اها الشيخ حسن مرعب روعه اسمع ابتهال قصدت باب الرجا ماشاء الله عليه
عرض للطباعة
اها الشيخ حسن مرعب روعه اسمع ابتهال قصدت باب الرجا ماشاء الله عليه
انا عملت بحث علي الرقية الشرعية ولقيتها باصوات الشيوخ الكبار زي مشاري راشد واحمد العجمي , وبرده لقيت بعض المواضيع عن الرقيه الشرعية فيها ايات كتير يمكن تصل لساعة فنزلتها , والحمد لله وانا بستلم النهرده فضلت مشغلها طول ما انا بستلم ولحد ما روحت
انا بس لفت نظري انك قايل علي الايات دي بس , فمش عارف اذا كنت نزلت الصحيحة ولا لا
مع العلم بان في نهاية الرقية المسجل الي انا نزلتها كان بيقرا سور الاخلاص والفلق والناس كتير يمكن 10 مرات " انا معدتش الصراحة "
ياريت لو عندك معلومة عن ده ياريت تقولي
تحياتي
قبل تكمل قراية باقي كلامي ... افتكر دايما ان كلامي مجرد رأي شخصي
الهلع الاجتماعي من الحسد ... العنوان ضخم ... بس مش بحجم ضخامته فى الواقع ... بص حواليك كده
مجتمعنا بيربينا على الخوف من الحسد ... السحر ... الجن ... و حاجات تانية
و دليلهم فى الموضوع ده آيات من القرآن الكريم
يعني اي حد يكلمك عن الحسد يقولك "و من شر حاسد إذا حسد" سورة الفلق
الحسد مذكور فى القرآن
ونفس الكلام عن السحر ... و الجن آية من هنا و آية من هنا.
اعذروني يمكن لإن رؤيتي فى الموضوعات دي مختلفة شوية عن السائد فى مجتمعنا
انا بحس بالاجتزاء الرهيب للقرآن لما بنعمل الحركة دي ... آخد آية بمعزل عن آيات تانية معانيهم بتتكامل مع بعضها لتكوين المفهوم الإيماني لدى الإنسان
يعني لما ربنا سبحانه وتعالى ذكر فى كتابه الكريم السحر قال "وما هم بضارين به من أحد إلا بإذن الله" سورة البقرة
ولما ذكر شئ عن الخوف مما قد يقوله الناس في شأن زواج الرسول عليه الصلاة والسلام من زينب بن جحش التي كانت زوجة لزيد بن الحارثة رضي الله عنهم ذكره في صورة أقرب للنهي ... قال سبحانه وتعالى "وتخفى فى نفسك ما الله مبديه وتخشى الناس و الله أحق أن تخشاه" سورة الأحزاب
و فى موضع آخر في سورة التوبة كان القرآن يحدثنا عن الذين لا يؤمنون بالله و اليوم الآخر وفي قلوبهم ريب (الشك عن تهمة) على أنهم يظهرون انتماءهم للمسلمين
فيقول عنهم "إن تصبك حسنةٌ تسؤهم وإن تصبك مصيبة يقولوا قد أخذنا أمرنا من قبل ويتولوا وهم فرحون |50| قل لن يصيبنا إلا ما كتب الله لنا هو مولانا وعلى الله فليتوكل المؤمنون |51|" سورة التوبة
في فارق بين التسليم بالشئ والإيمان بيه
التسليم قرار ...
الإيمان قناعة يلازمها اتفاق الأفكار والأفعال مع الشئ الذى تم الإيمان به
"قالت الأعراب آمنا قل لم تؤمنوا ولكن قولوا أسلمنا ولما يدخل الإيمان فى قلوبكم وإن تطيعوا الله ورسوله لا يلتكم من أعمالكم شيئا إن الله غفور رحيم" سورة الحجرات
ممكن أقرر أبقي مسلم ... بس الإيمان مش قرار ... الإيمان قناعة
مصداق الكلام ده فى الواقع انك تلاقي كتير من المسلمين بيقول بلسانه "الله عدل" ولكنه لا يؤمن بذلك حقاً, قلبه لا يشعر بذلك.
مصداق الكلام ده لما نمرض أو يمرض شخص ممن نحب بمرض نعلم أنه لم يشفى أحد منه, يدعي ربنا بالشفاء وهو قلبه مقتنع إنه لن يشفيه الله.
مصداق الكلام ده لما الإنسان يقابل مصاعب فى الدنيا من نوع خاص كده ... النوع اللي بيلزق ده
تلاقي انه مقتنع (مؤمن) بإنه هيلبسها لآخر يوم فى عمره
و فى الواقع ربنا سبحانه وتعالى خلق كل شئ "وهو القاهر فوق عباده" و زي ما أراد لشئ أن يكون كيفما كان, يمكنه سبحانه وتعالى أن يجعله على هيئة أخرى كيفما شاء
برضو بنسلم بيها تقريراً ونيجي عند الإيمان والقناعة ويبقي في مشكلة
في عطل بيحصل في المسافة بين الاقرار بالشئ و الإيمان بيه وبالتالى افكارنا وأفعالنا بتدل على شئ مخالف لما نؤمن بيه.
