تراني تأثرت , معلش بقى الافيه حكم
عموما هو مثال ما بيقولش حاجة خالص , مع العلم ان زميلك في موقفه غلطان و الراجل التاني معاه الحق الا في نقطة يشتم و يهلل , هو من حقه فعلا عربيته ترجع زي ما كانت و يملك انه يعفو و يملك انه يطالب بحقه
زميلك اللي غلط لما اتعشم انه يبوظ حاجة بتاعة حد تاني و الشخص التاني يتجاوز عنه , و كان الاوقع انه يحاول يصلحها له حتى لو التاني رفض
الاخلاق مش بس معاملة وقت حادثة , نفس الشخص التاني ده , او زميلك ده , ممكن وقت زنقة تلاقيه واقف وقفة ما يقفهاش 10 رجالة شداد , و ممكن تلاقيه بيهرب زي العيل
كل التباديل و التوافيق واردة
سلوك الفرد الشخصي في الحقيقة يدينه ولا يدين ما يعتنق الا ان كان ما يعتنق يحوي ما يدعو للسلوك ده و كان الشخص ده منتهج السلوك ده تلبية للدعوة دي
ادينا بقى لنا سنين عمالين نتفرج على اعمال فنية تنتقد الطغيان و ساعة الجد لقينا ممثليها و مخرجيها و حتى كاتبيها كمان واقفين تحت جناح المستبد اللي كانوا بينتقدوا استبداده
و مؤخرا كنا بنتقرج كمثال على رأسماليين رحبوا بقانون تسعيرة جبرية اعلنت عنه حكومة رأسمالية
لا العيب في انتقاد الاستبداد ولا الرأسمالية فيها تسعيرة جبرية
اما عن المضمون
ده ناتج من الربط الخاطيء للجزء المظهري من التدين بالتدين كله و هو شيء ناتج عن فهم خاطيء للتدين المظهري اصلا و التدين نفسه في الاساس , يحضرني مثال سياسي اسمه حزب النور هو خير مثال لقصر التدين و عبادة ربنا في اللحية و الجلباب و الدرس و ساب قيم تانية كتيرة جدا قادته لوضعه الحالي ........ اغلب المتدينين حاليا بيتعوذوا بالله مما فيه حزب النور
اما عن البوذي الخلوق الافتراضي ده فعادي جدا فيه عشرات العوامل اللي ممكن تكون خلته خلوق منها تربية والده مثلا او تقاليد مجتمعه او اعلام بلده , بيس يعني :)