اخى [COLOR=window....]Screenplays[/COLOR] و [COLOR=window....]H A R D[/COLOR]
محور كلامكم عن المقدرة المالية معنى ذلك ان لو الواحد معاه يتوكل على لله
عرض للطباعة
اخى [COLOR=window....]Screenplays[/COLOR] و [COLOR=window....]H A R D[/COLOR]
محور كلامكم عن المقدرة المالية معنى ذلك ان لو الواحد معاه يتوكل على لله
أخى الشيخ خالد
وكيف العدل بين الزوجات ؟
اذا كان على المأكل والمشرب والملبس فالامر هين بأذن الله
عوامل كتير
موقف الزوجه الاولي
نظام الزوجه التانيه
موقف الاولاد
موقف العائله و الاصدقاء
اسباب الجواز التاني
الخ الخ الخ
صدقني حوار ملوش اي لزمه طالما ملوش سبب قوي
و صدقني هتدخل نفسك في مشاكل مالهاش حصر و هتندم
بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله
أخي الفاضل / محمد بلال
على الزوج التسوية بين الزوجات والعدل بينهن بالسوية في أربع أشياء
المبيت - السكنى - النفقة - الكسوة
1 - المبيت ( فإن بات عند هذه ليلة بات عند الأخرى ليلة ,
وإن بات عند هذه ليلتين بات عند الأخرى ليلتين وهكذا )
قال تعالى وعاشروهن بالمعروف وليس الميل من المعروف
2 - السكنى ( بحيث يكون لكل منهما مسكن شرعي مستقل )
قال تعالى أسكنوهن من حيث سكنتم
3 - النفقة
4 - الكسوة ( فيجب العدل بينهما في النفقة والكسوة وإلا أثم الزوج )
الزواج الثانى ليس خيار مطلق للرجل بل هو مقنن بمواقف وحالات محددة ....... ولكنه يستخدم الان كوسيلة من وسائل إذلال المرأة وفرض التسلط وده ناتج عن الفهم الخاطىء لأصل الدين
السؤال تقليدى وليست له إجابات قاطعة لأن الشيطان دائما فى التفاصيل كما يقولون والأمور نسبية وليست مطلقة الحكم
وهناك أولويات أخرى فى الحياة يجب أن نضعها فى الحسبان غير مسألة التعدد وأنا لا ألغى شرع الله ولكنى أدعو الى الإستخدام الرشيد لهذا الشرع
وكما قال سيدنا عمر رائد الفكر التحررى وبانى نهضة الإسلام الحقيقة ومن حول الدين الى دولة نابضة بالحياة والعدل ...... قال : لو كان الدين بالعقل لكان مسح باطن الخف أولى من وجهه ... أو كما قال ...... رضى الله عنه
القصد كل القصد أن السلطات الشرعية للرجل مقننة وليست مطلقة كما يبدو للكثيرين
تحيـــــــــاتى
مستغرب ليه ياباشا
اه والله مش اي راجل يتجوز اتنين
لازم تكون شخصيته قويه
وده في رأيي بصراحه اهم سبب
ما فيه ناس كتير بتتجوز اتنين وهما ممعهومش فلوس اصلا
الموضوع مش موضوع فلوس خالص
الفكره في الراجل اللي اما يتجوز اتنين تلاقيه بقي مذلول للاولي عشان اتجوز عليها ومذلول للتانيه عشان شايفاه وغيرانه انه معاه الاولي
واتفرج بقي عالحناقات في البيتين
وساعتها بيبقي فتح علي نفسه فتحه السنين
وبدل النكد ما يبقي في بيت واحد يبقوا اتنين
انما بقي لو ظابطهم وفارض شخصيته
اتفرج عالهنا والسعاده بقي