أنا مش عارف أقول اه على فيتل دمر الدنيا فيه أخر لفة نص ثانية أسرع من مكلارين :S بس على analysis إلي أرقتو إنو بكرا لازم يحاول يعمل فرق أكتر من ثانية عشان ال-drs عشان هو أقل توب speed شكل السباق بكرا هيبقى ولعة :D
عرض للطباعة
أنا مش عارف أقول اه على فيتل دمر الدنيا فيه أخر لفة نص ثانية أسرع من مكلارين :S بس على analysis إلي أرقتو إنو بكرا لازم يحاول يعمل فرق أكتر من ثانية عشان ال-drs عشان هو أقل توب speed شكل السباق بكرا هيبقى ولعة :D
مبروك الموضوع ياجدعان
انا حاسس ان هاميلتون هياكله فى اول السباق بسبب التوب سبيد البطيئه دى
معاد السباق والاعاده بكره
سباق فورمولا 1 الرئيسى 1:30 ابو ظبى الرياضية الأولى
إعادة سباق فورمولا 1 18:30 ابو ظبى الرياضية الثانية
=================
ملخص التجارب ببساطه :))
La MiniViأ±eta - 007 - Monza GP Qualifying.mp4 - YouTube
==================
الأزمنة المسجلة :
Tps piste 44 Tps Air 29
Pos Pilotes Ecuries Temps Ecarts Tours
1 S.Vettel Red Bull 1.22.275 --- 15
2 L.Hamilton McLaren 1.22.725 + 0.450 16
3 J.Button McLaren 1.22.777 + 0.502 17
4 F.Alonso Ferrari 1.22.841 + 0.566 18
5 M.Webber Red Bull 1.22.972 + 0.697 14
6 F.Massa Ferrari 1.23.188 + 0.913 17
7 V.Petrov Lotus Renault 1.23.530 + 1.255 19
8 M.Schumacher Mercedes 1.23.777 + 1.502 13
9 N.Rosberg Mercedes 1.24.477 + 2.202 17
10 B.Senna Lotus Renault
-.--.---
--- 20
Les éliminés en Q2
11 P.Di Resta Force India 1.24.163 + 1.888 15
12 A.Sutil Force India 1.24.209 + 1.934 18
13 R.Barrichello Williams 1.24.648 + 2.373 19
14 P.Maldonado Williams 1.24.726 + 2.451 16
15 S.Perez Sauber 1.24.845 + 2.570 17
16 S.Buemi Toro Rosso 1.24.932 + 2.657 18
17 K.Kobayashi Sauber 1.25.065 + 2.790 16
Les éliminés en Q1
18 J.Alguersuari Toro Rosso 1.25.334 + 2.889 11
19 J.Trulli Team Lotus 1.26.647 + 4.372 12
20 H.Kovalainen Team Lotus 1.27.184 + 4.909 13
21 T.Glock Virgin 1.27.591 + 5.316 9
22 J.D'Ambrosio Virgin 1.27.609 + 5.334 11
23 D.Ricciardo HRT 1.28.054 + 5.779 12
24 V.Liuzzi HRT 1.28.231 + 5.956 11
+
التوب سبيد :
Pos Pilotes Ecuries Vitesses
1 Sergio Perez Sauber 349.2 Km/H
2 Bruno Senna Lotus Renault 347.2 Km/H
3 Vitaly Petrov Lotus Renault 344.8 Km/H
4 Felipe Massa Ferrari 342.3 Km/H
5 Fernando Alonso Ferrari 342.2 Km/H
6 Sebastien Buemi Toro Rosso 341.9 Km/H
7 Jaime Alguersuari Toro Rosso 341.8 Km/H
8 Kamui Kobayashi Sauber 341.7 Km/H
9 Rubens Barrichello Williams 340.4 Km/H
10 Pastor Maldonado Williams 340.2 Km/H
11 Nico Rosberg Mercedes 339.5 Km/H
12 Paul di Resta Force India 339.3 Km/H
13 Adrian Sutil Force India 338.7 Km/H
14 Michael Schumacher Mercedes 338.7 Km/H
15 Jerome d'Ambrosio Virgin 336.7 Km/H
16 Timo Glock Virgin 336.6 Km/H
17 Daniel Ricciardo HRT 336.2 Km/H
18 Mark Webber Red Bull 336.1 Km/H
19 Vitantonio Liuzzi HRT 335.7 Km/H
20 Jenson Button McLaren 333.1 Km/H
21 Lewis Hamilton McLaren 332.7 Km/H
22 Jarno Trulli Team Lotus 331.8 Km/H
23 Heikki Kovalainen Team Lotus 331.8 Km/H
