اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو ياسمين مشاهدة المشاركة
أخى العزيز

لا استطيع ان اصف لك سعادتى عندما اشعر بسرورك من السيارة والله قادر ان يسعدك بها دائما ويحفظك ويحفظها من كل سوء

ولكنى لاحظت فى كلامك انك كثيرا ما تفضلها على ايميجراند وانا ايضا مثلك وقد سألك بعض الزملاء عن السبب

وانا مثلهم اسئلك لأعرف هل هى نفس اسبابى ام انها اسباب اخرى لا اعلمها ؟
أنا و الله اللي مش عارف اقول لحضرتك ايه لاني عرفت العربية دي من خلال موضوعاتك هنا على المنتدى.
انا لما بقارنها بالايمجراند فده علشان اولا هما نفس الفئة و نفس السعر و كمان علشان انا كنت و صلت لمرحلة متقدمة في شرائي للايمجراند و كنت هشتريها تقريبا، و ليا مشاركة سابقة هنا في نفس الموضوع ده بوضح في اسبابي:


بالنسبة للسادة الزملاء اللي سألوا عن ايه اللي يميزها عن الايمجراند، و الكلام اللي جاي ده وجهة نظر شخصية قد لا تمثل اي قيمة ... انا كنت ناوي اجيب الايمجراند و نزلت اتفرجت عليها مرتين، و اتفقت مع الراجل اللي في المعرض على كل حاجة و كنت مقتنع بيها و سألت ناس كتير و كنت كل ما بلاقي حد راكبها في الشارع كنت بوقفه و اسأله عليها.
الايمجراند عربية شكلها فخم فعلا و شيك وانا بحبها بس لاقيت جدال كبير حواليها و ناس بتشتكي و ناس لأ و اللي بيشتكوا كل واحد فيهم بشكوى مختلفة عن التاني يعني المشكلة مش في باتش واحد مثلا، لا ده في مشكلة فعلا اكبر من كده، فحسيت انها زي البطيخة و اتقفلت منها و في ناس كانت بتقول انها بتحك في المطبات، و كمان انا لما ركبتها و ركبت ال l3 و شفت التقفيل حسيت ان في فرق و كمان حسيت ان في فرق في الدهان.
ده زائد الاوبشن الزيادة اللي في ال l3 زي ال ( navigator و كاميرا الباركينج و التليفزيون و مفتاح البصمة و الستارت انجين و فتحة السقف)
و زي ما قلت هي اذواق و لولا اختلافها لبارت السلع و ربنا يبارك لأي حد معاه الايمجراند