دا الموضوع للي مش عارف القصه
http://www.nilemotors.net/Nile/394129-100.html
ممكن ننزل الحلول هنا
والشيخ خالد جزاه الله خيرا ممكن يشرح (فمن اضطر في مخمصة ) هنا
عرض للطباعة
دا الموضوع للي مش عارف القصه
http://www.nilemotors.net/Nile/394129-100.html
ممكن ننزل الحلول هنا
والشيخ خالد جزاه الله خيرا ممكن يشرح (فمن اضطر في مخمصة ) هنا
انا شايف ان احسن حل للموضوع ده هو الجمعية
تشوف ناس اصحابك أو حتى معارف ثقة وتعملوا جمعية بحيث يستفيد منها اللى محتاج الفلوس أنه يقبض فى الاول
وبكده انت هتاخد الفلوس كلها مرة واحدة وهتدفعها بالتقسيط ومش هيكون فيها جنيه ربا
يا اما جمعيه يا اما تقسط الحاجه اللي بتشتريها من المالك مباشره.
أنا شايفة إن الحل :-
على آد لحافك مد رجليك - فمثلاً :-
لو علشان تشتري شقة ...... أأجر مؤقتاً حتى أستطيع توفير المبلغ كاملاً إما بالجمعيات أو التحويش .
ولوعايز عربية .... أشتري واحدة على آد أمكانياتي مش لازم فول أوبشن
لو عايز أتجوز .... اللي معايا لازم تقدر وضعي المادي ونشتري الحاجات بالقسط وهي لازم تتفهم إن دا هيأثر على دخلنا بعد كدة
لو علشان المدام توضع ..... فأنا كنت فين من 9 شهور - كل شهر أحوش مبلغ حتى يوم الوضع .
لو علشان تجديد أثاث الشقة علشان أتبهدل .... أصلحه حتى يفعل الله أمراً كان مفعولا .
دا حتى الدواء - لأن فيه دوا بجنيه مقابل دوا تاني لنفس المرض بعشرة جنيه ( صحيح تأثير الدوا أبو عشرة أسرع - لكن أبو جنيه موجود -والشافي هو الله )
أما عملية جراحية مستعجلة لي أو لأحد أحبائي هقترض ولو بفائدة (الله يسامحنى وأعتقد إن هنا المضطر أو الضرروات )
والله أعلم
أنا كنت ف أزمة وعملت جمعية والحمد لله ، كلو تمام بس انت اتق الله واستحضر نيتك وصدقنى ربنا هيكرمك ويرزقك من حيث لا تحتسب .
أفضل الحلول العملية والسهلة واللي بنتجاهلها دايما سواء عن قصد أو عن غير قصد وبندور على الأسباب ونتعلق بها أشد التعلق ونترك مسبب الأسباب ؛ الحل هو : ( ومن يتق الله يجعل الله مخرجا ويرزقه من حيث لا يحتسب )
والموضوع مش دروشة ، الموضوع فعلا هل أنا اتقيت ربنا وبالرغم من ذلك لا زلت في الضائقة ولم يفرج الله عني ؟! بالطبع لأ لأن الله لا يخلف الميعاد وطالما أنه وعد بأن من يتقيه سيجعل الله المخرج ويرزقه من حيث لا يدري ولا يتوقع فسيفعل لأنه سبحانه علّق الخروج من الأزمة والرزق على التقوى فحيثما حصلت التقوى حصل المخرج والرزق
نسأل الله التقوى في القول والعمل والنية
بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله
أخي في الله , كلامي في هذه المشاركة إن شاء الله سيكون منصبا حول تفسير قول الله تعالى
فمن اضطر في مخمصة وأقوال أهل العلم في هذه الآية بصورة مختصرة
وبالنسبة لموضوع الحلول أرى أن الإخوة الأفاضل جزاهم الله خيرا قد وفوا ,وحتى لا يكون تكرارا للكلام
قال تعالى بعد أن ذكر المحرمات وهي الميتة والدم ولحم الخنزير وما أهل لغير الله به ,,,,,,,,,,,
قال فمن اضطر في مخمصة غير متجانف لإثم فإن الله غفور رحيم
قال العلماء : المخمصة هي المجاعة المحيطة بالإنسان إحاطة الظرف بالمظروف !!!
بحيث لو بقي جائعاً أو عرياناً لمات ، أو تلف منه عضو
قال العلماء , فيأكل بقدر ما يدفع الضرر , لا يعدوه إلى الشبع
وقال العلماء والجائع الذي لو لم يجد ما يأكل لم يهلك ، غير أنه يكون في جهد ومشقة ، فإن هذا لا يبيح له أكل المحرَّم
انظر حبيبي في الله إلى الضرورة كيف تكون , وكل امرئ متروك لدينه في تقدير الضرورة
وقد توسَّع كثيرون في أمر القرض بالربا ، فجعلوا شراء شقة ، أو سيارة ، أو تغيير أثاث البيت ، أو شراء موبايل من الضرورات !!!!!
فتعاملوا مع البنوك بمثل هذا العذر ، وقد وجدوا من يفتي لهم في بعض تلك الأشياء !!!!!
كما لم يفهم كثيرون معنى الضرورة ، فراحوا يبحثون عن البنوك من أجل الاقتراض بفائدة ربوية , نسأل الله العافية
أسأل الله تعالى أن يرزقك التقوى والعمل الصالح ، وأن يغنيك من فضله ،
وأن ينجيك من الآثام ، وأن يثبتك على الحق ، وأن يزيدك هدى وتوفيقاً
وصل اللهم وسلم على البشير النذير
جزاكم الله خيرا ......... وفيتم وكفيتم
نريد ان نبتعد عن الربا بعد المشرق من المغرب
اعتقد ان سبب الازمة..هو وجود بعض الفتاوى - و الله اعلم - بتيح عمليات البنوك
فلو ان هناك فتوى جازمة بتحريم جميع صور الاقتراض من البنوك لصار الامر سهلا
فهل توجد مثل هذه الفتوى؟؟
حتى البنوك الاسلامية..فوجئت بمن يحرم الاقتراض منها...و عند سؤال البنك ..قال لي لدينا لجنة شرعية اجازت عملية القرض