ده يا دكتور احمد ...خطاب قائد المجاهدين العرب في الشيشان استشهد عن عمر 33 سنة وقصته عظيمة جدااااااا .
حرد على حضرتك رد بسيط
تفسير الأحاديث الصحيحة قد تختلف بين الشيوخ والعلماء فما بالك بأفراد عاديين ينظرون لها بمنظورهم الخاص
هل حضرتك متأكد ان غالبية الشعب فاهم وواعى وبياخد من الحلول ايسرها كما علمنا ديننا ؟
مفيش حد يقدر يقول نعم
عشان كدة قلت
نترك تلك الامور للقانون اللى كلنا حنشارك فى وضعة ويوجد من هم اولى واعلى مننا علما وشأننا حيضعوا بنودة ووقتها كلنا نمشى عليها
واكيد حضرتك عارف ان كل الأطياف موافقة على ان الشريعة الاسلامية هى مصدر القانون والسلطات
لكن مينفعش تتساب كدة ونقول هى واضحة
قد تكون واضحة لك ولكنها ضبابية عند اخر ووقتها تظهر المشاكل والحروب
الطعن رقم 1348 لسنة 45 مكتب فنى 26 صفحة رقم 891
بتاريخ 29-12-1975
الموضوع : فعل فاضح
الموضوع الفرعي : الركن المادى لجريمة الفعل الفاضح
فقرة رقم : 1
لما كانت المادة 278 من قانون العقوبات تنص على أن " كل من فعل علانية فعلاً فاضحاً مخلاً بالحياء ، يعاقب بالحبس مدة لا تزيد على سنة ، أو غرامة لا تتجاوز خمسين جنيهاً " . و كان يبين من هذا النص أن الجريمة لا تقوم إلا بتوافر أركان ثلاثة - " الأول " فعل مادى يخدش فى المرء حياء العين أو الأذن ، سواء وقع الفعل على جسم الغير أو أوقعة الجانى على نفسه . " الثانى " - العلانية ، و لا يشترط لتوافرها أن يشاهد الغير عمل الجانى فعلاً ، بل يكفى أن تكون المشاهدة محتملة . " و الثالث " القصد الجنائى ، و هو تعمد الجانى إتيان الفعل . و لما كانت مداعبة الطاعن لسيدة بالطريق العام و إحتضانه لها من الخلف ، مما أثار شعور المارة حسبما إستظهره الحكم المطعون فيه ، ينطوى فى ذاته على الفعل الفاضح العلنى المنصوص عليه فى المادة 278 من قانون العقوبات لإتيان المتهم علانية فعلاً فاضحاً يخدش الحياء على النحو المتقدم
لطعن رقم 1318 لسنة 46 مجموعة عمر 1ع صفحة رقم 270
بتاريخ 18-04-1929
الموضوع : فعل فاضح
الموضوع الفرعي : الركن المادى لجريمة الفعل الفاضح
فقرة رقم : 1
القانون يعاقب على كل فعل فاضح مخل بالحياء . و تقدير الأفعال التى من هذا القبيل يختلف بإختلاف الأوساط و البيئات و إستعداد أنفس أهليهما و عاطفة الحياء عندهم للتأثر
دة القانون
بس برضو هو فيه سوال لصاحب الموضوع
هو حضريتك لو لقيت واحد بيتسرق و لا واحد بيضرب و لا واحد بيتقتل
انا اتسرقت منى عربيه و اتثبت على الدائرى فى المعادى و الناس كانت بيتعدى و شيفانى متثبت و بيعملو عبط
ولا الرجوله كلها بيتطلع لما نلاقى واحد ماشى مع واحد و لا واحد بيبوس واحده تبقا دى الفضيحه
لاكن واحد بيتقتل و بيتسرق منو العربيه الناس بيتعلم عبط
انا مش بتكلم على حضرتك انا بتكلم على الناس البيتقول الى يشوف غلط ميسكوتش عانو
طبعا لما اقول ملكش دعوه بيهم اكون علمانى
منسيب القانون يطبقوه رجال القانون يانقضيها بالدراع بقا بس زى مبتقف للبيبوس
اقف للبيضرب بالنار
كل واحد يعمل اللى يقدر عليه
لو تقدر تدافع عن المظلوم ولو بكلمة وتقاعست يبقى حرام عليك
ولو تقدر تنهى عن منكر فى الشارع وتقاعست يبقى برضه حرام عليك
اعمل اللى تقدر عليه
إنما لو مش هتقدر تقف قدام سلاح آلى يبقى تمنع نفسك من الأمر بالمعروف من بابه دا يبقى زى اللى بيقول طالما مش هواظب على صلاة الجماعة يبقى بلاها صلاة
بص..الشاهد من سردي للموضوع هو احياء وتذكير الناس بالصفات اللى بيشتهر بيها العرب والمصريين في التاريخ وهي الشهامة والمرؤة والنخوة والشجاعة ....بالنسبة للمواقف اللى حضرتك سردتها والموقف اللى انا اتعرضتله بيقف علي حد الإستطاعة مش شجاعة وبس موضوعي تطور بطريقة غير متوقعة وكنت احسبها مجرد نصيحة من داخل السيارة ونكمل الطريق لكن المسألة تطورت بشكل غير مقصود..فيه فرق لما الناس بتعمل عبط وفرق لما حد منهم يحاول يعمل اي حاجة علي قدر استطاعته سواء هيبلغ الشرطة او يجيب مساعدة او يحاول يشتت انتباه المجرمين او يرجع حتي يطمن عليك ويتابع الموقف .
نفهم من كلام حضرتك انك لا تؤمن بالقانون المصرى الشرعى المطبق حاليا و تؤمن فقط بتطبيق القانون الشخصى (اى ينفذة المرء بنفسة)القائم على اقامة الحد و هو الرجم حتى الموت فى حالة الفعل الفاضح
اعذرنى يا دكتور مش سخرية اللى هقولة دة
فى حالة تطبيق حد الرجم تفتكر هتشترى اية من دول
عبوة 50 زلطة متوسطة الحجم انتاج مصرى
عبوة 100 زلطة حجم عائلى انتاج صينى و اكيد ارخص