اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة screenplays مشاهدة المشاركة
الواحد صراحه معدلوش نفس يعمل اي حاجه حتي الصلاه
ياعزيزي الغالي ... انا بلاحظ من مشاركتك أنك عندك نوع من الاكتئاب الحاد ، وانك حزين بقالك فترة كبيـرة ... أن كنت حابس نفسك في البيت ياريت تخرج من عزلتك ، وأن كنت بعيد من أصدقائك حول تتصل بيهم وتكلمهم ...

متستسلمش كده لليئس ... وحاول تلجء لربنا هو مفرج كل الكروب والهموم ... لكن أذا حسيت برضو انك مازلت حزين ، يبقى أنتا دخلت من مرحلة لمراحل الاكتئاب ، ودي ملهاش حل غير بالاشراف الطبي ... وتاخود علاج للاكتئاب ... لأن مرات كتير الانسان يكون عندو أكتئاب وحزين ويائس على طول وهو مش واخد بالو ، وأضرارو كبيرة ... منها السكـر لا قدر الله أو ارتفاع الضغط ... أو تساقط الشعر (لمرحلة الصلع ) .

لذلك الرسول صلى الله عليه وسلم بيقلك أيه (اللهم أني أعوذ بك من الهم والحــــــــــزن ) فبيتعوز من الهم والحزن كأنو بيتعوذ من الشيطان لأن كل أمراض الدنيا بتيجي بسبب الهم والحزن واليأس والاكتئاب .

وفي كمان كده سور صغيرة في القران بس سور جميلة كل مالواحد يكون حزين لو فتح المصحف وقارلو شوية حتى ولو كم سورة صغيرة هتبص تلاقي نفسك كده أرتحت نفسياً وأتفتحت نفسك للحياة زي سورة الانسان والملك والرحمن . أو حتى أية الكرسي ... وتحياتي ليك يا غالي .