اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة y a r i s مشاهدة المشاركة
الله يحيك يا حبيب قلبي
بس الموضوع مش كما فسرته حضرتك ... ياريت تقرى مشاركتي تاني مره هتلاحظ اني قلت العربيات الكوري معموووووولة ( اي مصنوووعة )؟ او سبب صناعتها ولم اتحدث عمن يقتنيها في مصر ولم اقل تعبانيين او فقرانين بل استعجبت من بعض الناس الي بيشتروا عربية. صيني بتمن عربية كوري واستعجبت ايضاً الي بيشتري عربية كوري بتمن عربية ياباني :)

العربيات الكوري في العالم كلووو معمولة. زي ما تقول كده فرز تاني وليست فرز اول كالياباني. والدليل شوف حضرتك الخامات المستخدمة في كيا و هونداي او شوفرلية الكورية هتلاقيها شوية بلاستيكات مشي حالك

بخلاف العربيات الياباني او الامريكي او الالماني عمالقت صناع السيارات في العالم زي ماذكرت حضرتك في المشاركة التانية الي بأيدك فيها مليون في المية ... وتحياتي لك يا عزيزي :)

والله يا باشا هي وجهات نظر ، على فكرة انا معايا في الشغل كورولا 2012 والنترا 2013 ، والله مافيش اي فرق ، لا في الجودة ولا القوة ولا السحب ، بل أن الأنترا كصاج أمتن وكموتور أقوي بشهادة الناس اللي بتركب الأتنين ، والولد اللي بيسوق العربييتن سفاح جري ودريفتنج.
وهو فعلاً فاهم في العربيات كويس أوي ومجنون بيهم فعلاً ، وبصراحة انا ركبت دي وركبت دي ـ بجد حسيت بالوسع والرحابة والنعومة والجودة في الألنترا أكتر من التويوتا ، بس طبعاً منقدرش حكم على الأتنين دلوقتي نقدر نحكم عليهم بعد سنة وخاصة ان الأتنين تقريباً نفس الفئة ونفس السعر تقريباً التويوتا اشتريناها في شهر ديسمبر السنة اللي فاتت والالأنترا كانت بعدها ب15 يوم.
بس حتى الأن الأتنين زي بعض في استهلاك البنزين المعروف بيها الياباني في اقتصادية الأستهلاك ، يبقى الصاج الأمتن لصالح النترا والشكل والتقفيل لصالح النترا ، بس بعد سنة نقدر نحكم على العربية هلى لسه ماسكة نفسها ولا كحت ووشها بدأ يكرمش ، انا بس يا باشا عايز اقول لحضرتك ان الموضوع ده نسبي ، الكيا سفيا موجودة من سنة 90 في الشارع لحد النهاردة لسة ماشية وماسكة نفسها انا مع جاري سيفيا موديل 91 عمل بيها دلوقتي 700 الف كيلو ومعمرش الموتور خالص ، بس هي عايزة عمرة من شهر بس ، ده دليل على أن الكوري برضه مش سيء ويمكن الأعتماد عليه ، الكلام ده من 22 سنة. شوف بقي 2013 أكيد التكنولوجي أتطور والكلام أتغير للأحسن طبعاً ، والله مش تحيز لعربية على حساب عربية ولا بلد على حساب بلد لأن انا ركبت الكوري والياباني ووالدي كان عنده مرسيدس ، يعني تقريباً جربت التلاتة ، بس احنا بنحاول منهضمش حق حد ولا نضيع مجهود حد فعلاً بيجتهد / وتقبل تحياتي يا بوس