فريق زدني للتنمية البشرية هايبدأو موسم التدريب الصيفي Zedny Summer 2008 و يوم الجمعة اللي جاية و السبت ان شاء الله - 20 و 21 يونية هاتكون المحاضرة الافتتاحية اللي هانعرف فيها تفاصيل البرامج التدريبية للصيف ده.

للي ما يعرفش زدني همه مجموعة من الشباب اللي كانوا زينا بالظبط.. بينتقدوا حال الشباب في البلد و يشتكوا من حاجات كتير زي ضعف الهمم و السلوكيات اللي مش مظبوطة و فقد الشباب للطموح و تحديد الهدف و الإصرار على النجاح.. بس ما فضلوش يشتكوا كتير.. قرروا انهم يعملوا حاجة.. و لما فكروا يقدرو يعملوا ايه لقوا انهم عندهم مهارات شخصية معينة اتعلموها عن طريق دورات تدريبية كانوا بياخدوها في الشركات المتعددة الجنسيات اللي بيشتغلوا فيها.. الدورات دي بآلاف الجنيهات و شافوا ان من الصعب.. بل من المستحيل ان يقدر عليها شباب الجامعة او خريجي الجامعات العاديين.. فاستعانو بالله و قرروا انهم يدوا الكورسات دي بنفسهم بأجر رمزي جددددددددددا و بدأوا في صيف 2004 بفكرة بسيطة جدا انما حماس و إيمان بالله كبيييييييييير جدا :)

زدني دلوقتي ما شاء الله كبر عدد أعضائها بصورة كبيرة و لله الحمد أشرف بإني واحدة من الأعضاء دول.. معظمنا متطوعين بيجمعنا نفس الهدف.. عايزين نعمل حاجة لأهل البلد دي.. عايزين الشباب يبقوا محددين هدفهم و عارفين ازاي يروحوا له.. عارفين قيمة الوقت و عارفين ازاي يستغلوه.. طموحين و عايزين ينجحوا في حياتهم و في نفس الوقت بيتوكلوا على الله و ياخدوا بأسباب النجاح.. عايزين شباب يشرف دينه و بلده و أمته.. عايزين أسر مترابطة و أطفال متأسسين كويس عشان يطلعوا شباب صالحين.

في ال4 سنين اللي فاتوا ربنا قدر شباب فريق زدني انهم يدربوا حوالي 50 ألف متدرب و متدربة داخل و خارج زدني و غير الأرقام كمان الحمد لله أثر زدني بدأ يظهر على شباب مصر.. يمكن أثر طفيف و لا يكاد يرى بالعين المجردة بالنسبة للإحباطات اللي مالية البلد.. انما كفاية لما تلاقي حد بيقول لك انا حياتي اتغيرت من ساعة ما بدأت أحضر في زدني.. او اللي بتقول انا حاسة اني بقيت واحدة تانية من ساعة ما حضرت المحاضرة الفلانية.. طبعا ده غير ظهور بعض الفرق الأخرى للتنمية البشرية اللي بتحذو حذو زدني في التدريب.

مش هاطول عليكوا في الشرح كتير عن زدني.. مع اني فعلا طولت
تعالو بس شرفونا في المحاضرة الافتتاحية كما هو مبين في توقيعي و هاتعرفوا كل حاجة عن الجديد في زدني في صيف 2008. و اللي عايز يستفسر عن أي حاجة رقم الموبايل بتاعهم هو 0114435111 و هيلاقي فريق خدمة العملاء على أتم استعداد للرد على أي استفسار. و الموقع بتاع زدني في اللينك اللي في توقيعي :)


***هذا العرض لنشاطات فريق زدنى تم بالتنسيق مع ادارة المنتدى -الإدارة 4*******