24 Sebastian Vettel Red Bull 327.7 Km/H
منقول
هاملتون جالو صدمة من النص ثانية :d:d:d يارب ميخبتش هو كلو فعلن بدأو يفكرو فيه 2012 ما عدا مكلارين.......تعتقد من هيكسب بكرا
هاملتون- فيتيل-باتون نفسي الرينو تعمل حاجه بقى
و الله صعب الواحد يتوقع مين هيكسب بكرة
أنا اتمنى هاميلتون يكسب أو باتون..و نفسي فيتيل يعمل حادثة أو عربيته تعطل :d :d
و أتوقع إن ألونسو هياكل اللي قدامه في الانطلاقة بكرة زي سباق اسبانيا
لكن فرصته إنه يكسب بكرة صعبة لو ظروف السباق مشيت طبيعية وأداء الفيراري فضل زي ما كان في التجارب و ما اتغيرش في السباق.
بس الونسو على ال-dirty side فه دة مش هيسعدو أوي فيه الإنطلاقة هنشوف بكرا اه الهيحصل بس أنا مش عايز فيتل يكسب أو يكون على البوديوم و اتمنى بوتون يكسب ؛)
هوه انتو يا رجاله بتتفرجو على الحاجات دي فيين ؟؟؟
أنا بموت في العربيات بس عمري ماحبيت ال f1 ولا ال ناسكار بحسهم واخدين التراك لف لف لف مفيش أي متعة
يمكن الرالي مقبولة شوية ولو إنها مش سباق اساسا
ماحد فيكم ياشباب يشدني عالf1 يمكن أفهم جاذبيتها و اشجع معاكم
ما أصل جاذبيتها فيه حاجات كتييييرر أوييي ....ذي السرعة ..الدقة ال رهيبة....صعوبتها ....تكنولجيا العالية جداً فيها .....الأمان العلي أوي فيها و كذا حاجة ....فه إنت إختار أي نطقة و أنا أفهمك اللعبة فيها ؛)
يعني مثلاً السرعة أنا هكلم english عشان اشرح بعد إذنك
formula 1 cars is known for their high speed but any car can achieve hight speed so the difference is the speed they can take the corner with that is the real deal and that is because of the downforce the car generates it is so hight that when they are moving over 200 km the car generates downforce over 2G and that means the car can travel upside down in a tunnel and when they are barking they hit 5G so that is pretty big and u know that f1 car only weight 670 kg and their engines produce 700 hp so it will start from o-100 and came to stop in only 5
seconds if real want to know how much speed they carry when entering corner what this video Road Car vs rally car vs f1 car - YouTube
hope i have inderstand
آه فاكر السباق ده مش كان summer dvd؟
ماشي أنا معاك إن عربيات ال f1 تحسها جاية من كوكب تاني و قمة التكنولوجيا و السرعة بس ده للسواق
لكن المشاهد بيشوف إيه غير blurry cars
وأي حاجة بتشوفها متقدرش تعملها بنفسك غير في game على عكس باقي الرياضات
اتفضل يا باشا الموضوعين دول هيفهموك عالم الفورميلا ببساطة
عالم سباقات الفورميلا 1 ,,,, صرخة علوم السيارات
عالم سباقات الفورميلا 1 ,,,, صرخة علوم السيارات ( الجزء الثاني )
when u start to know drivers and teams u will like it and u know that every driver has his own style watch this F1 Driving Lesson - YouTube
more explaniton is coming
i will give u example hope u understand ....we have mclaren team will have their own race they have two great ex champions hamilton and button two drivers who are 180% opposite button is calm and thinker .hamilton is very aggresive and donot think well as button so here is race between them as example
