بسم الله الرحمن الرحيم
ترددت كثير ... أقول ولا مقولش ... مرة بقول خلينا احكي لزمايلي على الي حصل ومره بقول يواد بلاش هيا الناس ناقصة قلق وخوف ورعب ... الناس فيها الي مكفيها ... بس بقول يمكن لمن أحكي وأقول الناس تاخود الحيطة والحذر ... للحرمية دول ... بس كمان انا ذات نفسي لمن بلاقي واحد كاتب تحذير او قصة حصلتلو للأنفلات الامني بقول في نفسي أكيد ده من رجالة النظام السابق (الحزب الوطني ) وعمال يخوف الناس علشان الناس تترحم على أيام حسني مبارك .ويعفو عنو .

ودي بلد الاشعات متصدقش كل حاجة تسمعها ومتصدقش كل حاجة تقراها ... ناس بتحب تهول الامور لغايت ماحصل مع زوجتي الي حصلها .

كانت ياسيدي زوجتي العزيزة وقت ماكنت في معرض الاهرام بتمشى انا ... أبوها تعب وأتصلو عليها وقالولها تعالي ... فكلمتني قلتلها خلاص خودي العربية وروحيلو ... وانا لمن أخلص شغل هبقى أعدي عليكم ... طبعاً مقدرتش أقلها أني في معرض العربيات بتمشى مع صحابي والشلة بتاعتي الي هيا اساسا مبتطقهمش (وقلتلها أني في شغل ) يمكن لأنها مش ممكن تقدر قد أيه العربيات بتمثل ليا في حياتي ... الي هيا أهم من حياة أبوها عندي . لأني بستنى المعرض من السنة للسنة .

المهم كانت الساعه 8 بالليل بعد صلاة العشا مباشرةً وعلى محور 6 أكتوبر المتجه لميدان لبنان في الوقت ده وفي يوم الجمعة كانت الدنيا زحمة ... الزحمة الطبيعية للمحور فقالت تمشي هيا ناحية اليمين لأن اليمين بيتحرك اسرع ... والطريق واقف وقفه منيلة بنيلة .

بصت لقت واد شكلو مريب قاعد على سور المحور وعمال بيبص على العربيات ... طبعاً انا كنت منبه عليها قبل كده تسوقر السنتر لوك ... وتقفل الشبابيك ومش مشكلة تشغل التكيف حتى لو على المروحة علشان محدش يثبت منها العربية ويسرقها ... المهم عدت الواد ومفيش كام متر ... وشوية بصت لقيت الشباك الي جمب السواق أتكسر والقزاز طار في وشها وعنيها لمحة الواد على اخر لحظة ماسك طوبة وطراااااااااااااااااااااا اااااااااخ في شباك العربية ، وطبعاً في لمح البصر ... وفي ثواني لا تذكر كان الواد مد أيدو وخد الشنطة بتاعتها بعد مكسر الشباك مباشرة ً ... وكردة فعل لأي أنسان شاف قزاز بيطير في عنيه أكيد هيحط أيدو على وشو علشان يحمي عنية ... المهم الناس أصحاب العربيات الي شافو الموقف نزلو كلمهم جري عليها في عربيتها ونزلو جري ورى الواد قام الواد نط من سور المحور في الغيطان الي هناك .
وأدي صور العربية والشباك المتكســــــــــــر ......



الي يشوف الصور ... يفتكر أنها صورة عربية واحد ناسي فيها شنطة او لاب توووب لكن الجديد ، أن يكون صاحبها فيها وسايق وماشي بعربيتو وواحد يحدف عليه طوبة ويكسر قزازو ويسرقو وهو سايق ... طول عمرنا بنسمع عن وحده ست كانت ماشية على رجليها وجه عيل خطف منها الشنطة بتاعتها وجري ... لكن عمركم سمعتو عن واحد راكب عربيتو وعامل السنتر لوك وقافل الشبابيك واقف وسط الزحمة يعني وسط الناس ويتسرق بالمنظر ده ... فعلاً عليه العوض ومنو العوض ..


عليه العوض ومنو العوض


تصور أنو يحصلك نفس الموقف ... ومحدش يقلي لا انا لوكنت موجود هعمل وأساوي وأجري وراه ... أقوله مش هتلحق تعمل حاجة ، أنتا أصلاً مش هتستوعب الموقف وهتبقى مزهول ... وعقبال ماتفكر أيه الي كسر قزاز عربيتك وانتا سايقها هيكون الواد سرقك وجري ...

المصيبة أن 90% من ستات مصر لو كانو سايقين بيحطو الشنطة على الكرسي الي جمبهم ...
و90% كمان من ستات مصر اذا كانو جمب ازوجهم ... بيحطو الشنطة على حجرهم .
حتى الرجالة بيبقو سايقين وحطط الموبايل او الشنطة بتاعتو مع علبة السجاير على الكرسي الي جمبهم او على التابلوة .

ومن ساعة الي حصل ده لغايت دلوقتي وانا شايف في عنين مراتي الي بحمد ربنا انهم متفقعوش او وشها اتشلفط بسبب القزاز ... وانا شايف في عنيها نظرة حزن وأسى ... وخوف أنها تنزل الشارع لعدم شعورها بالامان ... دي وحده قاعدة في عربيتها وقافلة عليها الباب والشباك والسنتر وفي وسط الناس وتتسرق بالمنظر دهوو ... ومراتي دكتورة (يعني أمرأة عاملة ) يعني من البيت للمستشفى للعيادة لشراء حاجيات البيت ... وبنتشارك ونتساعد في الحياة علشان نعرف نربي عيلنا الي بنجري وراهم وورى أكل عيشنا علشان نعرف نربيهم ونصرف عليهم . ومش هقول غير كلمة وحدة حسبي الله ونعم الوكيل ... انا بجد بجد مش زعلان على شنطتها الي اتسرقت وفيها الموبايل والرخص والبطاقة والاتي أم بتاعتها ومصروف البيت ... ولا زعلان على الشباك ألي أتكسـر ... ولا زعلان على وش مراتي الي أتشلفط بس الحمدالله خدوش طفيفة خارجية ... لكن بجد انا زعلان على البلد ... والناس الجعانة الفقرانة ... الي هتبتدي تهاجم كل الناس ، وعازرهم لأن معاهم حق الجوع كافر ... بس كمان ميصحش يتشطرو على وحده ست .وينهبو ماليس من حقهم .