صدقت
فعلا تقليد لباسم يوسف
السلام عليكم
على الجميع ان يطرد السىء و القبيح و ان يقف ضده حتى و لو كان من نفس التوجه
عجبنى زمان لما حزب النور فصل البلكيمى بعد تأكده من كذبه و طالب وقتها بطلب رسمى مقدم بالغاء عضويته من مجلس الشعب
و كمان كتير من الافراد المعارضين للنظام الحاكم اعترضوا على قلة ادب باسم يوسف و الحسينى و غيرهم اصحاب الاخلاق القبيحة
و كتير جدا ممن يعتبرون نفسهم من المنتمين لتيار الاسلام السياسى و انا واحد منهم هاجمنا عبدالله بدر بسبب اسلوبه القبيح و المشين فى حل مشكله نتفق على تواجدها و تفاقمها
و كتير جدااااااا هاجموا اسلوب قناة الحافظ فى تناول الامور
و كنا و نحن فى الميدان منذ ايامه الاولى نحاول منع اى قلة ادب او انحطاط اخلاقى
المشكلة ليست فى من يقوم بالفعل علينا ان نركز فى الفعل نفسه
عن عائشة رضي الله عنها { أن قريشا أهمهم شأن المخزومية التي سرقت ، فقالوا : من يكلم فيها رسول الله صلى الله عليه وسلم ؟ فقالوا : ومن يجترئ عليه إلا أسامة بن زيد حب رسول الله صلى الله عليه وسلم فكلمه أسامة ، فقال : أتشفع في حد من حدود الله ؟ ثم قام فاختطب ، فقال : إنما أهلك الذين من قبلكم أنهم كانوا إذا سرق فيهم الشريف تركوه ، وإذا سرق فيهم الضعيف أقاموا عليه الحد ، وايم الله : لو أن فاطمة بنت محمد سرقت لقطعت يدها } . صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم
بس احنا دلوقتى ما بقاش الشريف و الضعيف بقى لو اللى منى و معايا سرق او قل ادبه ما تبقاش تهمة لكن لو الضدى تبقى جناية
علينا ان نلفظ الخطأ و القبح مهما كان من من
ختام
انت شتمت في الليبرالين والعلمانين عامة , فين بقي ميزان عقلك اللي بيحكم بالافعال ؟؟؟
هو مش برضوا جهاز الكمبيوتر اللي حضرتك قاعد عليه صنع فى دولة ليبرالية علمانية ؟؟؟
هو مش بروضوا المنتدي اللي احنا بنكتب فيه دا البرمجة بتاعته اللي عاملها واحد ليبرالي علماني ؟؟؟
هو مش برضوا الفيسبوك اللي حضرتك بتستخدمه ليبرالي علماني اللي عامله ؟؟؟
ايه رايك فى افعالهم تستاهل تقول عليهم انهم مستنقع زبالة ؟؟؟
ولو حضرتك شايف انهم لسه مستقنع زبالة بعد الامثلة دي , بتستخدم ليهم منتجاتهم لما هما اوساخ كدا ؟؟؟
انا انصحك انك تعدل ميزان عقلك وفعلا تستخدم الافعال في تقيمك للاشخاص مش ترمي تهم معلبة علي فئة معينة بالكامل .
هو مين قال لحضرتك اننا مش ناكرين لافعال الناس الزبالة من كل الاتجهات
ومين قالك ان امثال البلكيمى وعبد الله بدر دول يمثلونا ؟؟ او اننا بندافع عنهم
هو كل ما نعترض على باسم يوسف او افعال المعارضة مسمعش رد غير يعنى اشمعنى عبد الله بدر وامثاله حلوين وعاجبنكم
مين قال انهم عاجبنا او انهم كويسين
هو عشان اعترضت على افعال طرف ابقى ملزم انى اوافق على افعال الطرف التانى لمجرد انه معارض ليه
انا بتكلم عن الجانب الاخلاقى فقط وليس الجانب الابتكارى والعلمى
ومش علشان واحد علمانى او ليبرالى اخترع كمبيوتر ومتفوق عليا علميا ومهنيا ان انصاع وراة فى كل افكارة-طب ايه لزمه عقلى وفكرى بقى لو انا هتبع من هو اكثر علما منى -- انا-اختار الى ينفعنى واترك ما يتعارض مع ما ايمانى بالله ووجوب الطاعه التى منها مكارم الاخلاق
ومن الاجدر ان اطيع من خلق صانع الكمبيوتر ولا اطيع من صنع الكمبيوتر
ولا انته شايف ايه
سبب المشكله هوة الانبهار بالغرب وكان الانحطاط اللغوى والفكرى هو صانع الحضارة
كلام صح و مفيش جدال عليةاقتباس:
السلام عليكم
على الجميع ان يطرد السىء و القبيح و ان يقف ضده حتى و لو كان من نفس التوجه
عجبنى زمان لما حزب النور فصل البلكيمى بعد تأكده من كذبه و طالب وقتها بطلب رسمى مقدم بالغاء عضويته من مجلس الشعب
و كمان كتير من الافراد المعارضين للنظام الحاكم اعترضوا على قلة ادب باسم يوسف و الحسينى و غيرهم اصحاب الاخلاق القبيحة
