| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 11 إلى 20 من 21

  1. #11

    الصورة الرمزية ahmed1981

    رقم العضوية : 778

    تاريخ التسجيل : 24May2007

    المشاركات : 6,693

    النوع : ذكر

    الاقامة : العالم الإسلامي

    السيارة: C

    السيارة[2]: G

    الحالة : ahmed1981 غير متواجد حالياً

    Exclamation -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tayson54 مشاهدة المشاركة
    عن طريق القمار ازاي يا استاذ احمد ده بيقول لك يناصيب هو اليناصيب حرام ؟
    اليانصيب هو القمار
    والقمار هو اليانصيب
    لا فرق البتة :)
    وكل مسابقات إتصل ب 0900 قمار بإجماع علماء المسلمين في جميع أنحاء العالم

    مهندس أحمد. facebook.com/AHMED1981
    facebook.com/AHMED1981MECHANICAL


  2. #12

    الصورة الرمزية mada121977

    رقم العضوية : 198

    تاريخ التسجيل : 25Apr2007

    المشاركات : 2,429

    النوع : ذكر

    الحالة : mada121977 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    طيب ممكن حد يجيب لينا لينكات عن فتاوى فى الموضوع ده (موضوع مسابقات التليفون ) علشان انا سمعت رأى بيوافق عليها ورأى بيعارضها فأيهما صواب ؟؟

    وهل شهادات البنك الاهلى (شهادات المليونير )اللى عليها جوايز حرام كمان ولا ايه ؟


  3. #13

    الصورة الرمزية Mido80

    رقم العضوية : 3674

    تاريخ التسجيل : 11Dec2007

    المشاركات : 603

    النوع : ذكر

    الاقامة : Qatar

    السيارة: تويوتا برادو

    السيارة[2]: هيونداي سوناتا

    الحالة : Mido80 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    احنا لية بنبص لها من الناحية دي. طب لية ما تقولوش عليها حظ او توفيق من ربنا. يعني علي سبيل المثال لو تاجر اشتري بضاعة بمليون جنية وخزنها وبعد اسبوع او اسبوعين باعها وجابت لة 2 مليون جنية. هل دة يعتبر حرام هو كمان؟
    انا رايي الشخصي ان الفلوس دي مكسب عادي جدا زي اي شئ.


  4. #14

    الصورة الرمزية hesham_tawfiq

    رقم العضوية : 1989

    تاريخ التسجيل : 31Aug2007

    المشاركات : 875

    النوع : ذكر

    الاقامة : 6 october city

    السيارة: Proton Saga

    السيارة[2]: Renault Logan

    دراجة بخارية: لايوجد

    الحالة : hesham_tawfiq غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    يا استاذ ميدو80 بلاش خلط الامور
    التجاره حلال طبعا ومحدش قال غير كده
    احنا بنتكللم على انك بتدفع فلوس على امل انك تكسب جايزه ويا تكسبها او متكسبهاش
    انما محدش جاب سيرة التجاره خالص والبضاعه والبع والشرا !!!


  5. #15

    الصورة الرمزية muslem

    رقم العضوية : 6116

    تاريخ التسجيل : 20Feb2008

    المشاركات : 488

    النوع : ذكر

    الاقامة : الشيخ زايد

    السيارة: bydf3

    السيارة[2]: فيات 125

    الحالة : muslem غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    هوفعلا قمار يعني فلوسه قمار و ده امتحان من ربنا له
    من زمان جدا و معروف ان اليانصيب قمار و الشيوخ قالوا كده بس يظهر المعلومة دى متعرفهاش
    لانى بيدفع فلوس و يا يكسب يا يخسر زي القمار نفس الشئ

    [justify]حد يشاورنى عملت حادثة و الميكانيكي نصب على و مش عايز يخلص العربية من اكتر من 3شهور
    http://www.nilemotors.net/Nile/236595-a.html
    [/justify]


  6. #16

    الصورة الرمزية muslem

    رقم العضوية : 6116

    تاريخ التسجيل : 20Feb2008

    المشاركات : 488

    النوع : ذكر

    الاقامة : الشيخ زايد

    السيارة: bydf3

    السيارة[2]: فيات 125

    الحالة : muslem غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    وهل شهادات البنك الاهلى (شهادات المليونير )اللى عليها جوايز حرام كمان ولا ايه ؟
    لا مش حرام طالما مش بتخسر فلوسك
    لكن اليانصيب بتخسر فلوسك لو مكسبتش يعنى =قمار

