اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة y a r i s مشاهدة المشاركة
موضوع التعدد فعلاً ده شيء عادي جداً
ومين فينا معندهوش اخ ولا حتى عم ولا أب او جد. مش متجوز وحده واتنين وتلاته ... حتى كنا زمان نسمع عبارة ان ده اخويا شقيقي. وده اخويا من ابويا او ده اخويا من امي ( الاخ الغير الشقيق ) لكن النهردة نادر ما نسمع الكلمة دي والنتيجه بقت في عنوسة متفشية في المجتمع ... طب بالعكس بقه عارف لمن تروح تتقدم لوحده ابوها متجوز اتنين او تلاته تلاقي العملية اسهل بكتيرررر قوي وربنا ميسرهالك. اكتر من. ان يكون الواحد متجوز وحده بس .

وكتير من الناس متجوزين في السرر ... من ورى خوفهم من زعل زوجاتهم بس بتوصل للرجل مرحلة كده بيبقى خلاص بيقول انوا متجوز تاني والي يزعل يزعل ... والي مش عاجبوا يتفلق.حتى لو زوجتوا سابت لو البيت وراحت عند بيت ابوها ... وكان في فترة كان في منتدى نسائي منزلين موضوع. مستغرب ليه قووي استطلاع زي ده بيقولك ياسيدي. بعنوان ( شبح العنوسة ولا نار التعدد)

تصور ٨٠ في المية من الستات اختاروا شبح العنوسة ... طب انا بسئل نفسي سؤال ليييييييييه !

وفيها ايه يعني لمن تتجوزي واحد متجوز. هيحصل ايه يعني. لمن يقصر في واجباتوا ابقي ساعتها اتكلمي ... لمن ميرضاش يصرف عليكي ابقي ساعتها اعترضي. لمن ميقولكيش. كلمة حلوة. ساعتها ابقي قوليلوا لا يحلو اسطوب عندك :)

وباستغرب جداااااااً من مسلسل. بتاع مصطفى شعبان الي طلع في رمضان الي كان متجوز اربعه. باستغرب رأية المخرج انوا يشوه الناس الي بتتجوز اربعه ... وحالياً كمان بعض النظرات المتخلفة في المجتمع ان لمن يعدي راجل قدامهم متجوز اتنين ولا حتى تلاته تبص تلاقيهم بيتلامزوا. وبيوش وشوا بعض. وبيقولوا بصوا بصوووو الراجل ده على فكرة متجوز اتنين !

وزميلوا : يااااااااااااه متجوز اتنين مره وحده !!! كان حاجة مصيبه او كارثة. او شيء خارق يعني .
فالمجتمع والناس بيدفعوا الواحد انوا يتجوز في السر رغم انوشرع الله. وبحكم ربنا وشيء عادي ... انا مثلاً واحد من الناس الي الى الان لا اعرف عدد خيلاني او كل عمامي او حتى ابنائهم من كترهم بسم الله مشاء الله ... وبنتقابل في المناسبة علشان نفتكر بعض


وتحياتي
@@@@@@@@@@



تحياتي ليك ياباشا كلامك جميل وفعلا حاجه غريبه انها تختار العنوسه بدلا من زواج الزوج باخري

وموضوع مسلسل مصطفي شعبان هوا تشويه لشرع ربنا وهوا التعدد لما امر الله به . وللعلم هذا لم يسنه الاسلام . بالمناسبه وانما الاسلام قيد هذا الامر انه قبل الاسلام في الجاهليه . كانوا يتزوجون بالــ 10 نساء واكثر من هذا . والله سبحانه وتعالي يعلم ما في النفس البشرية وسمعت قمص يروي مشكله في الكنيسه وهي ايضا العنوسه ويقول انه يردي ان يتعامل بالشريعه الاسلاميه . ونحن نهدمها بايدينا .