و كتير جدا ممن يعتبرون نفسهم من المنتمين لتيار الاسلام السياسى و انا واحد منهم هاجمنا عبدالله بدر بسبب اسلوبه القبيح و المشين فى حل مشكله نتفق على تواجدها و تفاقمها
و كتير جدااااااا هاجموا اسلوب قناة الحافظ فى تناول الامور
و كنا و نحن فى الميدان منذ ايامه الاولى نحاول منع اى قلة ادب او انحطاط اخلاقى
المشكلة ليست فى من يقوم بالفعل علينا ان نركز فى الفعل نفسه
عن عائشة رضي الله عنها { أن قريشا أهمهم شأن المخزومية التي سرقت ، فقالوا : من يكلم فيها رسول الله صلى الله عليه وسلم ؟ فقالوا : ومن يجترئ عليه إلا أسامة بن زيد حب رسول الله صلى الله عليه وسلم فكلمه أسامة ، فقال : أتشفع في حد من حدود الله ؟ ثم قام فاختطب ، فقال : إنما أهلك الذين من قبلكم أنهم كانوا إذا سرق فيهم الشريف تركوه ، وإذا سرق فيهم الضعيف أقاموا عليه الحد ، وايم الله : لو أن فاطمة بنت محمد سرقت لقطعت يدها } . صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم
بس احنا دلوقتى ما بقاش الشريف و الضعيف بقى لو اللى منى و معايا سرق او قل ادبه ما تبقاش تهمة لكن لو الضدى تبقى جناية
علينا ان نلفظ الخطأ و القبح مهما كان من من
ختام
كنت لسة هقول كدة لما هما وحشين اوى اوى اوى بنحب حاجتهم وبنستخدمها و بنفضلها على اى حاجة تانية ولا يكونش الفيس بوك وجوجل وتويتر ويوتيوب بتوع الحاج محمد نتاقتباس:
انت شتمت في الليبرالين والعلمانين عامة , فين بقي ميزان عقلك اللي بيحكم بالافعال ؟؟؟
هو مش برضوا جهاز الكمبيوتر اللي حضرتك قاعد عليه صنع فى دولة ليبرالية علمانية ؟؟؟
هو مش بروضوا المنتدي اللي احنا بنكتب فيه دا البرمجة بتاعته اللي عاملها واحد ليبرالي علماني ؟؟؟
هو مش برضوا الفيسبوك اللي حضرتك بتستخدمه ليبرالي علماني اللي عامله ؟؟؟
ايه رايك فى افعالهم تستاهل تقول عليهم انهم مستنقع زبالة ؟؟؟
ولو حضرتك شايف انهم لسه مستقنع زبالة بعد الامثلة دي , بتستخدم ليهم منتجاتهم لما هما اوساخ كدا ؟؟؟
انا انصحك انك تعدل ميزان عقلك وفعلا تستخدم الافعال في تقيمك للاشخاص مش ترمي تهم معلبة علي فئة معينة بالكامل .
ياريت الناس متعممش حاجة على فئة معينة لان دة كارثة ولا فى دين ولا اخلاق بتقول كدة واكبر مثال لو واحد من عيلة حضرتك طلع فاسد ووحش ومدمن وحرامى وممكن تحصل كتير يبقى انا اجى على عليتكوا كلها اقول يا عيلة حرامية يا مدمنين يا بنوع المخدرات لو حضرت شايف ان دى حاجة كويسة ولا وحشة
لو شايف دى حاجة كويسة خلاص ممكن تقولى البلد الى حضرتك منها علشان ادور فيها على واحد بلطجى واقول على حضرتك بلطجى او فى الشارع بتاعك واحد نصاب واقول على حضرتك نصاب ودة بحكم انتمائك للشارع او البلد او المدينة او الدين او حاجة ربتطك بشخص سئ وانت ملكش علاقة بيه
فى واحد كافر وبكرر الكلمة كافر ساعات كتير بيبقى احسن من مليون واحد مربى دقنة والمفروض حافظ قراءن واحاديث لان الكافر دة فى الاغلب سبحان الله بيبقى هو العالم الى بيعملك الدواء و يشفى حضرتك من المرض باذن الله و بردوا هو المهندس العبقرى الى عملك عربية او طريق او بيت او كمبيوتر او موبيل او اى جهاز تانى حضرتتك بتستخدمة وبيفيدك انت وكل الى تعرفهم بس للاسف مكتوب علية
Made By Kafer abn Kofar
الكافر دة احسن ولا الى فاكر انه لما يحفظ ايتين هيغزو العالم و يبيح قتل فلان وعلان وترتان وسوبرمان ويقلك المسيحى اهنية ولا مهنيهوش بالعيد و الى بيقلع والى بيلبس واربى دقنى ولا مربيهاش والجلابية لحد ركبتى ولا لا والممثلة دى مين باسها ودى مين حضنها والدين على فكرة مش كلام دة خالص دة الاسلام دة اعظم من كدة بمراحل انا مش ضد حد بشكل معين انا ضد التعميم انا اخترت مثال لكافر ينفع الناس و المفروض متدين لا ينفع حد بل بيضر وبيحرض على فتنة كمان
بس بردوا فى كافر بيضر الناس ويعذبهم ويقتلهم وفى مسلم نافع وصالح وبينع الناس بعملة وربنا يجازية كل خير طبعاً
ربنا يبارك لحضرتك بلاش تعميم