the two start on identical tyres ...hamilton in lead button behind him hamilton will to start to do very fast times so after 10 laps he is 5 seconds infront of button but his tyres is destroyed then button who have preserved his tyres will start to catch hamilton and overtake him the real race is like that every driver trying to make his strategy work so u see them pushing very hard
more explaniton coming
شكرا يا رجالة
حاقعد اأزاز في الكلام ده على مهلي
أن أن اه فيتل صدمني مش معقولة كدة عايزين حد تاني يكسب و فيه monza كسب كمان ده مصيبة أكتر ....بالنسبة له هاملتون و سباق مع شوماخر كان تحفة أنا فيه وقت قلت أحسنلو يخبط فيه :D :D بس برافو شوماخر و برافو له الونسو على إنطلاقة الصاروخ ذي ما أستاذ عبدالباسط قال ....ويبر بقى زعلت أوي عليه هو سلم خلص إن بقى رقم 2 فيه الفريق :(....هنشوف السباق الجاي اه إلي حيصل
الريد بول كسبت في مونزا.
لازم عمو ويتمارش و عمو دومينيكالي يقعدوا مع بعض في أي قهوة يشوفلهم حل في الريد بول :d :d
مش هنقضي بقية الموسم كده..انا كنت متشائم الصراحة من الأجازة الصيفية و قلت الريد بول هترتب أوراقها تاني.
بالنسبة للسباق..ألونسو بالفيراري على مونزا انطلاقة جميلة جداً علشان هو متحفز بالجماهير لكن العربية مساعدتهوش في بقية السباق و هاملتون لو فيه لفة كمان كان طلع منه..و كمان السيفتي كار خدمت فيتيل بدري شوية.
باتون سباق جميل جداً له زي النسمة متحسش بيه..بيعدي بالراحة و من غير مشاكل مع هاميلتون و شوماخر و ألونسو.
هاملتون و شوماخر احلى حاجة في السباق و برغم إني بشجع هاملتون لكن ادام البطوبة كده كده راحت كنت حابب إن هاملتون يفضل ورا شوماخر أطول وقت و خلينا نمتع بالمشاهد الجميلة اللي قدموها في النص الاول للسباق.
بالنسبة لماسا خبطة ويبر آخرته شوية لكن حتى لو محدش لمسه هو كان هيخبط لوحده او الفريق يضيعه في الصيانة و انا بقول يحجزوا لماسا المركز السادس أو السابع و ميتعبش نفسه و يجي السباق.
و يا رب ويبر يستمر في نزيف النقاط للريد بول على الاقل المكلارين تاخد بطولة الصانعين طالما دعواتي و أمنياتي مبتحققش بالنسبة لفيتيل :d :d
و مبسوط من نتيجة خايمي و دي رسيتا دول اللي بشجعهم من سائقي الوسط
و مبرووك لرينو و سيينا نقطتين.
اتضايقت جداً من خروج روسبيرج.
دي ملا حظاتي تقريباً على السباق.
أنا كان نفسي حد بس يضايق فيتل مش بالسهولة ده يكسب بس فعلن تشبيه صح 100% بوتون نسمة و هو بيعدي و الونسو فيه الطلعة أول لم راح يمين أنا قلت بس هو هيتصدر بس حلوة من و ماسة كان حلو إنت بس إلي ظلمو :d و ويبر أنا معرفش مالو ولهي فيه اه مستسلم خالص ،،،،الحادثة كانت مسخرة أنا شيفو و هو طاير على النجيلة قلت أدي فلاح مصري سايق هيشيل مين معاه و يعاني طلع بيتروف و رسبرج :(..... خايمي عمل سباق حلو و سنة كمان .....هنشوف بقى فيه سنغافورة مين هيكسب
Los MiniDrivers - Capأ.tulo 3x13 - Italian Grand Prix - YouTube
هاملتون والونسو :)
طبعن مبروك له فيتل البطولة و كان سباق رخم ما عدة أخر 10 لفات و هاملتون أنا حاسس إن ضاع من الناحية النفسية و يا مسهل حد بس يضايق فيتل شوية
سباق ممل فعلاً
كان كويس لما باتون صحصح في الآخر.. و تجاوزات هاملتون
بغض النظر عن إن هاملتون غلطان في حادثة ماسا..بس عايز اعرف عمل كام تجاوز
و بعد عقوبة Drive thru رجع للمركز ال18 و خلص السباق في المركز 5.
