM
  3. اللي يحب يعرف حقيقة العربيات يدخل هنا
    بواسطة mmelg في المنتدى بيــــجو
    مشاركات: 40
    آخر مشاركة: 25-04-2010, 12:19 AM
  4. اللي عايز يعرف البوجيهات اللي تناسب عربيته يدخل هنا
    بواسطة hemalotfy في المنتدى مشاكل الكهربــاء
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 27-03-2010, 06:15 AM
  5. اللي معاه هافي لوبو أو يعرف أي حاجة عنها يدخل
    بواسطة mmffor في المنتدى الصيــــــنى العـــــــام
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 07-12-2009, 05:51 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2