اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة crayvor مشاهدة المشاركة
بلاش نقلب الموضوع عراك.. فرامل اللانوس والفيرنا كلها مزبلة ومش محتاجين حد يرد علينا بالايجاب أو النفي عشان نتأكد من المعلومة دي.

حضرتك سوقت أي نوع من أنواع الفولكس أو الرينو أو حتي الفيات قبل ما تحط الجملة دي بالذات؟ أنا سواء البوينتو أو الجولف كنت باقدر أوقف بيها العربية من سرعة 40 أو 50 الي الصفر في مسافة مش حاحددها عشان ماحدش يقولي "انت قسيتها قبل كدة؟" بس حاقول ان ع الأقل ممكن من 3 ال 4 متر. اللانوس مش أقل من 10 متر. عندنا ف اسكندرية السواقة الطبيعية ع البحر من 80 الي 100 وكنت حاخبط واحد غشيم نقل الحارة عندي علي سرعة واطية أعتقد انها احتاجت 20 متر أو أكتر عشان تقف.. طبعا مش محتاج أقول ان البوينتر كانت بتجيب الوقفة دي ف 8 ل 10 متر.
ملحوظة: كا مهندس الحمد لله عندي اهتمام اني أحدد الابعاد الي حد ما.. يعني كلامي عن تجربة مش باطبش.

اضافة: طب ممكن أعرف السبب ان ماحدش بيرشح اللوجان أو الساجا وخصوصا اللوجان؟ يعني المفروض انها أرخص من الاتنين وأنضف وأعلي ف التكنولوجيا من الاتنين.. دا غير انها برضه انتشرت واللانوس والفيرنا بقي اللي بيجيبهم زي اللي بيجيب شاهين!!
وبأيدك في موضوع اللوجان وبالمناسبة أنا سوقتها وفراملها ممتازة، وأنا كان عندي لانوس وبعديها طيبت نيسان صني وعرفت يعني إيه فرامل قوية وفرامل ضعيفة