حتى موضوع الرقية الشرعية ... بعضنا بيشغلها و من جواه برضو مقتنع انه هيتحسد وإن الحسد هيضره مفيش فايدة.
-هل نحن مؤمنون ؟!
سؤال صعب اوي ... و بجد يخوف
انا عارف ان ده منتدى بيجو ... مش منتدي ديني
و اني رغاي جداً
و بتفرع و بتشعب فى نقاط كتير
وأكيد انا مش بطبق اللي قولته بالظبط بس دي قناعتي ان بينا "مسلمين اليوم" وبين الإيمان شوط طويل و يمكن ده سبب حالنا و حال بلدنا
_____________________________________
القصد ...
قبل ما أخاف من الحسد أخاف من اللي بيده الأمر أن يصيبنا بسوء أو لا
قبل ما أخاف من أي حاجة اللي هي مجرد عارض من عوارض الدنيا ... اختبار يعني وهيعدى ... سبب يعني
أخاف من مسبب الأسباب. مش من الأسباب.
ولا عمري ألوم مصابي على حسد الناس أو سحر أو غيره ... ولا على المولى سبحانه وتعالى
أن يصيبك أمر ده من طبيعة الدنيا ... الرحلة القصيرة أوي ... اللي بيحصل فيها من خير أو شر هو فى النهاية خير للمؤمن. لإنه إن كان شر صبر وحمد الله, و إن كان خير حمد الله!
الأذى فى الدنيا مجرد عرض من عوارضها ... مش ضرر حقيقي ... الضرر الحقيقي هو الخروج من دائرة الإيمان لإن كل العوارض فى الدنيا إلى زوال بزوالها أو زوال الجسد قبل زوالها هي. و يبقي الإيمان
طولت عليكم آسف ... بس اهو يمكن اكون بفكر و في وسط أفكاري حاجات غلط ... ولما الواحد بيراجع بنفسه افكاره غير لما غيره يبينله فيها نقاط الضعف ... او يظهرله جانب كان غافل او متغافل عنه.
ربنا يحفظكم :)
بص يا استاذ ماكس
انت كلامك ده بيعبر عن رايك و ده حقك
لكن كل الكلام ال انت بتقوله ده يعتبر تاملات جواك او بمعنى اصح انت بتفكر بصوت عالى
وانا معاك ان مسلمين كتير لكن مش مؤمنين و ربنا يعلم بالنواياا موجودين ف مجتمعنا
لكن انا عايز اقولك حاجه ربنا مسبب الاسباب
يعنى ايه مسبب الاسباب يعنى بيخلق السبب و الفعل الناتج عنه
يعنى انت لا قدر الله اتحسدت و الحسد موجود و مذكور فى القران و السنه ربنا من رحمته علينا انه زي. ماخلق الحسد و الحقد و السحر و الجن خلق الرقيه منها
فانت لو حاولت تتمحص شويه هتلاقى في حاجه ف اصول الفقه اسمها العزيمه و الرخصه طبعا لو عايز تعرفها اسال شيخ ازهرى او دكتور شريعه او اصول فقه
وبالتالى انت ربك الرحيم خلق الداء و خلق ايضا الدواء
لو ابتليت بعين او مس لا قدر الله يبقا حشان تتعالج او تزول عنك هذا الابتلاء تعمل. ايه تدور على الدواء ال هو ايه .... الرقيه الشرعيه من العين و السحر و الجن
اما موضوع الايمان ده حاجه نابعه من داخل كل انسان و الله اعلم مين المؤمن من الكافر
انت كل ال عليك انك تاخد بالاسباب و لو انت مؤمن وقريب من ربنا يبقا هتبعد عنك ازاي شر العين و خلافه الا بذكر الله و الرجاء و الدعاء. و المناجاه لله الواحد رب السماوات و الارض ... طب ماهو الذكر بتاع الرقيه هو الذكر بتاع الايمان وربنا واحد هتذكر ربنا فى العربيه زي ف الجامع زي ف البيت
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramy hazem
انت هتلاقيها بصوت كل الشبوخ تقريبا و كل شيخ وله طريقه زي مابنقول
بالنسبه للايات دى بس .. شوف ياسيدى
لو حدت بالك هتلاقينى كاتب الايات دى بس .. دى ال حضرتك تقراها بنفسك بمعنى تانى الدين يسر و ليس عسر
ولو قريت الموضوع لاخره (اللينك ال فوق )هتلاقينى حاطط لينكات للرقيه بصوت شيوخ كتير و مفيش ولا رقيه زي التانيه
فانا والله اعلم كنت سمعتها عن شيخ انك لما تيجى ترقى نفسك تقول الايات ال انا كتبتها دى
