اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة walid_m مشاهدة المشاركة
الإخوة الأعزاء
بعد التحية ...

مررت بتجربة من منذ اسبوعين تقريباً حبيت أشاركم بها !!!


بداية الموضوع أنا عربيتي النترا 2007 hd ... ركنت العربية ليلاً بالجراج بدون أي مشاكل !!!

في اليوم التالي بعد عودتي من العمل ذهبت لاخذ السيارة من الجراج وعند تشغيلها لاحظت أن الموتور متلت ( يعني بالمفهوم العامي بوجيه قاطع !!! ) . مع العلم اني ركنتها كما قلت تمام بدون مشاكل !!!

المهم مشيت بالعربية وهي كده لاتمام بعض المشاوير الخاصة وبعد 5 دقائق تقريباً ركنت العربية ونزلت لاتمام طلب ولما عدت وشغلت العربية وجدت لمبة التشيك انجين منورة ولم تنطفئ كالمعتاد وما زلت العربية متلته !!!

كلمت الصديق العزيز المهندس هاني speed service center تلفونياًَ وتشاورت معه بالأمر ووصلنا ان الأمر مابين الموبينات والبوجيهات عللى الأرجح !!!

وطبعاً أنا من طنطا فكان صعب الانتقال اليه لاجراء اللازم وهو حذرني من قيادة السيارة لمدة طويلة بهذا العطل !!!

تاني يوم ذهبت للميكانيكي الخاص بي بقالي سبعين سنه منفعتوش من ساعة ما اشتريت العربية حيث ان كل صياناتها بلتوكيل !!!

المهم كشف على العربية قالي موبينه وفعلاً لقيناها قاطعه ... وكإجراء احترازي قام بتجربة موبينه أخرى مكانها قبل شراء موبينه جديده والمفاجأه أنها لم تعمل أيضاًَ !!!

بالبحث توصل لغيب غريب قوي ... فار قرقض سلك من سلوك الرشاش الواصل للبوجيه ده المهم عمله والعربية بقت تمام ... ولكن ظلت لمبة التشيك انجين منورة !!!

فصلنا كابل البطارية 5 دقائق ثم دورنا .. والحمد لله اللمبة طفت والعربية بقت تمام !!!

المهم في الموضوع ده بقى إيه ؟

ان لمبة التشيك انجين دي العربية نازله من غيرها وأنا اللي موصلها بعد كام موضوع هنا من اخوة أفاضل عملوها وأجمع الغالبية ايامها ان اللمبة دي ليس لها فائدة وانها زينة فقط !!!

الموقف ده أثبت بالدليل القاطع ان لها فائدة بدليل انها نورت مع وجود العطل ولم تنظفئ الا لما عملنا ريست للكونترول !!!

والسؤال الأن لما هي ثبت أن لها دور ومهم ... ليه المعلم غبور نزل العربية من غيرها ؟؟؟

أخيراًَ أحب أشكر المهندس هاني على تعاونه وتفانيه من أجل حل المشكلة تليفونياً , والذي تثبت لي الأيام أنه رجل من الزمن الجميل في وقت ندرت فيه هذه النوعية من الناس !!!

وتقبلوا فائق الشكر والتقدير ...

تحياتي ...
الف مبروك على حل المشكلة ...والف الف شكر للباشمهندس هاني ....لكن انا معايا النترا 2003 (افانتي) فيها لمبة التشيك انجين..ازاي عندك مش موجودة

تحياتي