عكس ماسا اللي بيرمي مستواه الوحش على غيره.
حد شاف ماسا عمل ايه لهاميلتون بعد السباق:T_thum1[1]:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=jniJd50XQMU&feature=player_embedded#![/youtube]
طفل ومالوش فيها اصلا محسسنى انه كان هيحقق بوديوم
طب هاملتون وخلص 5 انت عملت ايه
ومن الاخر كل السائقين علموا على ماسا بالذات هاملتون فطبيعى يعمل حركات العيال دى ويطلع تصاريح تعبانه من عينه ان هاملتون مبيستخدمش عقله
فاكرين ياجدعان السبق ده واللى حصل بين ماسا والونسو (كانت ايام حلوه للماك رغم انهم خسروا بطوله السائقين فى الاخر)
Discusiأ³n Alonso y Massa - YouTube
هو مش طفل ولا حاجة ...المشكلة إنو ذي ما بيقولو عنو إنو من ذوات الدم الحار فه بيتعصب بسرعة و خلص 10 فه ضيقو أكتر و هي غلطة هاملتون 100% بس عجبني لما ابتدى يرجع بالذات لما أعد لفات كتير على السوبر سوفت .....أنا إلي مش مصدقو إن فيتل فيه سكتور 3 بس نص ثانية أسرع :s و فيه اللفة الوحدة كان ثانية أسرع أنا كنت مذهول الصراحة ...و رينو دة مش زيفت دة اللوتس خلصت أدم بيتروف ....المشكلة أنا فكرت فيها إن ال-5 سباقات الجاية ريدبول جامدة أوي عليهم فه هل يا ترى فيتل هيكسبهم ولا هيرحمنى شوية و يسيب حد تاني يكسب
هو الحقيقة فيتيل هو اللى خف رجلة مش باتون اللى مستواه ارتفع فجاءة
اما هاميلتون فا مينفعش نرفع القبعة لواحد بيعتمد انة يخبط اللى يعدى منة... عملها مع مسا و كان هيعملها فى ويبر السباق دة... و و عملها فى كوباياشى السباق اللى فات و عملها فى ماسا مش فاكر فى اى سباق و كان فى اخر لفة و هو مش قادر يجرى لان البنزين كان تقريبا خلص و لما مسا كان هيطلع منة خبطة عشان يحفضل حاجزة وراه.... دى مش اخلاق واحد رياضى فى الفورميولا 1... دى اخلاق سواق مكروباظ... و بصراحة يستاهل اللى مايكل عملة فيه السباق اللى فات
MMamdouh
انا لو منة كنت اديتة بالبوكس...
