هل الضرائب و الرشاوي و الواسطه....حلال ام حرام في هذا الزمن!!!!!!!!
سوءال بيتكرر كتير في ذهني....
و مش عارف بصراحه ايه الصح من الغلط في الزمن الحالي
فكره الضرائب و الرشاوي و الواسطه ....
احب اتكلم عنهم ...و نتكلم بالعقل...هل هي حرام ام حلال في الزمن ده
وليس هل هي قانونيا ام غير قانونيا........
يعني اولا الضرائب......المفروض ان الدوله مطبقاها لأنها بتديلك في مقابلها خدمات....
هل انت شايف انك بتاخد الخدمات ديه.....طيب انا دلوقتي شايف اني مش باخد خدمات باللي بدفعها في الضرائب...
يعني المستشفيات ذي الزفت و الطرق زفتين....و كله بقي ير ادمي
هل لو انا اتهربت من الضرائب ...يبقي حرام شرعا.....؟؟؟؟؟؟
طيب انا كتير بقول لنفسي....دلوقتي جمارك السيارات مرتفعه بطريقه غير طبيعيه...
بينما في جميع الدول اسعار الجمارك اقل بكثير....غير كده كمان انا بدفع ضريبه عاليه جدا و مش باخد حاجه في مقابلها
يعني نفس الفكره ...مش باخد في مكانها طرق مرصوفه كويس ...ولا باخد مكانها اي خدمه ....
فانا بحللها بكلمه......اتاااااوه... وليس ضرائب
فحسبتها مع نفسي كده....(بس محدش ياخد كلامي ثقه....علشان مش عايز افتي...ديه مناقشه)
ان لو عرفت اتهرب من الجمارك ديه ...يبقي حلال ...لأني بدفع زياده في حاجه اقل من ثمنها....
وفي نفس الوقت بقول حرام....لأني باخد حاجه زياده عن بقيه الناس اللي حوليا...
ثانيا الرشاوي.....وكلمه رشاوي ليها مفهومين
واحده حلال و التانيه حرام........
و الفكره هي ليه حرام الرشاوي؟؟؟؟
لأنك بتاخد حاجه مش من حقك بسهوله....او حاجه زياده عن بقيه البشر اللي حوليك ...عن طريق دفع ضريبه(من تحت لتحت يعني)
يعني مثلا اللي بيطلع الرخصه بالفلوس او بواسطه....يعتبر انه اخد حاجه زياده من غير ما يتعب فيها....
(بس في نقطه منها صح ...ازاي تكون حلال)
اما ازاي تكون الرشاوي او الواسطه حلال....(سألنا السوءال ده لمفتي)
تبقي حلال لما تمشي بالطرق الطبيعيه لأخذ الخدمه المطلوبه....ذي بقيه الناس العاديه
و من غير وساطه .....بس لما توعدد فتره كبيره مش عارف تنجز المهمه ديه ....و بقي خلاص استحاله تنجزها بالطرق العاديه
ممكن تستخدم اسلوب الواسطه او الدفع.....(بس ده فقط في حاله عدم استطاعتك انجزها بالطرق العاديه)
و انها خدمه طبيعيه مش حاجه زياده بتاخدها عن بقيه الناس من غير حق....
يعني دلوقتي دخلت امتحان السواقه عشروميت مره و كل شويه تسقط....مع انك بتسوق كويس و حافظ الاشارات
بعد فتره ماتكون خلاص مافيش فايده تطلعها ....ممكن تستغل نقطه الواسطه او الدفع(مش هنقول عليها رشاوي هنا)
طيب واحد ذي حديد عز....ده مش برضوا اسمه احتكار...و الاحتكار معروف انه حرام شرعا
اولا الحديد و الصلب من الصناعات الاستراتيجيه في اي دوله....
يعني لما تتباع لشخص عادي و يتحكم بالسوق مش ده اسمه احتكار.....و عمال يغلي في الاسعار كل شويه
طيب انا لو عرفت بطريقه ما اشتري الطن ارخص بكتير من عز نفسه.....و في نفس الوقت مايكونش بيخسر...
و هقول عن طريق الدفع مش الرشاوي.....
هل كده يبقي حرام ام حلال
ياريت نناقش الفكره ديه....لأن اكيد معظمنا فكر في الموضوع ده...
و انا عارف ان مش صح اننا نفتي.....بس انا بقول مناقشه وليس فتوي
و ياريت اي حد فاهم ودارس فقه و شريعه ...يناقش معانا في النقط ديه
و اسف علي الاطاله....بس دماغي بدأت تتعب من التفكير:(