    [justify]حد يشاورنى عملت حادثة و الميكانيكي نصب على و مش عايز يخلص العربية من اكتر من 3شهور
    http://www.nilemotors.net/Nile/236595-a.html
    [/justify]


  7. #17

    الصورة الرمزية AhmedElsayed

    رقم العضوية : 51

    تاريخ التسجيل : 18Apr2007

    المشاركات : 276

    الحالة : AhmedElsayed غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة muslem مشاهدة المشاركة
    لا مش حرام طالما مش بتخسر فلوسك
    لكن اليانصيب بتخسر فلوسك لو مكسبتش يعنى =قمار
    بس معلش هى حرام من ناحية تانية خالص
    ان ببساطة فلوس البنوك دى كلها جاية من الفوائد وبالتالى فهى حرام لمن يرى ان فوائد البنوك ربا


  8. #18

    الصورة الرمزية MTAK

    رقم العضوية : 604

    تاريخ التسجيل : 12May2007

    المشاركات : 3,344

    النوع : ذكر

    الاقامة : مصر المحروسة-السويس

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: الحمد لله Tiida 07 auto

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : MTAK غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    السؤال:
    سائل يسأل عن حكم التعامل باليانصيب، ودفع المال فيه، وشراء أوراقه؛ لأجل الربح، وتارة تكسب أضعاف ما دفعته، وتارة لا تكسب شيئاً، فهل يحل هذا؟

    المفتي: عبدالله بن عبدالعزيز العقيل الإجابة:

    لا شك أن اليانصيب نوع من أنواع القمار، والقمار من الميسر الذي أمرنا الله باجتنابه، وحذرنا عنه بقوله تعالى: {يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ * إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَن ذِكْرِ الله وَعَنِ الصَّلاةِ فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ} (1)، قال الإمام صديق بن حسن خان القنوجي في تفسيره (فتح البيان): قال جماعة (2) من السلف من الصحابة والتابعين ومن بعدهم: كل شيء فيه قمار من نرد، أو شطرنج، أو غيرهما، فهو من الميسر حتى لعب الصبيان بالجوز والكعاب إلا ما أبيح من الرهان في الخيل، والقرعة في استخراج الحقوق.

    وقال مالك: الميسر ميسران: ميسر اللهو، وميسر القمار، فمن ميسر اللهو: النرد، والشطرنج، والملاهي كلها. وميسر القمار: ما يتخاطر الناس عليه وكل ما قومر به فهو ميسر: كالطاب، والمنقلة، والطاولة، وغيرها.

    وقال قتادة: الميسر: هو القمار(3). وقال ابن عباس: كل القمار من الميسر حتى لعب الصبيان بالجوز والكعاب (4)، وعن علي بن أبي طالب قال: النرد، والشطرنج من الميسر(5)، وعنه قال: الشطرنج ميسر الأعاجم وقال قاسم بن محمد: كل ما ألهى عن ذكر الله وعن الصلاة فهو ميسر.

    وعن ابن الزبير قال: يا أهل مكة، بلغني عن رجال يلعبون بلعبة يقال لها: نردشير، والله يقول في كتابه: {إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ} إِلى قوله: {فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ}، وإني أحلف بالله، لا أوتى بأحد يلعب بها إلا عاقبته في شعره وبشره، وأعطيت سلبه لمن أتاني به، وعن مالك بن أنس قال: الشطرنج من النرد، وقال: بلغنا عن ابن عباس: أنه ولي مال يتيم، فأحرقها (6). وسئل ابن عمر عن الشطرنج، فقال: هي شر من النرد (7)، وسئل أبو جعفر عنه، فقال: تلك المجوسية، فلا تلعبوا بها (8). وأخرج ابن أبي شيبة، وابن أبي الدنيا، عن أبي موسى الأشعري قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: "من لعب بالنردشير فقد عصى الله ورسوله" (9)، وقال ابن سيرين: ما كان من لعب فيه قمار، أو صياح، أو شر، فهو من الميسر (10) انتهى.

