حرابة - ويكيبيديا، الموسوعة الحرة
عرض للطباعة
يا اخي اقروا انتم الاول بدل ما انتم عاملين كوبي وبست لايات وروابط ومش مكلفين نفسكم حتي تقروا فيها ايه .
اقري فى شروط الحرابة يا عم الشيخ فى الرابط اللي انت حاطه حتلاقي ان تكون بسلاح ,
سياتك شايف سلاح مع الشباب الصغير دا ولا دول اساسا قطاع طرق هدفهم السرقة ,دول متظاهرين فى البحرين وبيقطعوا الطرق اعتراض علي سياسة الدولة ( مع اعتراضي علي تصرفهم ) يعني مش قطاع طرق .
وانتم مين اساسا علشان تفتوي بحد الحرابة وتحكموا عليهم بالموت , هو مفيش حاجة اسمها مفتي يا بتاع الدين , هو مش في حاجة اسمها ولي الامر يا شيخ المشايخ , اقروا الاول انتم وبطلوا فتي عمال علي بطال .
اتقوا الله فى دينكم
تصرف سليم 100% و شجاعه يحسد عليها السائق ... و اى حد فينا لو اتحط فى مثل هذا الموقف حيعمل كده و اكتر !!! و الى ساعد ان العربيه suv 4x4 ...
و الى معترض احب اقول له تخيل انك فى هذا الوضع و معك زوجتك و اطفالك !!!!! حتوقف لهم علشان الله و اعلم حيعملوا فيك ايه ؟؟ و الى بيقول دول شويه عيال و ليس معهم اسلحه ... احب برده اقوله ده علشان حضرتك قاعد تتفرج على الفيديو و تعيده و انت مستريح !!! لكن عند التعرض لمثل هذا الموقف كل الى انت شايفه اشكال ملثمه مريبه تقطع عليك الطريق !!
ربنا يسترها علينا كلنا ... تحياتى ...
اللي قاعدين يقولوا احسن ويستاهلوا ويقولوا علي السواق راجل وجدع , وبيقولوا احنا لو مكانوا كنا حنعمل كدا , السواق دا او اي حد من اللي عجبهم اللي عملوا السواق لو فعلا اعترضهم قطاع طرق بجد بسلاح مش حيعرفوا يعملوا حاجة وحيقفوا غصب عنهم وحيتثبتوا وتتاخد منهم العربية وكل حاجة ومش حيقدروا يفتحوا بقهم .
انما بقي علشان السواق دا عارف كويس ان دول مش قطاع طرق ولا بلطجية عايزين يموتوه وعارف انهم شباب صغير واعزل فرد قوته عليهم وضربهم بعربيته , مع انه كان قادر انه يلف ويرجع لانه كان بعيد او حتي كان طلع علي الرصيف بالعربية .
احنا كدا دايما بنيجي علي الضعيف
انا فعلا شاطر , شاطر لاني مش بعمل كوبي وبست غير لحاجة انا عارف معناها , شاطر لاني مش بحط ايات عمال علي بطال وبفسرها علي هوايا , شاطر لاني بترك تفسير الايات للمفسرين واهل العلم , شاطر لاني لا ارمي الناس بانهم اعداء الله ورسوله لمجرد انهم تصرفوا تصرف خاطئ , شاطر لاني بترك احكام الحدود في الاسلام لولي الامر , شاطر لاني مش بفتي بغير علم .
حسبي الله ونعم الوكيل فيكم وفي كل واحد بيفسر ايات القران علي مزاجه وعلي هواه , لا تفرقون كثيرا عن بن لادن فقد كان يفسر الايات علي هواه ليقتل الابرياء من البشر .
اسأتم للدين بتفسيراتكم المتطرفة وجعلتوا العالم يقولون عنا اننا ارهابيين , والاسلام منكم براء
دول قاطعى طريق ويندرجوا تحت المفسدون فى الارض وده اقل واجب
علي فكرة فالبحرين اغلب السكان شيعة والحكومة سنية وهما بيشتكوا انهم مضهدين وكده بس اعتقد ان كل ده كذب وادينا شايفين الشيعة بيعملوا ايه في سوريا وعملوا ايه فالعراق من تطهير عرقي للسنة في وقت من الاوقات
شهاب معاذ
قال الشافعي : (لم أر أحداً من أهل الأهواء أشهد بالزور من الرافضة!)
وقال ابن كثير عند قوله سبحانه وتعالى :
( محمد رسول الله والذين معه أشداء على الكفار رحماء بينهم تراهم ركعاً سجداً يبتغون فضلاً من الله و رضواناً سيماهم في وجوههم من أثر السجود ذلك مثلهم في التوراة و مثلهم في الإنجيل كزرع أخرج شطئه فآزره فاستغلظ فاستوى على سوقه يعجب الزراع ليغيظ بهم الكفار .. )
قال : ( ومن هذه الآية انتزع الإمام مالك رحمة الله عليه في رواية عنه بتكفير الروافض الذين يبغضون الصحابة رضي الله عنهم قال : لأنهم يغيظونهم ومن غاظ الصحابة رضي الله عنهم فهو كافر لهذه الآية ووافقه طائفة من العلماء رضي الله عنهم على ذلك ) . تفسير ابن كثير ( 4 / 219 ) .
قال القرطبي : " لقد أحسن مالك في مقالته وأصاب في تأويله فمن نقص واحداً منهم أو طعن عليه في روايته فقد رد على الله رب العالمين وأبطل شرائع المسلمين" .تفسير القرطبي ( 16 / 297 ) .
عن عبد الله بن أحمد بن حنبل قال : سألت أبي عن رجل شتم رجلاً من أصحاب النبي صلى الله عليه وسلم فقال : ما أراه على الإسلام .
قال ابن عبد القوي : ( وكان الإمام أحمد يكفر من تبرأ منهم ( أي الصحابة ) ومن سب عائشة أم المؤمنين ورماها مما برأها الله منه وكان يقرأ ( يعظكم الله أن تعودوا لمثله أبدا إن كنتم مؤمنين ) .
السواق غلطان
غلطان انه خبطه من غير قصد
انا لو مكان السواق
وملثمين قاطعين الطريق وكنت راكب عربية زي دي
ده أنا هدوسهم واحد واحد لو أقدر