امبارح بليل كنت بتفرج على فيلم اجنبي على قناة ماجيستيك سينما اللى بتعرض فيلم اجنبي واخر عربي الفيلم كان اجنبي في فترة الحكم النازي وبيحكي عن بطولات المعارضة واليهود انا ماكنش شاددني في الفيلم إلا التصوير والديكورات فعلاً تحس انك في الفترة دي على الراغم ان الفيلم حديث ...!!! المهم اثناء المشاهدة لقيت كام مشهد يندرجوا تحت بند البرنو ..!!!
ازي الكلام ده يتعرض بدون حذف المشاهد دي ... غالبيتنا شاف افلام اجنبية وشاف النسختين من الفيلم سواء بتاعة العرض المنزلي او لما كان الفيلم جديد ومسروق من دور العرض الاجنبية un cut يعني المفروض النسخ اللى بتتعرض عرض منزلي تكون منقحه من المشاهد دي ...!!! فهل هما بيمهدوا انهم يعرضوا الافلام كدة تلبية لدعوة ايناس الدغيدي وخالد يوسف بعدم قطع المشاهد دي لأنها بتكون في سياق الرواية ومن اجل الحبكة السينمائية ...!!! طبعاً كلام فارغ وفكر عفن ....!!!
ما افلام زمان لما بيكون فيها مشهد من تلك النوعية ومن ضمن الحبكة السينمائية كانوا بيصوروا الشباك او النور يطفي او برق ومطره او تلميحات كلامية ...الخ واحنا بنفهم ايه اللي حصل ...!!! مش لازم يورونا المواضيع بحزفرها .... طبعاً قمت بمسح القناة دي من الريسيفر وكنت عاوز اقدم شكوى في القناة دي بس للأسف مالحقتش اسجل الفيلم ده بلوجو القناة من كارت الدش اللى في الكمبيوتر لان الهوا كان موقع الطبق بتاعه .... وسمعت ان بردو قناة كانت ذاعت فيلم un cut ولما الناس اشتكت قدموا اعتذار وقالوا انه مش قصدنا ...!!!