    وقال الشيخ محمد رشيد رضا في فتاواه: اليانصيب: نوع من أنواع القمار. كيفيته: أن يضع امرؤ أو شركة قراطيس صغيرة فيها أرقام تسمى نِمَرَا، أي: أعداداً يذكر في كل قرطاس منها ما يدل على أن كذا من هذه النِّمرَ يسحب في يوم كذا، وأن طائفة منها -أي النِّمرَ- يربح كذا قرشاً، أو جنيهاً، أو فرنكاً، وكذا منها يربح كذا، أي: أقل من ذلك، ويبيعون هذه القراطيس بثمن قليل بالنسبة إلى ما يرجى من بعضها، ويشتريها من يشتريها، أملاً أن تكون النمرة فيما يشتريه من النمر الرابحة، وإذن يكون أعطى قليلاً، وأخذ كثيراً، وكيفية السحب: أن توضع بطائق عليها.

    ___________________________________________

    1 - سورة المائدة: الآيتان (90، 91).
    2 - مفهوم هذا الكلام موجود في (فتح البيان) (3/84)، ط مطبعة العاصمة لعبد المحيي علي محفوظ.
    3 – (تحريم النرد) للآجري، (46) وسنده صحيح.
    4 – (الدر المنثور) للسيوطي (2/319)، وعزاه لابن المنذر.
    5 - (أسد الغابة) (5/ 286)، وهو في أبي داود (5260)، والترمذي (1485)، وابن أبي شيبة (5/ 404، 405).
    6 - أخرجه البيهقي (10/ 212).
    7 - أخرجه البيهقي (10/ 212).
    8 - أخرجه البيهقي (10/ 212).
    9 - أبو داود (4938)، وابن ماجه (3762)، وأبو داود الطيالسي في (مسنده) (1/ 351)، وأعله أبو زرعة وغيره بالإرسال وهو منقطع. وفي الباب آثار كثيرة صحيحة في ذم النرد والزجر عنه.
    10 - (الدر المنثور) (2/ 320)، وعزاه لابن أبي الدنيا وأبي الشيخ، ولم نقف على سنده.

    منقــــــــــــــــــــــ ــــــول من موقع http://www.islamway.com

    كيميائى / محمد طه
    ------------------
    بسم الله الرحمن الرحيم
    وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ
    صدق الله العظيم
    التوبة 105


  9. #19

    الصورة الرمزية ahmed1981

    رقم العضوية : 778

    تاريخ التسجيل : 24May2007

    المشاركات : 6,693

    النوع : ذكر

    الاقامة : العالم الإسلامي

    السيارة: C

    السيارة[2]: G

    الحالة : ahmed1981 غير متواجد حالياً

    Lightbulb -

    من موسوعة دار الإفتاء المصرية لمئة عام

    الموضوع (316) بيع أوراق اليانصيب.
    المفتى : فضيلة الشيخ محمد بخيت.
    رجب 1335 - 23 من أبريل 1917 م.

    سئل : 1 - هل الأموال التى تجمع من أثمان أوراق اليانصيب حلال لمن أصدر هذه الأوارق أم لا.
    أجاب : اطلعنا على هذا السؤال. وإن ما يعرف باليانصيب قمار محرم شرعا فكل مال يجمع بهذه الطريقة يملكه جامعه ملكا محرما وخبيثا ويجب رده لأربابه مادام موجودا بيد من قبضه.

    مهندس أحمد. facebook.com/AHMED1981
    facebook.com/AHMED1981MECHANICAL


  10. #20

    الصورة الرمزية Karim_Monir

    رقم العضوية : 32

    تاريخ التسجيل : 17Apr2007

    المشاركات : 26,316

    النوع : ذكر

    الاقامة : جسر السويس-القاهرة

    السيارة: BMW E90

    السيارة[2]: Jeep KK 2009

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : Karim_Monir غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اليانصيب قمار
    وكمان جايزة المليونير
    لانه بيحجز على فلوس الشهادة ماتقدرش تستردها في اي وقت الا بعد انقضاء وقت معين
    وبالتالي بتكون قمار وسحت


    جروب ورشة نايل موتورز علي الفيس بوك


    صفحة ورشة نايل موتورز على الفيس بوك



 
صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 1 2 3 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. سمعتوا مدير الامن العام قال ايه ؟!!!(شكلها فرجت ان شاء الله)
    بواسطة SkyBird في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 10-05-2011, 03:18 AM
  2. يحماعه سمعتوا عن الحمله دى
    بواسطة m.aligamal في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 29-01-2010, 04:05 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2