حضرتك لو هتشتري مستعمل وعايز عربية تريحك يبقي هتشوف كذا نقطة:
1. مقياس كفاءة الموتور مش العداد ابدا.. بمعني ممكن عربية تكون عدادها قليل ومع ذلك صاحبها مهمل في الزيت والصيانة او سواقته سيئة او سواقة داخل المدينة كتير وكل دا هلك للموتور ميوضحوش العداد.. في المقابل ممكن تكون عربية عدادها عامل كتير لكنه عداد سفر ودا بيكون اريح كتير للمكنة .. المقياس هنا هو الكشف على حالة الموتور من خلال بنزينة ترفع فيها العربية ويعمللك تقرير عنها او ميكانيكي متخصص في الاسبرانزا وهو اللي يحكم علي المكنة.
2. العفشة ما تعيبش العربية ولكن شوف محتاجة شغل ايه عشان متصرفش كتير معاك.
3. العربية رشة خارجي او فابريقة مش مقياس .. لأن 90% من العربيات في مصر مخبوطة ومحكوكة ودعوكة .. اهم حاجة العربية متكونش عاملة حادثة او مغيرة حاجة في اساسياتها او رشة في اي جزء من الدواخل.. ودا هيبان من خلال رفع العربية والكشف عليها في البنزينة والافضل سمكري شاطر.
4. انت بنظرتك للعربية وركوبك ليها وشكل وحالة الصالون تقدر تحكم العبية دي هلكانة وللا كويسة واستخدام صاحبها ليها كان ازاي كان مهمل وللا بيركب بنضافة ودي انت اللي تقدر تحسها وتحكم عليها لما تركب وتشوف الصالون كويس وللا مقطع او معفن مش نضيف وهكذا.
5. حط في دماغك كويس انك بتشتري مستعمل مش جديد يعني اكيد هتحتاج مصاريف اقلها الصيانة الدورية. العربية دي عبارة عن ماكينة متحركة وطبيعي بتحتاج صيانة .. والعربية لو واقفة مش بتدور لمدة طويلة دا مش ميزة .. دا عيب لأن معظم الأجزاء الكاوتش في العفشة وقطع تغذية الموتور والبلاستيك بيكون نشف من الركنة.. غير طبعا الزيوت اللي لازم كلها تتغير بسبب ركودها وترسيبها.
نصيحة.. لو قابلتك حالة نضيفة متستخسرش فيها لو مطلوب بزيادة شوية لأن دي بتبقي حاجات لقطة وهتريحك من مصاريف اكتر وراها.
وانا رأيي بعد ما غيرت كذا عربية ليا ولأصدقائي.. العربية اللي ماشية وواقفة علي حيلها وصاحبها نزيه وبيصينها حتي لو ماشية كتير احسن من العربية المركونة المتهانة او اللي صاحبها غشيم ومش بيراعيها.
وللأسف سوق المستعمل في مصر ليه مقاييس غريبة بتعتمد اكتر علي انك عامل حسابك انك هتشتري عربية (مشمومة) وفيها مصيبة .. احسن حل للنقطة دي ان الواحد لو شاكك بقي يبقي يشتري جديد ويريح دماغه.
وفي الاخر موضوع المستعمل دا توفيق من ربنا .. وربنا يباركلك في اللي هتجيبه