دى مش اول مرة يعملها معاه... فيه سباق السنة دى كان فى اخر لفة و هاميلتون بنزينة هيخلص و ماشى بطىء و مسا حصلة و كان هيطلع منة راح هاميلتون خبطة عشان ميعديش منة... و طبعا بطولة العالم اللى كسبها هاميلتون كان اصلا مسا اللى هيكسبها لولا الحركة القرعة اللى عملها جلوك
معنى كدة ان هاميلتون هو العرفيت اللى بيطلع لمسا فى كل خرابة بالتالى هو مش طايقة اساسا (و لا انا الصراحة) و لو بصيت له كويس هتلاقى فيه من عجرفة و تكبر الونسو
MMamdouh
السباق كان سيلفرستون فيه بريطانيا ....معلش سؤال هو حضرتك له بتهجم على هامتلون أوي كدة أوك أنا معك إن هجومي أوي و هو بيسوق بس هي ده طرقتو و فيه 2008 اختلف معاك جلوك كان على ال-soft tyres و الدنيا بتشتي ...و بعدين هاملتون لو بس يهدى شوية ياخد شوية من برود أخ كيمي هيبقى طلقة و من نحيت العجرفة فه أنا مش مع حضرتك ....بس ال أنا شيفو من وجهة نظري إن لسة بيكبر ما مانضجش أكن لسة عندو 18 سنة و بيحاول يتعلم دة و بدأ يفهم شوية و كان بين أوي لم مقلش كلمة فيه monza و مع ماسة...ماسة بقى أنا اقرت حاجة حجبها لحضرتك عشان توضح له هو متنرفظ ....The degree of Felipe Massa's reaction to the events of Sunday are a reflection of how serious/precarious his position is at Ferrari. The final race of the 2008 season must seem a long long time ago right now. His problems started in Q3 on Saturday when he started blocking Lewis Hamilton's attempts to get past him. He was already so close to the back of Fernando Alonso that when Button started to back them both up, he couldn't pass his team leader. Instead of moving across to block Hamilton's lines he should have let him past and dropped back.
In the race Lewis's touch wasn't a poor overtaking move, it was just a needless error. He paid the price for it with an early stop and a drive-through penalty that put him 19th behind Massa in 17th at one stage. The fact that Hamilton could then convert that to a P5 finish and he could only struggle to P9 says a lot about Massa's skill and motivation. Had that been Alonso then he would have taken the Italia 150 through to P5.
Pushing and shouting at Lewis Hamilton after the race when he's doing TV interviews doesn't back up his assertion that it's Lewis who has a 'problem with his mind'.
أنا جبت الحتة ده من هنا Singapore GP: Winners and Losers | Planet F1 | Formula One | Features | Race Features
أوك مع حضرتك إن فيتل سواق جامد بس هيعمل اه لم يكون مع عربية مش مسعدا و مش مشية على سوقتو و بعدين أنا مش معترف به ويبر (وجهة نظر ) لم يكون معه حد شديد نبقى نشوف هو فعلن جامد ولا لقى......بعدين فيه نقطة تانية ممكن ناس كتير بيكلموش عنها و هي إن الفريق عيزو هو إلي يكسب و ده لوحدة مصيبة لما الفريق يكون بيساعد سواق و التاني مش أوي
معتقدش طريقة صح انى اخبط متسابق تانى عشان ميعديش منى خصوصا لو انا عندى مشكلة و عارف كويس اوى ان عربيتى مش هتقدر تسد مع الراجل اللى هيطلع منى (البنزين مع مسا و الكاوتش مع وبر) و لو رجعت لكلامة مع الصحفيين و المراسلين هتعرف كويس انة حاطت مناخيرة فى السما... ارجع لكلامة عن التجديد مع مكلارين لما قال مكلارين مش هتقدر على طلباتى لو حبوا يجددوا معايا و و تعليقة على المارشالز فى سباق موناكو تقريبا و كمان تعليقة على طريقة سواقتة و انة بيقرب جدا من الحائط الجانبى لما المذيع قال له "this is not how everybody else is doing it" فا رد الباشا و قال "i am not everybody else"... انا مشفتش كبر اكتر من كدة
هو جلوك مفتكرش انه على الطارات الغلط الا فى اخر لفة و بعد ما مسا خلص فى المركز الاول و كان هاميلتون ورا منة؟؟؟؟اقتباس:
و فيه 2008 اختلف معاك جلوك كان على ال-soft tyres و الدنيا بتشتي
هو محتاج يتحلى ببعض الاخلاق الرياضية قبل اى شىءاقتباس:
...و بعدين هاملتون لو بس يهدى شوية ياخد شوية من برود أخ كيمي هيبقى طلقة
ارجع للامثلة السابقة... و لو اتكعبلت فى الفيديوهات تانى هحطهالكاقتباس:
و من نحيت العجرفة فه أنا مش مع حضرتك
طيب ما فيتيل اصغر منة و عمر ما المشاكل دى كلها حصلت منة... و هو كان عايز يتكلم فى ايه فى مونزا؟؟... مايكل دوقة من الكاس اللى كان بيشرب الناس منها... اصل الدنيا سلف و ديناقتباس:
....بس ال أنا شيفو من وجهة نظري إن لسة بيكبر ما مانضجش أكن لسة عندو 18 سنة و بيحاول يتعلم دة و بدأ يفهم شوية و كان بين أوي لم مقلش كلمة فيه monza و مع ماسة
كل دة كلام عظيم... بس مش غريبة ان دايما المشاطل بتبقى من ناحية هاميلتون مع مسا؟؟؟؟اقتباس:
...ماسة بقى أنا اقرت حاجة حجبها لحضرتك عشان توضح له هو متنرفظ ....The degree of Felipe Massa's reaction to the events of Sunday are a reflection of how serious/precarious his position is at Ferrari. The final race of the 2008 season must seem a long long time ago right now. His problems started in Q3 on Saturday when he started blocking Lewis Hamilton's attempts to get past him. He was already so close to the back of Fernando Alonso that when Button started to back them both up, he couldn't pass his team leader. Instead of moving across to block Hamilton's lines he should have let him past and dropped back.