ولكن لما بحثت عن طريق الانترنت لم اجد الا ماوجدته حضرتك بالظبط
ولكن انا مش متخصص بس اعتقد ان دى الرقيه من الحسد
لكن الرقيه من الجن و المس و السحر محتاجه حد متخصص و اعتقد انها ملهاش مقياس محدد يعنى ممكن تقرا القران كله وربنا يبعدنا عن شر السحر و المس
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramy hazem
انت هتلاقيها بصوت كل الشبوخ تقريبا و كل شيخ وله طريقه زي مابنقول
بالنسبه للايات دى بس .. شوف ياسيدى
لو حدت بالك هتلاقينى كاتب الايات دى بس .. دى ال حضرتك تقراها بنفسك بمعنى تانى الدين يسر و ليس عسر
ولو قريت الموضوع لاخره (اللينك ال فوق )هتلاقينى حاطط لينكات للرقيه بصوت شيوخ كتير و مفيش ولا رقيه زي التانيه
فانا والله اعلم كنت سمعتها عن شيخ انك لما تيجى ترقى نفسك تقول الايات ال انا كتبتها دى
ولكن لما بحثت عن طريق الانترنت لم اجد الا ماوجدته حضرتك بالظبط
ولكن انا مش متخصص بس اعتقد ان دى الرقيه من الحسد
لكن الرقيه من الجن و المس و السحر محتاجه حد متخصص و اعتقد انها ملهاش مقياس محدد يعنى ممكن تقرا القران كله وربنا يبعدنا عن شر السحر و المس
انت لحقت! لا حول و لا قوة الا بالله، انت كدة خدت الطريق بدري بدري، ربنا يسترها عليك و علي عربيتك بقي.
انا وصلت لمرحلة التنحيس خلاص، العربية تتخبط عادي جدا اتعصب شوية انما ولا افكر اني اصلحها خليها كدة اما نشوف اخرتها اية :)
Sent from my MyTouch 4G Slide using Forum Runner
معاك حق في موضوع الأسباب و يمكن انا سقطت اتكلم عن النقطة دي ... :dumb:
الأسباب هي زي قواعد حاكمة للكون خلقنا ربنا سبحانه وتعالى
-الأسباب لينا علشان لما ناخد بيها ... يبقي ده اسمه السعي و ده ليه جزاءه عند ربنا سبحانه وتعالى
-الأسباب قواعد حاكمة للكون علشان عقولنا ما تضربش ... تخيل لو مفيش اسباب لأي شئ يبقي كل اللي بيحصل حوالينا بدون اسباب و مجرد عبث فى عبث
-الأسباب بتساعدنا نفهم ونرتب أمور حياتنا بقدر علمنا الضئيل
و مع ذلك الإيمان يكون بالمسبب سبحانه و تعالى مش السبب
الماء يروي لخاصية من نفسه فيه ولا لأن الله جعله يروي؟
النار تحرق لخاصية من نفسها, ولا لأن الله جعلها تحرق؟
الإجابة لأن الله جعل فيها الخاصية. مش من ذاتها. و زي ما جعل فيها الخاصية يقدر أن ينزع تلك الخاصية منها. (زي اللي حصل مع سيدنا إبراهيم)
يجي العلم ويكلمنا عن The Chaos Theory
و دي حاجة تعرفك يعني ايه علم الغيب ... و ان الأسباب و الحسابات دي صحيح حلوة و بتنفع كتير فى انك تتوقع اللي هيحصل ... بس في مرات مش قليلة تاخد حساباتك و تركن لإن التغير في معامل بسيط اوي يغير نتيجة المعادلة بشكل درامي. و المفاجأة نتيجة عكس ما كنت حسبت بالظبط ... و لو رجعت وحسبتها عدد لا نهائى من المرات بنفس الطريقة برضو تطلع غلط. لإننا ما أحطناش علماً بكل المتغيرات فى المعادلة.
الأمثلة على اللي بنفهمه على انه كسر للقواعد الحاكمة للكون (الأسباب) كتير و قوية جداً لدرجة تفهمك المعنى الحقيقي للمسافة بين السبب و النتيجة و هي إرادة الله سبحانه و تعالى.
انا اسف لو كلامي بان على غير معناه اني بقول ما نشغلش قرآن ... طبعاً ده مش قصدي اطلاقاً
و زي ما قولت اكيد كنت هغفل حاجة و انت فكرتني بيها ... و حاجة مهمة بقدر الأسباب و النتايج والمسافة ما بينهم :) تخيل :ma:
ربنا يديك خيرها ويكفيك شرها و شر العين:praying::praying: