اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Masret مشاهدة المشاركة
هذا الرد مقتبس
حكم خبرتى فى مجالات حفر البترول فى المناطق الصحراوية أؤكد أن تحليل الصورة المنتشرة على الفيس بوك لشاب يعرض مساحة ضخمة على الأرض باعتبارها موقع تسريب للبنزين و السولار اختلاقاً للأزمة الحالية غير صحيح فالزيوت الثقيلة و بسبب خواصها الفيزيائية وحدها التى من الممكن أن تكون هذا الشكل على الرمل و لا تمتصها التربة الرملية الا بصعوبة بالغة - البنزين سريع التطاير و بيختفى فى دقائق و السولار ابطأ نسبياً بس استحالة يسبب اللون الغامق دة - اغلب الظن ان اللى فى الصورة (طفلة زيتية) بفتح الطاء - و دة اسم الخلطة المستخدمة فى حفر ابار البترول و هذا النوع بالاخص استحالة التربة الرملية تمتصة و احياناً نتيجة تسريبات اسفل خزانات حفارات البترول تتواجد مثل هذة البقايا و أذكر شخصياً حادثة تسرب حضرتها بنفسى من هذا النوع كان مقدار التسرب فيها حوالى 8 - 10 براميل فقط و بسبب عدم امتصاص التربة الرملية لها ظللنا نسبح حوالى 3 ايام فى بحيرة من هذة المادة و استخدمنا معدات شفط و كميات رهيبة من الرمل لردمها قدر المستطاع (لاحظوا الشكل المستطيل فى الصورة و الذى يُرجح وجود خزان أو اثنان سابقاً فى هذا الموقع
-الكلام ده ممكن يبقي صح وفعلا في مواقع الحفر بيبقي فيه حفر مماثلة تسمي بورا ( Bore ) واحدة مملوءة بماء لزوم الخلط وتحضير الطفلة المستخدمة فالحفر. والحفرة الاخري بيتم تجميع فيها ناتج عملية الحفر من التربة.

- وفعلا الطفلة الزيتية او ال oil base mud اللي بيتم خلطها بديزل وسوائل غير المياة لتسهيل عملية الحفر وعلي حسب الطبقة المراد حفرها بتبقي شبه اللي فالصورة.

- بس في حالة اثبات ان ده فعلا موقع حفر سابق من وجود بير بترول يبعد مالايزيد عن 100 متر من مكان الحفرتين. وسهل اثباته جدا لان اي بير بترول حتي لو مجرد استكشاف مش انتاج لا يتم ردمه بعد حفره.