In the race Lewis's touch wasn't a poor overtaking move, it was just a needless error. He paid the price for it with an early stop and a drive-through penalty that put him 19th behind Massa in 17th at one stage. The fact that Hamilton could then convert that to a P5 finish and he could only struggle to P9 says a lot about Massa's skill and motivation. Had that been Alonso then he would have taken the Italia 150 through to P5.
Pushing and shouting at Lewis Hamilton after the race when he's doing TV interviews doesn't back up his assertion that it's Lewis who has a 'problem with his mind'.
MMamdouh
انت بتحط قدر كبير جدا من انجازات فيتيل على العربية... راعى ان هى ليها ميزة فى حاجة معينة (high speed corners) و عندها عيب فى حاجة تانية (top speed) و بالرغم من كدة كسبت على تراك كانت هى اخر المرشحين فية (مونزا)... اذا معنى كدة ان قدر مهارة السواق اكبر بكتير من الميزة اللى فى العربية... و لو العربية جامدة جدا كدة فعلا كان وبر طلع تانى فى كل السباقات ورا فيتيل و دة محصلش
انا شايف ان وبر مظلوم من الفريق... دايما فيتيل هو اللى له الافضلية... انا مش فاكر كان سباق ايه بس لما وبر قرب اوى من فيتيل طلعت تيم اوردرز "we need to maintain the gap"... و طبعا موضوع الfront wing لما فيتيل كسر الوينج بتاعة و اخدوا وينج وبر و ركبوة عند فيتيلاقتباس:
و بعدين أنا مش معترف به ويبر (وجهة نظر ) لم يكون معه حد شديد نبقى نشوف هو فعلن جامد ولا لقى
انا شايف ان طالما فيتيل حسم البطولة يبقى باقى السباقات لازم ميبقاش فيها team orders من ريد بول... و هنا هنشوف فعلا هل فيتيل untouchable حتى من عربية ريد بول تانية ولا مارك ويبر هو دة اخرة
دة عيب رياضة السيارات... قرارات بتصب فى مصالح رعاه و مكاسب مادية لفرق بعض النظر عن مصلحة السائقين او استمتاع المشاهدين... على فكرة دة بيحصل فى الراليات كمان... انا فاكر زمان فى فريق فورد لما صدرت تعليمات لكارلوس ساينز بالتوقف عشان كولن ماكراى هو اللى يكسب الرالى عشان يعزز موقفة فى بطولة العالم...اقتباس:
......بعدين فيه نقطة تانية ممكن ناس كتير بيكلموش عنها و هي إن الفريق عيزو هو إلي يكسب و ده لوحدة مصيبة لما الفريق يكون بيساعد سواق و التاني مش أوي
it sucks
MMamdouh
حضرتك شوف اللنك دة و اقرا
Formula 1 - F1 | Blog - The big debate: Has Lewis Hamilton's season hit crisis point? | ITV Sport