اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hany Saad مشاهدة المشاركة
فعلاً فتيس الفوكاس هو الPower Shift و هوه عبارة عن ديوال كلاتش أخو ال dsg بالظبط و فيه مشاكل كتير و مسمع بره
اللى يخلينى أجيب ديوال كلاتش يبقى أجيبه مع موتور تربو زى الباسات أو الجيتا أو ال A7 زى ما حضرتك أوضحت
وقت ما كنت بشترى عربيتى بصيت على الفوكاس....مقارنة بقاعدة العجلات 2700 مم لفئة ال C segment حسيت أن الفوكاس ضيقة و خصوصاً من الخلف و كماليات ضعيفة على سعرها....توكيل ضبابى حتى الأن...ملهاش سوق خالص فى المستعمل و لا قطع الغيار.....وده اللى خلانى أصرف نظر عنها....طبعاً لا أختلف عن أنها نموذج فى ال handling و متعة القيادة و لكن بالنسبة لى مكنتش تنفع.

تحياتى
فعلاً الفتيس مشاكله كترت بره وبالأخص في الزحمة كعادة النوع ده من الفتيسات.
أنا شخصيا مش هدفع فلوس في عربية معيوبة من أولها أصلاً......يعني طالما الفتيس بدبرياجات وعاملي فيها اوتوماتيك يبقي هبعد عنها.....لأني لو جبنها يبقي انا بدفع فلوس في مشاكل كتيرة عالفاضي.
الفوكس عربية عجبتني كمنظر داخلي وخارجي....بس هي ضيقة من قدام ومن وره والخامات الداخية فيها بلاستيك كتير وجودتها مش زي الاسترا ولا الجولف ولا الأوكتافيا (اللي هي الجولف برضه). بس ده مش معناه انها فقيرة من جوه.....لا هي بس مش قد العربيات التانية.
نيجي بقه للhandling حضرتك جربت تسوقها ؟؟؟؟ اصل الكلمة دي بتاعت المواقع والتقرير الإنجليزية بس........انا كنت بفكر في الفوكس قبل ماجيب الاسترا والصدفة ان قريبي كان عندو جيتا 2010 وجابت منه فتيس 3 مرات.....فباعها وجاب الفوكس.....فقلت اجربها بقه.....الهربية عزلها ممتاز والعربية رياضية وبتحسسك بالشارع كويس قوي.....بس للأسف مش ثابتة زي الأسترا ولا الجيتا.....وده كلامه هو كمان....قالي انه حاسس انه نزل لما جاب الفوكس وان الجيتا أحسن منها......وده كان إنطباعي برضه بس هو اكدهولي بقه.
العربية كنا ماشيين علي 170 وانا حاسس ان العربية خفيفة مش عارف ليه وكان لما شيروكو عدة جنبنا بسرعة العربية اتهزت كده......فهي ثباتها جميل...بس مش زي الألماني برضه......وانا شفت التقارير بتاعت المواقع الإنجليزية وقلت يعني أن الفوكس دي مفيش بعدها في الثبات ومتعة القيادة....بس اللي اكتشفته أن فورد وفولكس دول SPONSORS لمعظم المجلات اللي بتجرب العربيات وبالاخص carbuyer وwhatcar.....فعمرهم مبيقولوا علي نقاط الضعف اللي في العربية.
واتأكدت لما جربت الفوكس ولما الوالد جاب الفولفو علي كلام المواقع برضه ولقاها حاجة تانية.