اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aif مشاهدة المشاركة
طبعا يكون احسن لو الست التزمت بيتها .... لكن ده مش متوفر للكثير من النساء
اما الستات اللي بيشتغلو بدل ازواجهم ...دول كتير في مجتمعنا ... ممكن يكون الزوج بيشتغل ... لكن دخلة مش كفاية والزوجة هي اللي دخلها كبير والبيت مش ح يقدر يستغني عن دخلها ....يبقي لازم تشتغل ...انا اعرف واحدة بالحال دة وست منقبة وملتزمة جدا ....لكن دخل زوجها علي قد حاله و عندها 4 بنات وولاد في التعليم والجامعات ... تعمل اية ؟؟؟؟؟
وفيه اللي زوجها مسافر يدور علي اكل عيشه في الخارج ... تعمل اية من غير عربية .... وممكن واحدة مطلقة او ارملة او مش متزوجة ... يعملوا اية من غير ما يسوقو
انا ضد عمل المرأة الا في الضرورة .... لكن السواقة دي حاجة مختلفة
وايام الرسول عليه الصلاة والسلام كان النساء بيركبو الخيل والحمير والبغال... ولم يمنعهم الرسول من ذلك ... وكانو يتاجرن ويشاركن في المعارك
قيادة المرأة تحفظها من الاهانة والبهدلة في المواصلات العامة والخاصة وده من منظور ديني ادعي ان يكون بغض النظر عن انها بتشتغل والا لأ ... عندها ظروف تضطرها للسواقة والا لأ
ايهم افضل ( من منظور ديني ) ... المرأة تقود سيارتها ( ونستحمل منها بعض الاخطاء ) ام انها تتبهدل في مواصلات مصر المحروسة
لو اختك او زوجتك او والدتك تختار لها ايه ؟؟؟؟
طبعا مش كل الستات اللي بيسوقو تنطبق عليهم الحاجات اللي انا ذكرتها ... لكن ما نقدرش نقول اللي عندها ظروف معينة تسوق والباقي لأ ... احنا بنتكلم كلام عام ....ولازم يكون فيه شواذ لكل قاعدة ....زي ما برضه فيه شباب صغير بيسوق بتهور وبدون هدف وبيتسبب في مقتل اسر بالكامل بالرعونة والتسيب ....
اتفق معك في معظم كلامك ، ما عدا ان انا شايف ان لو دخل الزوج يكفي حتى الاساسيات فلا داعي لعمل المرأه

ونخلص فيما تبقى الا مبدأين نتفق فيهما

1 - انه لا داعي لعمل المراه الا في الضرورة وكذلك لا داعي لقيادتها السيارة الا في اضيق الحدود ايضا للضرورة ( وعلى فكره في السعوديه ممنوع سواقة المرأة على الاطلاق )

2 - في تلك الحالات الضروريه يجب ان تتعلم السواقه الصحيحه ، مش تمشي وخلاص وفاكره انها ماشيه بمبدأ السيدات اولا