السلام عليكم ورحمة الله و بركاته وكفاكم الله شر الطريق

النهارده كنت مسافر الغردقه الساعة 7 صباحا وعلى طريق العين السخنة وطبعا كلكم عارفين انه طريق ممتاز وكمان كان فاضى الصبح وكنت ماشى بالعربيه على سرعة 120 تقريبا على ما أتذكر و فجأه وفى لحظة من الزمن لقيت كلبين بيعدو الطريق قدامى الأول فلت والتانى جه فى نص العربية بالضبط.

طبعا مقدرتش و ملحقتش أعمل اى حاجة لأن تقريبا كان من المستحيل تفاديه.

طبعا سمعت صوت الخبطة وكان صوت جامد و أنا عارف على ما سمعت من بعض السادة الأعضاء ان خبطة الكلب جامده بس كل الى جه فى دماغى انى هلاقى الاكصدام مكسور من تحت ولا حاجة.

للأسف الكلب تقريبا مات وحزنت عليه جدا ومرضتش أقف و كملت لحد أول بنزينه لأنى كنت عايز أمون وهناك نزلت أبص على الخبطة وكانت المفاجأة.....

لقيت اللاكصدام مكسور من تحت والشبكة مكسورة وعلامة نيسان واقعة و الفبر الى تحت الاكصدام مكسور والسربنتينة بتاعة التكييف معووجة ولازقة فى الريداتير الى هو كمان معووج وداخل لجوة والقنطرة الى شايلة الريداتير وسربنتينة التكييف معجونة وعاجنة معاها الركبة الى واصلة بين الشاسيه والقنطرة وفى سوائل بتنقط من العربيه من قدام معرفتش ده ميه ريداتير ولا فريون !!!!!

وقفت لحظة تعجب وقلت معقول كل ده من كلب ؟!!!! منظر العربيه ولا كأنى دخلت فى جبل..

المهم طبعا بسبب التسريب ده قررت ألغى الرحله ولفيت تانى ورجعت على القاهرة و أنا فى حالة زهول من كم التلفيات بس حمدت ربنا أنها جت على أد كده.

توجهت مباشرة على السبع فى زهراء المعادى أشوف ممكن أتحرك بالعربية و أكمل رحلتى ولا لازم تتصلح الأول (كان لسه عندى أمل أروح الغردقة )
وطلبت منهم يقولولى أمشى بيها ولا لأ

الناس الصراحة استقبلونى كويس ودى أول مرة ليا فى السبع وبعد شويه نادونى عشان أنزل و أكلم المهندس وكانت الصدمة التانيه....

العربية محتاجة تغير الأتى:

سربنتينة تكييف 3173 جنيه
ريداتير 2377 جنيه
قنطرة ريداتير 173 جنيه و مش موجوده (ودى أهم حاجة)
مياه ريداتير 55
اكصدام أمامى 700 ومش موجود
شبكة أمامية 477
فبرة صدر يمين 53 ومش موجوده
فبرة أسفل الاكصدام 121 ومش موجوده
علامة نيسان 42 و مش موجوده
ركبة يمين لسه مش عارف بكام بس فى حدود 300 جنيه
مواسير تكييف 130

نيجى بقى للمصنعيات:

تغيير ريداتير وسربنتينه 350
أعمال سمكرة 700 مش عارف ليه
دهان 450
شحن فريون 350
فك وتركيب 100

يعنى لو حضراتكم جمعتوها وضيفتو الضريبة هتلاقو المبلغ وصل حوالى 12000 جنيه فى خبطة كلب !!!

و الصدمة الى بعديها ان انا مش مأمن على العربية

وكمان الحاجة مش موجوده عندهم يعنى هستنى شوية كويسين على ما تتوفر رغم أن كلها حاجات أساسية مفروض تكون متوفرة فى التوكيل !!!

معلش طولت عليكم بس حبيت أنقل تجربتى يمكن حد يستفاد منها بعد كده وربنا يكفيكم الشر يا رب

ياريت أى حد عنده أى اقتراحات يقولها لأن المبلغ كتير قوى و مش عارف ممكن الاقى مكان تانى يكون أرخص ولا لأ والسلام عليكم ورحمة الله

معلش معرفتش أرفع الصور عشان عندى مشكله فى النت و ان شاء الله أرفعها فى أقرب فرصة