انا معايا حوالي 90 الف وعايز اجيب 301 هاي لاين تقسيط اسلامي
محتار بين البركة وابوظبي و كنتكت .... لوحد يعرف اي تفاصيل او ليه تجربه يفدني بيها
وشكرا
عرض للطباعة
انا معايا حوالي 90 الف وعايز اجيب 301 هاي لاين تقسيط اسلامي
محتار بين البركة وابوظبي و كنتكت .... لوحد يعرف اي تفاصيل او ليه تجربه يفدني بيها
وشكرا
متابع
واحد صاحبي مقسط من بنك فيصل الاسلامي وبيقلي التقسيط اسلامي و مفيش حظر بيع ودة من شروط التعامل الاسلامي
انا رأيي برضو ان كلها شعارات و كل المعاملات التجارية بتاعتنا فى زمننا الحاضر يشوبها الربا من اكتر من وجه ... النظام المالي كله قائم على معاملات فيها اطراف بتاخد اموال مش حقها و اطراف مجبرة او بينضحك عليها و ما بتكسبش اموال المفروض هي حقها.
الربا مش مجرد نسبة فايدة على اصل رأس المال. الربا ليها اوجه كتير
تبادل سلعتين منغير وسيط تبادل متعارف عليه (عملة) يشوبه الربا
بخس قيمة الأشياء المملوكة للآخرين يشوبه الربا
الحكومة لما تطبع فلوس من غير غطاء نقدي ... يشوبه الربا من وجهين
النصب على الناس فى وزن الأشياء ... يشوبه الربا
القاعدة العامة ... ان يحوز الشخص مال ليس من حقه
في حالة الفوايد ... لأنه جهد شخص آخر
فى حالة تبادل سلعتين من غير وسيط تبادل متعارف عليه (عملة) ممكن واحد ياخد اكتر من حقه
بخس قيمة الأشياء المملوكة للآخرين ... حصل على قيمة اعلى بتمن اقل و دي مش نصاحة ... ده حق الراجل اللي باعله. و خصوصا لو باع مضطر او جاهل بقيمة الشئ الحقيقية.
و صور تانية كتير
الامثلة اللي ذكرتها عليها خلاف فقهي ... و مش رأي فقهي لمذهب بعينه
لأن اصلا مفيش مذاهب في الدين
مش معني اني مثلا على المذهب الفلاني اني اخد بكل ما قال فى احكام امر ما. لأني ممكن اكون مقتنع بالعقيدة من المذهب ده ... و الاحكام في شأن ما من مذهب آخر
في الاخر انا اللي هتحاسب مش المذهب ولا الشيخ
ولا يجوز لي اني احلل لنفسي
انا جايب العربية قسط و عارف ان ده غلط ... و مش تقسيط اسلامي علشان مقتنع انه ضحك على الدقون
__________________________________
الخلاصة انا شايف ان كل التقسيط و كل معاملاتنا المالية في الطراوة ... بعيدة عن الحق و هو ده المقصد من كلمة ربا ...
و مش معني كده ان خلاص بقي اعمل اللي انا عايزه
انا علطان ...
و لو انت شايف ان القسط مش صح
ما تسعاش لرأي فقهي يعديلك المسألة لإنك هتفضل من جواك عارف انها مش صح
و في الآخر ربنا سبحانه و تعالى أعلم و لعلي مخطئ
اسف على الاطالة
بس موضوعك لمس وتر حساس
هية البنوك الاسلامية بتاخد فوايد على التقسيط ؟
اه بتاخد فوايد زى اى بنك الفرق انهم بيقولوا ان السيارة البنك بيشتريها الأول قبل مايبعها وده الى بيخلىها قرض اسلامى . معا ان البنك بيطلب من العميل هوه الى يجيبله عرض سعر من المعرض الأول يعنى العربية فى الأصل لايملكها ومن غير الخوض فى تفاصيل كتيره انا بستفتى قلبى فى الأمور الشائكه دى وحاسس انها ذى باقى البنوك مع اختلاف المسميات للكلام
كلها شعارات عشان الناس تقولك ده اسلامى
التقسيط لازم يبقى ذى القرض الحسن فى السعوديه بدون فوايد
اى حاجه عليها فايده ثابته معروفه بتبقى ربا
الاحسن اصبر لما تكمل فلوسك او خش جميعه بمبلغ القرض وكمل ثمن العربيه
90 الف من مبلغ العربيه الاصلى مش قليل
حتى على الاقل يكون حال البلد بقا احسن وانته واولادك اولى بفرق الفلوس وخصوصا ان القرض الشخصى فايدتة اقل من قرض السيارة لان قرض السيارة الفائده بتوصل 13%
انما القرض الشخصى متناقص
من 8 الى 10 اقصى شى
في الحقيقة ياجماعه أنا حاولت افهم فقه الربا بس معرفتش وأنا ناوي اني مش هتعامل بالربا حتى لو مش هشتري العربي اللي في بالي
انا رحت سالت شيخ قالي لو المكان اللي هتقسط معاه ليه هيءه شرعية ليرجعلها ومحدش شاف في معاملاته منكر فتوكل على الله