هما كذا سؤال بصراحة .. أنا حاليا معايا لوجان ٢٠١٢ أوتوماتيك وبفكر خلال السنه دي على آخرها لو ربنا يسر يمكن أغير لحاجة أعلى ومن ضمن الإختيارات الفلوانس.

إنا عندي قائمة بشوية أوبشنز صعب التنازل عنها في أي عربية أغير ليها وده لأن الأوبشنز دي أنا مزودها في عربيتي وإتعودت عليها وعايز الحاجات دي تبقى في عربية المستقبل فبريكة مش أضطر أزودها مع نفسي أو من خلال التوكيل بعد كده. فعايز أتأكد من الأوبشنز دي من الناس إللي معاها العربية ...

الحاجات دي هي:
- إضائة زينون - موجوده .. بس يازيت التوضيح إيه الفئات إللي متوفر فيهت؟؟؟
- نظام صوت محترم - أنا حاطط عيني على الفئات العالية إللي فيها ٦ سماعات .. أظن ٤ في الأربع أبواب و٢ تويتر في التابلوه .. صح كده؟ هو النظام ده ليه ماركة معينة ولا ال generic بتاع رينو عشان شايف حد كان كاتب إنه Arkamys؟
- USB - هل موجود؟؟؟
- بلوتوث - موجود .. بس هل مكالمات فقط ولا بيسمح بتشغيل موسيقى من الموبايل كمان؟؟؟
- فاميه أو ستائر - أعتقد العربية زجاجها مش فاميه بس فيه ستائر للزجاج والأبواب الخلفية ..صح؟؟؟
- السقف - فتحة سقف ولا بانوراما وفي أنهي فئات ولا مفيش خالص؟؟؟
- حساس مطر وإضاءة - أعتقد فيه الإتنين بس ف أنهي فئات؟؟؟
- مكتوب في البرشور لنظام الصوت "من إمكانية توصيل RCA" - همه قصدهم AUX ولا RCA فعلا؟ وهل ده INPUT بدل ال AUX ولا OUTPUT عشان لو عايز تركب صبووفر أو بازوكا مثلا؟؟؟
- غلق السنتر أوتوماتيك مع الحركة - موجود أظن ..صح وفي أنهي فئة؟ طيب هل بيفتح أوتوماتيك مع التبطيل المحرك أو وضع الجير على P؟ ولا الفتح يدوي بس؟؟؟
- رفع الزجاج أوتوماتيك مع الغلق بالريموت - موجود ولا لأ وأنهي فئة؟؟
- طي المرايات كهربائي؟ أظن موجود .. صح؟ وهل يوجد طي أوتوماتيك مع الغلق بالريموت ولا من الزرار بس؟
- باركينج سنسور - هل موجود؟ خلفي فقط أم أمامي وخلفي؟ في أنهي فئة؟
- طي الكنبة الخلفية ثلث وثلثين - أضن موجود صح؟؟؟

أنا مركز مع الأوبشنز والتفاصيل الصغيرة .. باقي مايخص العربية من موتور لفتيس لوسائل أمان أنا عارفة.
*
معلش ممكن ناس تشوف إن التفاصيل دي هايفة بس أنا متأكد إن فيه ناس زي بتهتم بالتفاصيل دي وممكن تفيدني .. من الآخر بدور على أحسن رفاهيه ممكن ألاقيها من غير ما أركب ألماني أو أعدي ال ٢٠٠ ألف.

ياريت الرد يوضح إيه الفئات إللي ممكن ألاقي فيها الحجات دي هل لازم التوب لاين ولا ممكن الفئتين إللي قبلها ألاقي فيهم الكلام ده؟ وأعتقد الموضوع ده هيفيد كل الناس إللي متلخبطة في الأوبشنز بتاعت كل فئه أو إن الأوبشن ده موجود أصلا ولا لأ.

شكرا جزيلا مقدما